Leken utspelar sig på en förskola, skildrar en vanlig odramatisk dag och berättas från treåriga Junis horisont. Ett ovanligt perspektivval för en vuxenroman?
– Ja, men det finns en bakgrund. Efter att jag 1987 debuterade med diktsamlingen Du skrev jag under många år bara poesi, men i början av 2000-talet kände jag att det fanns en inbyggd mekanik i poesin som gjorde den subjektiv. En poet är ett subjekt, som betraktar världen, och jag var trött på mig själv men nyfiken på världen och språket. Så jag ville ta mig bort från jagfixeringen. Prosan blev min räddning.
2006 kom din Augustprisnominerade romandebut Göteborgshändelserna, som skildrar kravallerna i samband med EU-toppmötet i Göteborg 2001, och drygt tio år senare Hastigheten som utspelar sig under folkmordet i Rwanda 1994. Vilka möjligheter gav de ämnena?
– Båda böckerna tog mig oerhört lång tid att skriva och ligger mig varmt om hjärtat, just eftersom jag har försökt gestalta andras erfarenheter. I Hastigheten ville jag skildra människor som vanligtvis inte finns i skönlitteraturen, såvida de inte finns med för att representera någonting, till skillnad från romaner där till exempel en vit man och hans enormt breda subjekt får ta stor plats. Jag ville skriva om en svart 19-årig kvinna i Rwanda som är både offer och förövare, och försöka teckna ett stort och mångfacetterat jag.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.