Att »skriva mellan raderna« strävar många författare efter, oavsett om det gäller en kort novell eller en mastig fantasyberättelse. Genom att använda dig av läsarens föreställningsförmåga, gestaltande dialog och talande detaljer kan du få mycket sagt med få ord – och samtidigt skapa utrymme för fördjupning eller mer målande partier där du verkligen vill ha dem.
Skriva har pratat med några författare som sällan slösar med orden.
Ta det lugnt med känslostormarna
Ernest Hemingway är en klassisk förebild i konsten att skriva avskalat, och far till den berömda »isbergstekniken«. Texten ska utgöra den synliga delen av isberget, medan större delen av berättelsen döljer sig under ytan i form av undertext. En som värnar den traditionen är Cecilia Davidsson, hyllad novellförfattare och lärare i skrivande på Linnéuniversitetet:
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.
Rekommenderas för dig
Läs vidare
- Jörgen Gassilewski: »Jag ville skriva fram ett litet barns liv«
- Nike Åkerberg: »Din huvudsyssla blir bättre om du gör annat parallellt«
- Karin Smirnoff om att lugna ned sig
- Om skrivandets och skapandets skuggsida – ur Lina Wolffs Promenader i natten
- Lina Wolffs fem metoder för derealiserat berättande