Att »skriva mellan raderna« strävar många författare efter, oavsett om det gäller en kort novell eller en mastig fantasyberättelse. Genom att använda dig av läsarens föreställningsförmåga, gestaltande dialog och talande detaljer kan du få mycket sagt med få ord – och samtidigt skapa utrymme för fördjupning eller mer målande partier där du verkligen vill ha dem.
Skriva har pratat med några författare som sällan slösar med orden.
Ta det lugnt med känslostormarna
Ernest Hemingway är en klassisk förebild i konsten att skriva avskalat, och far till den berömda »isbergstekniken«. Texten ska utgöra den synliga delen av isberget, medan större delen av berättelsen döljer sig under ytan i form av undertext. En som värnar den traditionen är Cecilia Davidsson, hyllad novellförfattare och lärare i skrivande på Linnéuniversitetet:
– Man kan skriva långa beskrivningar av en karaktärs känslor utan att läsaren blir det minsta berörd. Det avgörande är textens förmåga att överföra känslorna på läsaren. Hemingway skriver så jäkla känsloladdat, boksidorna liksom dallrar. Just för att känslorna inte skrivs ut i texten. Istället får läsaren uppleva dem själv genom vad människor gör och säger, eller inte gör och säger.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.