Mytomania är skriven av dig och tonsatt av Paula af Malmborg Ward. Hur ser en sådan arbetsprocess ut?
– Texten till en poplåt kan skrivas efteråt, men i en opera kommer texten oftast först. Man skriver inte text till musik, utan ett drama som sedan förmedlas med hjälp av musik. Men det är tacksamt att kunna involvera tonsättaren redan i synopsisskedet. Temat mytomani, eller opålitlighet i stort, har Paula och jag pratat om under flera år.
Ja, operan bygger delvis på Macchiariniaffären. Är det inte svårt att skriva en opera utifrån en komplicerad medicinsk skandal?
– En text som sjungs i stunden kan förstås inte bli för komplicerad, men operan heter inte Mytomanen utan Mytomania. Den handlar om allas vår vilja att verkligheten ska vara mycket större och bättre än den är. Vilket är mer operamässigt.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.