Att anlita litterär agent

Förr sålde litterära agenter din bok till utlandet – i dag vill de företräda dig i alla tänkbara situationer. Men vad gör de egentligen? Och är en agent alltid en bra idé för dig som författare?

Det ser ut som en pågående speeddejting i det lite hemliga rummet i utkanten av Bokmässan i Göteborg: engagerade samtal, oftast på tu man hand, vid ett åttiotal små vita bord märkta med röda skyltar.

Lena Stjernström reser sig från ett av borden, märkt »Grand Agency«. Hon tittar på klockan. 09.35. Nästa möte skulle ha börjat nu – halvtimmespassen går i ett i princip hela dagen – men den finska förläggaren har blivit försenad.

Syrenivån i den trånga lokalen är redan låg. Lena skyndar ut i agentcentrets entré, dricker vatten och tar några djupa andetag. 


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Skriva Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

Skriva Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Skriva #5 2022 (10 oktober 2022) och är skriven av .

Rekommenderas för dig