Det spelar allt större roll vem personen bakom en bok är. När litteraturkritikens utrymme minskar och många kulturevenemang ställs in på grund av en långdragen pandemi, blir andra sätt att nå läsarna mer betydelsefulla. Förlagen vill veta om författaren kan väcka intresse och/eller har möjligheter att nå ut av egen kraft. Tänk därför igenom hur du vill framställa dig.
Du som författare kommer att vara den viktigaste personen när boken ska marknadsföras, och bra kommunikation är ärlig kommunikation. Undvik därför alla former av skryt, floskler och uppblåsta säljformuleringar som ska få dig att framstå som bättre eller annorlunda än vad du egentligen är. Var dig själv, och akta dig för att ljuga eller låtsas.
I din första kontakt med förlaget har du inte särskilt mycket utrymme att beskriva dig själv och din bok. Ett kort och koncist följebrev är det som förlaget vill ha.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.