Grubbla mindre och skriv mer!

Stressande tankar på hur det går, hur det skulle kunna gå och hur det kanske inte alls kommer att gå kan lätt sätta krokben för dig i skrivandet. Vi visar dig vägen ut ur grubblandet!

Tänk om boken aldrig blir utgiven…Eller ännu värre, tänk om den blir utgiven och sågad! Tänk om jag tagit mig vatten över huvudet, eller har hybris och egentligen inte alls kan skriva.. Känner du igen dig? Det enda som står i vägen mellan dig och din bok är många gånger grubblandet på allt som skulle kunna gå fel. Inte nog med att dessa tankar får dig att tvivla på dig själv, de tar tid och energi från ditt skrivande också – och ger dessutom upphov till en mängd obehagliga känslor som rädsla, hopplöshet och självtvivel.

– Det viktigaste är att inte bli rädd för dina tankar och inse att du inte behöver ta dem på allvar, säger Lotta Wallin som är kognitiv terapeut, utbildare inom positiv psykologi och har gjort flera studier om hur våra tankar påverkar vår prestationsförmåga och hälsa. Många tror att allt de tänker är sant, men hjärnan är helt knasig och kan tänka på allt möjligt, berättar hon.

– Alla människor tänker jätteknäppa tankar och det är helt naturligt.

 

Att det är helt naturligt är för vissa en tröst, men inte desto mindre kan grubbeltankar ställa till med en hel del oro, ältande och skrivkramp. Lyckligtvis finns det saker du kan göra för att påverka sannolikheten för grubblandet.

– Det är lättare att fastna i grubblande och ältande tankebanor när stressen är hög, säger Lotta Wallin. Om du till exempel sovit dåligt eller är orolig över andra saker är det lättare att börja grubbla, vilket kan skapa en negativ spiral som gör att du sover ännu sämre och så vidare.

Annons

Hon påpekar vikten av att ta hand om sina grundläggande behov för att hålla tankarna klara och kreativa.

– Det hänger mycket ihop med att ta hand om sig själv rent fysiskt – att äta, sova och träna, säger hon.

Just fysisk träning är särskilt effektivt eftersom det både dämpar stress, hjälper dig att sova bättre och fyller dig med endorfiner och positiva känslor.

 

Att du tar hand om dig är en god förutsättning men grubblandet kan naturligtvis dyka upp ändå. Särskilt lätt hänt är det om du kör fast i skrivandet menar Lotta Wallin och tipsar om att ta en paus när du fastnar.

– Bestäm dig för att ta ett break när det låser sig. Det är okej. Byt miljö, ta en promenad, gå till gymmet, säger hon.

Sitt alltså inte kvar och bråka med dig själv, tankarna eller med texten utan bryt direkt när du upptäcker att du fastnat, om så bara för en minut. Res dig från datorn och gör en yogisk solhälsning, koka en kopp te eller gör något helt annat en minut eller två, och fortsätt därefter på nytt. Här intill hittar du sex andra saker du kan göra för att skrivandet ska flyta så smidigt som möjligt.

 

Sex vägar till ett grubbelfritt skrivande

Annons

 

1. Avsätt grubbeltid

Om grubbeltankarna envisas med att komma tillbaka och påminna dig om alla eventualiteter kan du ge dem en specifik stund på dagen då du ger dem din fulla uppmärksamhet. När du vet att du har inbokad tid för grubblandet kan du lättare släppa det under resten av dagen. Tankar som kommer upp under dagen kan du skriva ner på en lapp eller i mobilen. Inför din grubbelstund tar du fram listan och tänker allt vad du orkar på det som står där – om det fortfarande känns relevant.

– Det är viktigt att sätta en timer och ha en stopptid, säger Lotta Wallin. När klockan ringer, då är det slut.

Hon rekommenderar också att du har en speciell grubbelplats som bryter mot din vardagliga miljö. Undvik sängen, soffan och framförallt platsen där du sitter och skriver. En promenad eller tvättstugan är betydligt bättre.

 

2. Skriv av dig!

Det luriga med tankar är att de susar runt i väldigt hög fart uppe i huvudet och då blir svåra att fånga, strukturera och ifrågasätta. Men så fort du fått ut dem ur huvudet brukar det klarna. Använd dig av ditt skrivande för att ta dig ur grubblerierna. Skriv ner vad du tänker på, hur det känns, vad du är rädd för och vad du längtar efter. Så fort du fått ner tankarna på papper brukar de stanna där, och du kan fortsätta med att skriva om det du tänkte från början. Kanske kan du till och med låta den frustration du kände inspirera till en romankaraktärs känsla inför något, eller ge andra uppslag som du kan ha glädje av i din text?

 

3. Lär känna tankarna

När du skrivit ner dina tankar vid några olika tillfällen kommer du förmodligen att upptäcka att de rör sig kring återkommande teman. Prova att samla dina vanligaste ”tänk om” och ”varför” i en lista som du har bredvid dig när du skriver. Om grubblandet sätter igång kommer du inte bli lika påverkad av tankarna när du kan bocka av dem på listan och se att det är ”old news”.

 

4. Meditera

Avslappningstekniker, mindfulnessövningar och meditation kan hjälpa dig att skapa distans till oro och grubbel och i stället börja generera välbefinnande och positiva känslor. Människor som mediterar regelbundet känner sig vanligtvis mindre oroliga, bekymrade och stressade, visar forskning. Mindfulnessträning hjälper dig också att stanna i nuet vilket är effektivt mot grubbeltankar eftersom sådana alltid utspelar sig i framtiden eller det förflutna.

 

5. Hitta dina grubbeltriggers

– Granska ditt mönster genom att göra en liten kartläggning, tipsar Lotta Wallin.

Vad brukar trigga ditt grubblande? Är det kopplat till mängden eller kvaliteten på din sömn? Blir tankarna rörigare eller klarare efter ett träningspass? Finns det vissa personer, situationer eller minnen som triggar ditt grubblande? När du vet vad som står i vägen har du möjlighet att undvika sådana saker inför dina skrivdagar.

 

6. Hitta dina positiva triggers

Undersök också vad som får dig att njuta av skrivandet! När känner du dig stark, säker och har flow i ditt skrivande? När tycker du att det är som allra roligast att skriva, och när grubblar du som minst? När du vet vad som triggar ditt lustfyllda skrivande kan du optimera förutsättningarna. Kanske är det en viss typ av musik i bakgrunden, en inspirerande konstutställning, träning, meditation eller samtal med familj och vänner? Planera in det i skrivprocessen och prioritera att skapa glädjefyllda förutsättningar för ditt skrivande!