Jag tittar på årets besöksstatistik för Tidningenskriva.se och gläds åt att allt fler hittar dit, allt oftare. Allra mest lockar hantverkskunskaperna och därför kommer vi att satsa ännu mer på sådant material 2024, inte minst genom att beställa texter av författare som vi tycker behärskar någon del av skrivandet extra bra.
I Skrivas första nummer 2024 publicerar vi således en guide om gestaltning av Christoffer Carlsson (vars senaste bok Levande och döda nyligen fick Svenska Deckarakademins pris för Årets bästa svenska deckare). Och i numret därpå skriver Mattias Edvardsson en ny guide, efter sin nyliga text »Så får du läsaren på kroken«.
De mest lästa guiderna och kartläggningarna under 2023 är:
- Vår lista med svenska förlag som ägnar sig åt traditionell utgivning, samt deras respektive inriktning.
- Skrivläraren och författaren Sören Bondeson har hjälpt författare som Jens Lapidus och Åsa Larsson att få fart på skrivandet. Bondesons »7 steg för att skriva en roman« är en evergreen på vår sajt.
- Kom igång med din bok.
- »Rakaste vägen till din roman.« Också en text om hur du fattar kloka beslut i början av en skrivprocess – och ökar dina chanser att komma i mål.
- Flora Wiströms guide till att skriva intuitivt, med lust och ingivelser som ledstjärnor.
- Jan Sigurd skrev en fin essä i år om varför romanernas utseendebeskrivningar blivit färre och sparsammare. Uppenbarligen är vi ändå intresserade av hur karaktärerna ser ut, för Frida Windelheds och min korta komplementartikel om hur du hanterar karaktärsbeskrivningar har blivit flitigt läst.
- En väldigt konkret guide om att välja berättarperspektiv.
- Så skriver du en novell! Sven Olov Karlsson förklarar varför »varje person, händelse och sak måste kämpa för sin plats« i en bra novell.
- Det börjar bli dags att söka skrivutbildningar, och därmed också för Skrivaredaktionen att uppdatera vår ständigt framgooglade guide över längre distans- respektive på plats-utbildningar. Tills vidare får du nöja dig med 2023-varianten (de flesta utbildningarna återkommer årligen).
- »Om du kan få publiken att gråta kommer skrattet sedan att kännas desto innerligare.« Läs Augustin Erbas 10 råd för att skriva roligt.
Kom ihåg: ingen av guiderna är ett facit, de är en persons metod eller koncentrerade kunskap. Men alla kan ge dig en eller flera pusselbitar till ditt eget skrivande.
Veckans …
… dramaturgiska vändpunkt
Nyårsafton, så klart. Medan julen ofta målas i varma färger (ja, jag strävar fortfarande på med min Madicken på tyska) präglas de litterära nyårsskildringarna av kraschade förhoppningar, förhållanden och finfester.
Den nyårsaftonsskildring jag minns bäst är Nick Hornbys snart 20 år gamla Fallhöjd, där fyra självmordsbenägna men för varandra okända personer träffas på taket till »Hopparnas hus« i London. Hornby har en osviklig empati oavsett om han tar läsaren till tårar eller skratt (eller som ofta: både och).
… tävlingspepp
På Instagram skrev krimförfattaren Lina Bengtsdotter: »Ofta får jag frågan om hur man gör för att få ett bokkontrakt, det kan ju verka tröstlöst att lägga ett år eller två på ett manus som aldrig möter en läsare (även om resan är härlig). Ett tips är att känna sig fram i novellformatet (eller i andra korta texter) och sedan skicka in till tidningar och/eller tävlingar. Då kan man vässa sina förmågor och se om man är på rätt spår. Det är också ett roligt och utvecklande sätt känna sig fram i författarvärlden. Här är en del av en novell som jag fick publicerad i @tidningenskriva för en evighet sedan.🥳«
Smakprovet ledde till att några av hennes Instagramföljare krävde att få läsa hela novellen, så hon la ut den ruta för ruta här. Vill du läsa den i ett behändigare format finns novellen, som kom på andra plats i en Skrivatävling 2016, att läsa på vår sajt.
Ett år senare debuterade Lina Bengtsdotter, och sedan dess har hennes böcker spridits över världen.
… vem skrev vad?
Vilken av följande fem författare hör ihop med vilken nyårsskildring? Svar allra längst ner i nyhetsbrevet!
1: Klas Östergren
2: Astrid Lindgren
3: Malin Stehn
4: Gun-Britt Sundström
5: Ulf Lundell
A. »Jag vrider lite på kroppen och söker Fredriks blick.
›Gott nytt år.‹
Han ler.
›Gott nytt år, Nina.‹
Vi stöter ihop våra glas. Jag är på väg att säga något om att det har varit ett jäkla skitår, men ångrar mig i sista sekund.«
B. »Det blev mitt livs mest värdelösa nyårsafton. Strax före tolvslaget hade Henry mobiliserat alla sina krafter och släpat sig upp för att åtminstone markera högtiden med att stå på benen. Han hade radat upp tre rostfria baljor med Scholls heta fotbad vid fönstren mot gatan i salongen, tänt en brasa, levande ljus och tagit fram en flaska Opera. Han insisterade på att vi skulle släpa oss upp och göra honom sällskap.«
C. »Nytt år nu igen? Att tiden går ter sig mindre än någonsin som något att fira. Det börjar tvärtom besvära mig allvarligt. Jag får min trettioårskris vilken dag som helst.
– Vad ska du hitta på när du blir trettio, frågar Gustav, ska du ha din klimakteriekris då?«
D. »Det rimmade bra med mitt beslut att 40 års turnerande fick vara nog.
Sista, absolut sista, spelningen nyårsafton 2015, då jag sur som fan förvägrades att spela över tolvslaget med motiveringen, lögn, antar jag, dålig undanflykt, att det skulle bli dyrt att sätta några urlastare på stolar två extratimmar.«
E. »Strax efteråt kom Lasse och Bosse, och då sa jag: ›Britta och Anna och jag ska ha nyårsvaka ikväll.‹
Och så sa Lasse: ›Det ska Bosse, Olle och jag också, det har vi bestämt för länge sen.‹ Men jag är alldeles säker på att han hittade på det just då, och att pojkarna skulle ha en nyårsvaka bara för att vi skulle ha det.«
Gott nytt år!
FACIT:
1-B (Gentlemen)
2-E (Mer om oss barn i Bullerbyn)
3-A (Ett gott nytt år)
4-C (Maken)
5-D (Vardagar)