Bli utgiven – Del 2: Presentera dig

Ditt manus är färdigt att skickas till förlaget – men är du själv redo? Skrivas artikelserie hjälper dig att förbättra dina odds för att bli utgiven. I den här delen: konsten att presentera sig själv och sin bok.

Det spelar allt större roll vem personen bakom en bok är. När litteraturkritikens utrymme minskar och många kulturevenemang ställs in på grund av en långdragen pandemi, blir andra sätt att nå läsarna mer betydelsefulla. Förlagen vill veta om författaren kan väcka intresse och/eller har möjligheter att nå ut av egen kraft. Tänk därför igenom hur du vill framställa dig.

Du som författare kommer att vara den viktigaste personen när boken ska marknadsföras, och bra kommunikation är ärlig kommunikation. Undvik därför alla former av skryt, floskler och uppblåsta säljformuleringar som ska få dig att framstå som bättre eller annorlunda än vad du egentligen är. Var dig själv, och akta dig för att ljuga eller låtsas. 

I din första kontakt med förlaget har du inte särskilt mycket utrymme att beskriva dig själv och din bok. Ett kort och koncist följebrev är det som förlaget vill ha.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Skriva Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

Skriva Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Skriva #5 2020 (19 oktober 2020) och är skriven av .

Rekommenderas för dig