Kerstin Perski om att berätta till musik

Kerstin Perski är författare, dramatiker – och en av Sveriges främsta librettister, aktuell med nyskrivna Mytomania på GöteborgsOperan. För Skriva förklarar hon vad som krävs av en berättelse som rymmer både text och ton.

Mytomania är skriven av dig och tonsatt av Paula af Malmborg Ward. Hur ser en sådan arbetsprocess ut?

– Texten till en poplåt kan skrivas efteråt, men i en opera kommer texten oftast först. Man skriver inte text till musik, utan ett drama som sedan förmedlas med hjälp av musik. Men det är tacksamt att kunna involvera tonsättaren redan i synopsisskedet. Temat mytomani, eller opålitlighet i stort, har Paula och jag pratat om under flera år.

Ja, operan bygger delvis på Macchiariniaffären. Är det inte svårt att skriva en opera utifrån en komplicerad medicinsk skandal?

– En text som sjungs i stunden kan förstås inte bli för komplicerad, men operan heter inte Mytomanen utan Mytomania. Den handlar om allas vår vilja att verkligheten ska vara mycket större och bättre än den är. Vilket är mer operamässigt.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Populärt!

Skriva Digital

Få obegränsad tillgång till hela Skrivas värld!

0 kr första månaden*

  • Alla artiklar på Tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Skrivtävlingar
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Erbjudanden och förhandsvisningar
Till erbjudande

Skriva Total: tidning + digitalt

Få obegränsad tillgång till hela Skrivas värld!

Från 59 kr i månaden**

  • Alla artiklar på Tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Skrivtävlingar
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Erbjudanden och förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan
Till erbjudande

* Därefter 49 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (118 kr)

Publicerad 27 november 2023. Artikeln är skriven av .

Rekommenderas för dig