Natten handlar om en strulig och diabetessjuk tonårsdotter som ständigt försvinner, och om en mamma som söker efter henne. Boken har hyllats för sin oerhörda närvaro – var det vad du strävade efter medan du skrev?
– Närvaro var nog det jag tänkte allra mest på. Och framåtrörelse, om vi pratar rent skrivtekniskt. Jag har försökt skriva om de här sakerna länge, på ganska olika sätt, och till slut var det det här sättet jag hittade. Att med väldigt enkla medel skapa ett nu – en försvunnen dotter och en mamma som letar – och aldrig låta det nuet försvinna, inte ens i tillbakablickarna. Det är närvaron som håller ihop hela boken.
Tänkte du på just begreppet »närvaro« när du skrev?
– Ja, eller direkthet, som ju är nära besläktat med närvaro. Jag ville inte hålla på med omskrivningar. Inte dölja, inte lägga till, inte försköna eller linda in. Det som händer är det som händer. Tillståndet utgör hela berättelsen och jag kämpade för att vara direkt på den punkten, hela tiden.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.