»What was your name in the States? Was it Johnson or Thompson or Bates?« sjöng fyrtioniorna på väg till Kalifornien i mitten av 1800-talet. Fyrtionior kallades de guldletare som reste västerut under den första guldruschen 1849, och med »the States« menas de amerikanska staterna längs östkusten, till skillnad från det ingenmansland som sträckte sig mellan dem och Kalifornien, alltså den vilda västern, där ingen statsapparat ännu vunnit laga kraft. Detta lärde jag mig i Harry Kullmans bok På jakt efter vilda västern.
Debbie Reynolds version av låten kommer från filmen How the West Was Won från 1962. Det är den enda inspelning jag har funnit som inte bara återger melodin med entonig röst i kulturbevarande syfte. »Did you happen to draw on your mother-in-law, or sink the old lady with weights? My friend, what was your name in the States?«
Till viss del handlar research om faktahyfs. Ska det nu skrivas roman ska den innehålla sann och riktig information, för att inte förlora i trovärdighet eller reta upp någon expert. Då krävs djupdykningar i allehanda arkiv; genomläsning av stora mängder böcker, suspekta flashbacktrådar och doktorsavhandlingar; samt en och annan strapatsrik resa och ett och annat telefonsamtal till nån som kan allt om kalkongamens utbredning eller amerikanska inbördeskriget. Det är ju lättare att hitta på om man vet hur något har varit eller hur något »i verkligheten är«. Verkliga berättelser tenderar att vara antingen alldeles för dramatiska eller alldeles för händelsefattiga för att det ska bli god litteratur av dem, men de duger att inspireras av.
- Mer:
- En roman blir till













































