När är ett manus redo att skickas till förlag?

Svante Weyler

Förläggare, Weyler förlag

– När författaren tycker att det är så bra att han eller hon utan att skämmas skulle kunna be en granne köpa det för 200 kronor. Det vill säga man ska inte lämna ifrån sig något som man inte kan föreställa sig att andra verkligen, och jag menar verkligen, vill läsa.

Kan man skicka in en skiss eller ett första kapitel eller ska det vara en helt avslutad och korrekturläst historia?

– Inga skisser, inget synopsis, inga första kapitel om det handlar om seriös skönlitteratur. Bara färdigt manus. Handlar det om sakprosa eller underhållning, då kanske man kan skicka in idéer och skisser, men jag är personligen väldigt skeptisk till författare som vet vad en roman ska innehålla innan den är skriven. Tänk er ett synopsis till Anna Karenina eller Processen!

Är det något särskilt man ska tänka på innan man tar steget och skickar sitt manus till er?

Annons

– Skriv inget pretentiöst följebrev. Bara nödvändiga upplysningar som namn och nummer och om man skickat det till flera förlag samtidigt.

Hur vet man att ett manus inte är redo att läsas av en förläggare?

– Man ska ha ambitioner, man ska till och med ha pretentioner – ingen bra författare är opretentiös när han eller hon skriver. Men man ska inte visa seriösa förlag texter för skojs skull eller för att visa sig duktig, det här är för svårt och viktigt för det.

Sofia Brattselius Thunfors

Förläggare, Piratförlaget.

– När författaren är nöjd med alla delarna i ett manus och är beredd att visa upp det för omvärlden. Undvik att skicka in ett manus som du inte är helt klar med för att sedan skicka uppdateringar till förlaget några dagar eller veckor senare. Det framstår bara som oproffsigt.

Kan man skicka in en skiss eller ska det vara en helt avslutad historia?

– Det ska vara en helt avslutad historia och ett så genomarbetat manus som möjligt. Skisser och bara några kapitel räcker inte för att vi ska kunna fatta beslut. Däremot är det så att inga manus går direkt från utgivningsbeslut till tryckeriet. Alla antagna manus kräver redigering och korrekturläsning.

Är det något särskilt man ska tänka på innan man skickar sitt manus till er?

Annons

– Skriv ett bra följebrev där du kort beskriver ditt manus. Där har du chansen att lyfta fram vad som är speciellt och intressant med just din text. Utöver det får man gärna lämna ett så snyggt manus som möjligt, det vill säga med bra styckesindelning, radavstånd och ett läsvänligt typsnitt.

Adam Dahlin

Litterär chef, Forum.

– Vi vill läsa skönlitterära manus i sin helhet. Författaren måste visa att den klarar att inleda, avsluta och avhandla. Somliga vill gärna ringa och förklara sin roman på telefon eller över en lunch, men jag försöker alltid avstyra det. The media is the message.

Skicka ditt manus – så här gör du!

Välj ett förlag som ger ut just den typ av bok som du har skrivit. Ett fackboksförlag slänger poesi direkt i papperskorgen och vice versa.

Skriv texten på dator eller möjligen skrivmaskin.

Använd teckenstorlek 12 punkter och 1,5 eller 2 raders radavstånd, breda marginaler och ett läsvänligt typsnitt.

Det finns förlag som vill ha elektroniska dokument som word- eller pdf-filer, men de flesta vill ha manus utskrivet på vita A4-ark och skickat per post. Läs på förlagets hemsida hur de önskar ta emot sina manus.

Gör ett försättsblad med bokens tänkta titel, ditt namn och dina kontaktuppgifter.

Numrera sidorna och häfta inte ihop dem. De flesta förlag föredrar att få manuset i lösblad och alltså inte insatta i en mapp eller en pärm.

Spexa inte till det med formgivning, färger och bilder. Ett bra manus skapar det intresse som krävs.

Skicka alltid en kopia och aldrig original, du kan inte räkna med att få tillbaka det du skickat in. Detta gäller både text och bild.

Skriv ett följebrev med en kort beskrivning av dig själv och ditt manus. Var noga med att uppge e-post, telefonnummer, namn och adress. Nämn om du skickar till flera förlag samtidigt.

Ha tålamod. Räkna inte med någon bekräftelse på att manuset mottagits. När förlaget tagit ställning till om de är intresserade får du ett skriftligt svar, det tar oftast flera månader.

