Lars Kepler om presens

Paret Lars Kepler hanterar sitt tempus med elegans, och sägs vara orsaken till att många andra deckarförfattare börjat skriva i nuet. Men vad vinner man på att skriva i presens?

Journalisten och spänningsspecialisten Lotta Olsson konstaterade nyligen i Dagens Nyheter att ni »hanterar presensformen elegant, medan en del andra inte lyckas uppnå någon större effekt«. Vad är knepet?

– När vi skapade vår första Kepler-bok, Hypnotisören, valde vi det okonventionella greppet att skriva i presens, eftersom vi ansåg att det var thrillerns naturliga tempus. Preteritum, att berätta i dåtid, skapar en tryggare känsla – läsaren befinner sig redan på andra sidan skedet som ska gestaltas och får historien återberättad. Författaren kan visserligen delvis konstruera sig förbi det genom en ramberättelse, men den genomsyrande känslan och överenskommelsen med läsaren blir ändå mindre farlig. Med presens färdas både författare och läsare genom tiden tillsammans med karaktärerna.

Visste ni redan från början att ni ville skriva så?


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Skriva Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

Skriva Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Skriva #1 2023 (30 januari 2023) och är skriven av .

Rekommenderas för dig