Gellert Tamas: Så skapar jag reportagets dramaturgi

Hur gör du en effektiv berättelse av ett verkligt skeende? Författaren och journalisten Gellert Tamas slog igenom på bred front med den dokumentära romanen Lasermannen och har sedan dess varit en föregångsgestalt inom det litterära reportaget i Sverige. Här berättar han om de dramaturgiska arbetsredskap som ligger bakom hans egna succéböcker.

I en av öppningsscenerna i den klassiska franska filmen Medan vi faller hittar huvudpersonerna, tre unga killar i en Parisförort, en pistol. Det är dagen efter ett våldsamt upplopp och Hubert, Saïd och Vinz bestämmer sig för att – för säkerhets skull – behålla pistolen.

Filmen handlar om de följande 24 timmarna. Hubert, Saïd och Vinz turas om att ha pistolen, men det dödliga vapnet är hela tiden närvarande, gömt i en ficka eller i en väska. Frågan är lika spännande som skrämmande. Kommer pistolen att användas? Vem av de tre kommer i så fall att krama avtryckaren? Och vem blir offret?

 


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades i Skriva #2 2015 (20 februari 2015) och är skriven av .