Bild: Sunny studio-Igor Yaruta

Träna upp din skrivdiciplin

Finns det något hopp om bättring när allt känns mer motiverande än att skriva? Ja, det gör det faktiskt! Ny forskning visar att du kan träna din självkontroll som en muskel. Vi visar hur.

Att det krävs självdisciplin för att slutföra ett stort skrivprojekt kan alla som försökt sig på att producera en längre text skriva under på. De flesta har inga problem alls med att sätta igång när inspirationen sprutar rakt ut genom fingertopparna, men plötsligt kommer den fruktade stunden när texten mest känns som en djungel du gått vilse i eller när det helt enkelt inte går att komma på vad huvudpersonen ska göra härnäst.

När inspirationen tar en paus, då gäller det att ta fram sina andra förmågor som gör att texten ändå kan bli färdig. Självkontroll är en sådan förmåga, och faktiskt en av de effektivaste.

– Effektiv självkontroll är en avgörande nyckel till framgång på många områden i livet, och brist på självkontroll kan leda till mängder av elände och problem, säger psykologen Roy Baumeister vid Florida State University som är en av världens främsta forskare inom området.

 

Så fungerar självkontroll

Kan tränas upp som en fysisk muskel

Behöver fysisk vila och energi för att fungera

Annons

Kan överbelastas och kollapsa vid överansträngning

En nyckel till framgång på många områden

”Sprider sig”– den som är van vid att disciplinera sin ekonomi, kost eller träning har lättaremed skrivdisciplinen (och tvärtom).

Det kanske inte låter som någon nyhet att förmågan att disciplinera sig är en värdefull och användbar egenskap, men vad det flesta inte känner till är hur självkontroll faktiskt fungerar. Tvärtemot vad de flesta tror är självkontroll nämligen inte något som du antingen har eller saknar (så nu kan du inte skylla på det längre) utan en förmåga som går att träna upp.

– Din självkontroll kan stärkas genom regelbunden träning, likt en muskel. Haken är att du måste se till att faktiskt öva, säger Roy Baumeister.

Han rekommenderar att du börjar träna med små, hanterbara saker som att bädda sängen varje dag, förbättra din hållning eller sluta svära, innan du tar dig an större utmaningar.

Någon kanske undrar hur skrivdisciplinen skulle stärkas av en välbäddad säng, men precis som att armträningen på gymmet gör det lättare att bära hem tunga matkassar från affären kan förmågan att styra ditt beteende gynna dig på flera sätt eftersom den kommer från samma ”muskel”. Varje gång du gör något som du bestämt även om du egentligen inte har lust, stärker du alltså din övergripande förmåga till självkontroll.

 

Var dock aktsam på att inte överträna.

Annons

– Efter ett träningspass kommer dina muskler att vara trötta, det går inte att komma ifrån. Det är samma sak med din självkontroll, säger Roy Baumeister.

Roy F. Baumeister

Professor i psykologi vid Florida University. Hans specialitet är socialpsykologi och han är känd för sin forskning kring motivation, sexualitet, självkontroll och fri vilja. Han har skrivit över 500 vetenskapliga artiklar och närmare 30 böcker.

Precis som att du inte kommer att orka göra hur många armhävningar som helst utan vila och energipåfyllning, kan du inte heller styra ditt beteende i all oändlighet. När villkoren för självdisciplin undersökts i forskningsexperiment fick försökspersonerna göra flera självkontrollkrävande övningar i rad, till exempel att försöka lösa omöjliga pussel eller avstå från att äta choklad. Resultatet visade tydligt att vi inte klarar av att kontrollera oss hur länge som helst – uthålligheten blev sämre och sämre med varje uppgift.

– Om du förbrukar all din viljestyrka på en sak så kommer du att ha mindre över för annat, men den goda nyheten är att när du stärker självkontrollen på ett område kommer du att ha mer av den till allt annat också, säger Roy Baumeister.

För den skrivande människan, särskilt den som har lättare för att påbörja än för att avsluta sina skrivprojekt, är detta en god utgångspunkt. Varje gång du vill kolla Facebook, diska eller ta en öl istället för att sitta kvar på skrivstolen, gå tillbaka till texten eller planera synopsis, har du en utmärkt möjlighet att träna din självkontroll – och nästa gång kommer det att gå ännu lättare eftersom du övat.

 

3 sätt att återhämta din självkontroll

Roy Baumeister och hans kollegor har inte bara undersökt hur självkontroll fungerar utan också vad du kan göra för att stärka den. Här är tre strategier du kan använda när skrivkrampen tar över eller lusten att skriva går på semester.

Ät eller drick något sött. Forskning visar att kroppens glukosdepåer behöver vara påfyllda för att viljestyrkan ska fungera optimalt.

Vila. Precis som dina fysiska muskler behöver självkontrollen vila mellan varven. Sov på saken, eller ta en promenad.

Skratta. I forskningsstudier fick försökspersonerna titta på roliga filmklipp mellan självkontrollsövningarna. Det visade sig att en skrattpaus återställde förmågan till självkontroll till ursprungsläget.

Kunskap om hur självkontroll fungerar gör det också lättare att vara snäll mot dig själv de gånger du överbelastat den. Lyckas du exempelvis hålla dig till ditt skrivschema under tre dagar men missar den fjärde betyder det verkligen inte att allt är kört eller att du är otillräcklig utan helt enkelt att du överansträngt dig och behöver vila lite.

När du orkar göra tio armhävningar men inte tolv tänker du säkert inte att det är något fel med dina armmuskler utan inser att du tränat dem så mycket att de nu är trötta – och att de efter lite vila kommer att vara starkare än någonsin.

När du tar med den inställningen till ditt skrivande kommer det att bli betydligt lättare att vara nöjd med dig själv, skapa effektivare skrivvanor och stärka självkontrollen i stället för att ge upp. Och forskningen visar att du har mycket att vinna på det. Personer med god självkontroll är nämligen mer yrkesmässigt framgångsrika, har bättre relationer och är friskare. De ägnar dessutom mindre tid och energi åt att motstå distraktioner eftersom de genom träning lärt sig att undvika och hantera kritiska situationer.

– Sviktande självkontroll går att förebygga när du lärt dig att hantera din viljestyrka på ett effektivt sätt, men det är avgörande att känna till hur den fungerar, säger Roy Baumeister.