Kerstin Perski om att berätta till musik

Kerstin Perski är författare, dramatiker – och en av Sveriges främsta librettister, aktuell med nyskrivna Mytomania på GöteborgsOperan. För Skriva förklarar hon vad som krävs av en berättelse som rymmer både text och ton.

Mytomania är skriven av dig och tonsatt av Paula af Malmborg Ward. Hur ser en sådan arbetsprocess ut?

– Texten till en poplåt kan skrivas efteråt, men i en opera kommer texten oftast först. Man skriver inte text till musik, utan ett drama som sedan förmedlas med hjälp av musik. Men det är tacksamt att kunna involvera tonsättaren redan i synopsisskedet. Temat mytomani, eller opålitlighet i stort, har Paula och jag pratat om under flera år.

Ja, operan bygger delvis på Macchiariniaffären. Är det inte svårt att skriva en opera utifrån en komplicerad medicinsk skandal?


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Skriva Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

Skriva Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen Publicerad 27 november 2023. och är skriven av .

Rekommenderas för dig