Värna din stil och ton – men försök att utöka registret

Vi har alla en stil och ett tempo som vi landar i när vi »bara skriver«. Men din skrivna röst kan – likt en sångröst – genom träning få en säkrare ton och ett större omfång.

Undersök de stilistiska möjligheterna

När vi tänker på stil och språk tänker vi kanske främst på saker som ordval, tempo och tonträff. Men ramarna för dessa delar sätts av bokens övergripande struktur och handling. Vill du kunna se och hantera dessa olika nivåer är det en bra idé att dissekera ett par av dina favoritböcker. I guiden »Läs, härma, skriv!« lär du dig att se hur en roman är uppbyggd – och hur du kan ta med dig de bästa verktygen till ditt eget skrivande.

Därefter kan du gå ner på språknivå. Här berättar några av Sveriges stilsäkraste författare – och en språkprofessor – hur de går tillväga.

 

Välj stilistisk väg

Vissa författare är – liksom vissa sångare – omedelbart igenkännbara, medan andra snarare strävar efter att vara anpassningsbara. Nina Wähä säger att hon »alltid varit väldigt upptagen av språket«. Och fortsätter: »Det viktigaste för mig är att hitta rätt språk för rätt berättelse. Jag tror inte, som vissa säger, att en författare ska försöka hitta sin röst, utan mer att man som skrivande människa har en massa olika berättelser inom sig. Utmaningen ligger i att hitta rätt språk för respektive berättelse.«

Oavsett vilket ideal du föredrar kommer språket att påverka din berättelse, och vice versa. Det stilistiska grepp eller verktyg som kanske tydligast kopplar samman handling och språk är gestaltningen, eller konsten att »förmedla något till läsaren utan att faktiskt säga det«, som den prisade krimförfattaren Christoffer Carlsson formulerar saken.

En annan hyllad kriminalförfattare, Mattias Edvardsson, har beskrivit hur han »får läsaren på kroken« – och då handlar det mer om tempo än om ordval än beskrivningar.

Andra saker som påverkar språket och stilnivån i din text är karaktärerna och valet av tempus – här berättar Lars Kepler att de tycker att »presens är överlägset för att skapa spänning, närvaro och delaktighet« och här benar Sara Gordan ut hur hennes medvetna beslut vad gäller såväl tempus som perspektiv och gestaltning gav förutsättningarna för hennes publika genombrott med Natten.

I slutänden finjusterar du din text, vilket framför allt brukar innebära att du stryker. Eller som Elin Klemetz skriver i guiden »Skriv mindre«: »Ett tecken på att en text inte är tillräckligt genomarbetad är att den innehåller många små- och stödord. Använd gärna sökfunktionen för ord som ›det‹, ›sedan‹, ›plötsligt‹, ›började‹, ›försökte‹, ›då‹, ›ju‹ och ›så‹ och ›att‹. Alla kan naturligtvis inte rensas bort, men träffarna lär dig att hitta otydligheter, överanvända övergångar och klumpig meningsbyggnad.«

 

Utveckla din stil i små steg

Till sist: din stilistiska förmåga och flexibilitet förvandlas inte på en vecka utan är resultatet av dina läsefrukter, ditt eget skrivande och en lång rad små råd och upptäckter som du lär dig att applicera efter hand.

I Skrivas avdelning Stilskolan hittar du konkreta tips för din stilistiska nudging. Författaren och skrivcoachen Jorun Modén har listat åtta vanliga stilproblem och deras lösningar. Och här finns 50 råd för din roman från svenska författare och skrivlärare (stiltips framför allt under punkterna 13–27).

Naturligtvis har vi också frågat förläggarna: »Hur viktigt är det att ha en egen ton?«.

Uppdaterad 16 april 2024 (publicerad 17 oktober 2021).