Daniel Alfredson: »Jag är nybörjare inom romankonsten«

Efter ett 20-tal långfilmer romandebuterar regissören Daniel Alfredson med Det andra livet, en spionthriller om ubåtsdramat i Hårsfjärden 1982. För Skriva förklarar han varför just den berättelsen blev bok.

Vad fick dig att längta till den tryckta textens värld?

– Filmmanus är en strikt disciplin. Man berättar vad folk säger och gör, alltid i presens. I en roman kan man lägga till vad folk känner och tänker. Det här är en spionroman men också en kärlekshistoria med en oväntad spion i fokus, någon vi kan känna igen oss i. Huvudpersonen Helena och alla hennes inre kval gestaltades bäst i en roman. Sedan hör det till saken att idén slog rot under pandemin. Jag visste ärligt talat inte när jag skulle få chans att göra film igen.

Hur gick du till väga?

– Jag började med post it-lappar, för att få ett hum om tidslinjen. Jag utgick från de tio dagar då ubåtsjakten i Hårsfjärden pågick; där finns en tydlig början, mitt och slut. Men jag hade ingen aning om i vilken genre boken skulle landa. Det är en spionroman renons på biljakter och skjutvapen.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Populärt!

Skriva Digital

Få obegränsad tillgång till hela Skrivas värld!

0 kr första månaden*

  • Alla artiklar på Tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Skrivtävlingar
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Erbjudanden och förhandsvisningar
Till erbjudande

Skriva Total: tidning + digitalt

Få obegränsad tillgång till hela Skrivas värld!

Från 59 kr i månaden**

  • Alla artiklar på Tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Skrivtävlingar
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Erbjudanden och förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan
Till erbjudande

* Därefter 49 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (118 kr)

Publicerad 8 maj 2025 och uppdaterad 9 maj 2025. Artikeln är skriven av .

Rekommenderas för dig