Johanna Lindbäck, du har gjort författarbesök i skolor i snart tjugo år. Vad är det som hänt under den tiden?
– Framför allt något som smugit sig på de senaste åren: när jag besöker en klass där eleverna har läst någon av mina böcker, tycker de ofta att läsningen har varit en pärs. Särskilt när det handlar om mina lite äldre böcker säger både eleverna och lärarna samma sak, och från eleverna kommer det mer ofiltrerat: de tycker att boken är rörig, de hänger inte med, de fattar inte vilken karaktär som pratar, de säger rakt ut att boken var tråkig … de har helt enkelt svårt att klara av läsningen. Och då handlar det om böcker som ungdomar för tio år sedan läste utan problem, men som blir för tuffa för dagens elever.
Men de har i alla fall lyckats ta sig igenom boken?
– I många fall har lärarna fått läsa högt för eleverna i klassrummet. Då snackar vi alltså om högstadieklasser. Och det här handlar inte om att en enstaka bok är svår eller tråkig, vill jag understryka. Vi är många författare som upplever samma sak. Det är så här nu.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.