På Svensk Bokhandels hemsida hittar du en förteckning över alla svenska förlag: www.svb.se/branschen

Så man kan inte skicka in en skiss eller ett första kapitel, det ska vara en helt färdig historia?

– Om författaren är etablerad, och om vi haft samarbeten förut så kräver vi givetvis inte att få en hel historia innan vi är beredda att skriva kontrakt. Då kan det ibland räcka med den där lunchen. När det kommer till facklitteratur kräver vi inte färdiga manus, men vi vill ha så bra beslutsunderlag som möjligt: En introduktion, provkapitel och en grov disposition.

Kan man jobba för länge med sitt manus?

– De gånger då jag slagits av det är när författaren formgivit sitt manus, gjort omslag, illustrerat och typograferat. Det ger sällan pluspoäng, tvärtom ser det ofta lite B ut. Då är det bättre med enklast möjliga: 12 punkter Times New Roman med 1,5 raders radavstånd. Och använd breda marginaler! Det gör läsningen mycket enklare för skumögda förläggare.

Hur vet man att ett manus inte är redo att läsas av en förläggare?

– Förr kunde man få pärmar med handskrivet, eller fullklottrade kollegieblock att avkoda. Idag motsvaras det snarast av bloggar rakt inklistrade i Word. Det blir sällan bra litteratur.

Håkan Bravinger

Förläggare, Norstedts

– Först och främst måste manuset vara genomskrivet. Det är svårt att avsluta en roman och man måste visa att man är tillräckligt driven och förmår knyta ihop säcken. Det är också väldigt viktigt för oss att se hur författaren hanterar det dramaturgiska. Sedan ska berättarrösten sitta bra, det ska finnas en auktoritet i berättandet.

Så inga skisser eller första kapitel?

– Skisser, synopsis och lösa idéer är helt ointressanta för oss som läser skönlitterära manus. Det behövs ett dramaturgiskt genomarbetat manuskript, det finns inga genvägar där. Däremot bryr vi oss inte om risig kommatering, stavfel och grammatiska slarvfel.

Kan man jobba för länge med sitt manus?

– Nej, egentligen inte. Och skulle ett manus bli antaget återstår ändå flera genomskrivningar i samarbete med förläggare och redaktör.

Är det något annat man ska tänka på innan man skickar sitt manus till er?

– Skriv ett bra följebrev. Det ska inte vara ett cv, men kanske några tankar om vem du är och om ditt manus och ditt skrivande. Sedan finns ytterligare ett knep: se till att inledningen svänger. Gå ut hårt, helt enkelt. Annars är det frestande för lektören att efter bara några sidor lägga ifrån sig ditt manus.

Hur vet man att ett manus inte är redo att läsas av ett förlag?

– När man själv inte riktigt tror på det och innerst inne vet att det återstår en massa jobb för att få ordning på det.

Kerstin Aronsson

Förläggare, Kabusa Böcker

– När man har arbetat igenom manuset så många gånger att man känner sig nöjd med texten och har börjat flytta kommatecken snarare än att utveckla texten och formen.

Kan man jobba för länge med det?

– Min erfarenhet är att man oftast arbetar för lite med sitt manus, men det är naturligtvis möjligt att fastna i arbetet med ett projekt. Lägg manuset åt sidan några månader, läs det igen och tänk att en främmande person läser och kommenterar det för dig. Känns situationen bra? Då är troligen såväl manus som författare redo för omvärlden.

Hur vet man att ett manus inte är redo att läsas av ett förlag?

– Det är omöjligt att svara på, men de flesta manus som blir böcker är genomarbetade många, många gånger. Snarare tio gånger än två, och troligen tjugo.

Hur når man i mål då?

– Låt ditt manus läsas av andra, som du inte känner. Och träna på att ta till dig synpunkter, värdera dem och ta till vara på dem som gör ditt manus bättre. Om det känns som att varje synpunkt du får på manuset kastar omkull din tro på det, är det troligen för tidigt att bjuda in andra att läsa. Det är viktigt att behålla energin i sin text tills den är så färdig att den klarar synpunkter och kritik, utan att den faller samman och luften går ur den. Testa gärna med kortare texter och dela dem med andra i olika stadier, för att hitta din egen balans när ditt projekt går från ofärdigt, skört manus till färdigt, stadigt manus.