Uppdraget är att skriva för slukaråldern – vad är speciellt med just den?
– Det är en period i livet när man verkligen kan bli uppslukad av en bok. Därför finns det fantastiska möjligheter att skriva magi, skräck, deckare och spännande böcker som helt kan fängsla sin läsare. Går man till de mer vardagsnära, realistiska berättelserna, tycker jag att mellanstadieåldern är en intressant och ganska tuff tid. Många talar om högstadietiden som fruktansvärd, men jag tror att för många kan mellanstadiet vara minst lika svårt. Där finns tydliga hierarkier, samtidigt som barnets värld är väldigt liten. Man kanske överhuvudtaget inte har kompisar utanför klassen. Några av de allra bästa mellanåldersböckerna är böcker som utmanar det där, och som handlar om att bryta sig fri från snäva roller och vända upp och ner på hierarkierna. Till exempel Kompisboken av Lin Hallberg, som jag tycker mycket om.
»Var inte vara rädd för att låta berättelsen bli rolig.«
Någon särskild typ av berättelse du hoppas hitta bland bidragen?
– Vi är intresserade av i princip alla genrer, men jag tycker alltid om när det finns humor eller värme i en berättelse. Som författare ska man inte vara rädd för att låta berättelsen bli rolig. Det behöver inte vara slapstick eller att folk halkar på bananskal, utan det kan vara subtilt – ordval och formuleringar som gör att berättelsen blänker till. Det där är också ganska kännetecknande för oss som förlag, att det finns humor, även när det är skräck eller handlar om sorg och död. Ofta är det ju med humor som man tacklar livet.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.
- Mer:
- Guide
- Skriva barnbok