Bild: Kim Svensson

Ge ut boken själv

Du har skrivit och slitit, redigerat och ändrat och känner att boken är klar. Kanske har du skickat till förlag och fått nej, eller så vill du bestämma det mesta själv när det kommer till utgivningen och har beslutat att ge ut boken på egen hand. Och nu då? Många villrådiga läsare hör av sig till Skriva, och därför har vi här satt ihop en checklista med det viktigaste att tänka på.

Hur många böcker ska du trycka?

Om du har lite pengar undanstoppade och är beredd att ta en ekonomisk risk kan du trycka ett par tusen böcker på ett bräde och på så sätt få ner styckpriset per bok. Säljer boken bra tjänar du mer per sålt exemplar. Samtidigt måste du ligga ute med pengarna och om boken inte säljer riskerar du att aldrig få tillbaka dem. Du behöver också husera alla dessa böcker någonstans.

Vill du inte göra en stor ekonomisk investering kan du istället välja print on demand, då trycks boken endast när någon beställer den. Fördelarna är också att du slipper hålla ett lager, du riskerar inte att ha en massa böcker du inte blir av med och du kan löpande göra uppdateringar i boken så att den inte blir inaktuell. Dessutom är det mer miljövänligt och boken riskerar aldrig att sälja slut. Men styckpriset för varje bok blir högre och det gör det svårt att tjäna pengar på böckerna.

Somliga går en mellanväg och kombinerar dessa två genom att först trycka upp ett mindre antal böcker att använda som recensionsexemplar, till releasefesten och som presenter, och låter kommande beställningar tryckas som print on demand. Ta in offerter från olika tryckerier och jämför priserna.

 

Vad för bok ska det bli?

Hur tänker du att boken ska användas? Ska det vara en rafflande historia att plocka upp på bussen kanske du ska satsa på ett lätt och litet format som går ner i handväskan. Gör du en läcker presentbok som ska trona på soffbordet vill du kanske att den ska få bre ut sig. Här är några vanliga varianter:

Pocket. Limmad och liten och med enkelt papper. Bör tryckas i större upplaga för att inte tryckkostnaden ska bli mer än vad du kan få tillbaka vid försäljning. Köparen förväntar sig att en pocket ska vara billig och är oftast inte benägen att betala så mycket för den.

Annons

Storpocket.Mjuka pärmar men större och med högre kvalitet än den lilla pocketen.

Kartonnage. Hårda pärmar och ser till stor del ut som en inbunden bok inuti, men bindningen och pappret är billigare och omslaget tryckt direkt på pärmarna.

Danskt band. Ungefär som en storpocket fast med mer stadga.

Inbunden. Hårda pärmar, ibland med skyddsomslag. Trådbunden istället för limmad vilket gör den mer hållbar men också dyrare att trycka.

Halvfranskt band och klotband. Stilfulla bindningar i skinn eller linne. Kostar därefter.

Många tryckerier har ett par standardformat som de kan ge bättre priser på.

Ska du själv distribuera boken och därmed betala porto bör du även väga in detta i tankarna runt storlek och format – ju tyngre bok desto dyrare att skicka, och är den tillräckligt tjock klassas den som skrymmande av posten och kostar extra.

Kontakta tryckerier och be om offert och eventuellt exempel på böcker de tryckt. Det är ganska vanligt att tryckerier ligger utomlands men har svenska representanter.

 

Annons

Omslaget

Bokens utsida är den främsta reklamplatsen för det som finns innanför pärmarna, den ska väcka intresse och locka till läsning. Fundera över vad du vill signalera med omslaget och vad du tror fungerar för just din huvudsakliga målgrupp. En minimalistisk layout i dova färger säger något helt annat än en gräll färgkaramell med sirligt typsnitt.

Här är några saker som är bra att tänka på:

Läsbarheten – se till att titel, författarnamn och baksidestext syns bra. Det har inte bara att göra med storlek och typsnitt utan också med färgvalen.

Om du väljer att ha en bild på omslaget behöver du välja en som du själv äger upphovsrätten till, som har fri upphovsrätt, eller som du köpt upphovsrätten till (ett köp kan ibland gälla för en viss tidsperiod, var uppmärksam på det).

Formulera tydligt din idé och vad du vill förmedla med omslaget om du tar hjälp av någon professionell för att göra layouten. Det sparar dig frustration och pengar och bäddar för ett gott samarbete.

Baksidestexten ska vara kort och avslöja lagom mycket.

På baksidan ska du ha en ruta med streckkod, en så kallad EAN-kod, som baseras på bokens ISBN-nummer. Själva streckkoden kan du skapa med hjälp av gratis streckkodsgenerator på nätet.

Kontakta ditt tryckeri och stäm av om de vill ha omslaget på något specifikt sätt rent trycktekniskt.

Beställ ett provtryck av boken så att du får se att utsidan blir som du tänkt dig och att valet av papper känns rätt. Ibland ingår det i tryckkostnaden och ibland får man slanta upp extra för det. Men det kan vara värt det för att slippa ha källaren fylld av två lastpallar med böcker du tycker blev helt fel.

 

Nå ut i handeln

För många ingår det i drömmen om den egna boken att få se den stå i bokhandelns hyllor, sida vid sida med Leif GW och Kerstin Ekman. Att få ut sin egenutgivna bok till de stora bokkedjornas fysiska butiker kan vara svårt, men det är desto lättare att göra den tillgänglig i nätbutikerna. Och det är möjligt att dina lokala bokhandlare eller andra affärer kan övertygas om att sälja din bok, särskilt om den har lokal förankring.

Bokrondellen. För att din bok ska bli synlig, sökbar och möjlig att beställa behöver den registreras i databasen Bokrondellen. Den ägs av Bonnierförlagen, Norstedts förlagsgrupp, Förlagssystem och Natur & Kultur och fungerar som länk mellan förlag och bokhandlare. Här finns information om större delen av svensk utgivning (runt 650 000 titlar) – priser, lagerstatus, bokomslag och texter om böckerna. Det kostar några hundralappar att registrera en titel. På www.bokrondellen.se kan du läsa mer.

 

Nå ut i handeln

För många ingår det i drömmen om den egna boken att få se den stå i bokhandelns hyllor, sida vid sida med Leif GW och Kerstin Ekman. Att få ut sin egenutgivna bok till de stora bokkedjornas fysiska butiker kan vara svårt, men det är desto lättare att göra den tillgänglig i nätbutikerna. Och det är möjligt att dina lokala bokhandlare eller andra affärer kan övertygas om att sälja din bok, särskilt om den har lokal förankring.

Bokrondellen. För att din bok ska bli synlig, sökbar och möjlig att beställa behöver den registreras i databasen Bokrondellen. Den ägs av Bonnierförlagen, Norstedts förlagsgrupp, Förlagssystem och Natur & Kultur och fungerar som länk mellan förlag och bokhandlare. Här finns information om större delen av svensk utgivning (runt 650 000 titlar) – priser, lagerstatus, bokomslag och texter om böckerna. Det kostar några hundralappar att registrera en titel. På www.bokrondellen.se kan du läsa mer.

 

Förvandla text till E-bok

En e-bok kan läsas från mobiltelefon, läs- eller surfplatta eller på dator. Här krävs inga tryckkostnader och lager och den kan göras tillgänglig för nästan vem som helst var som helst.

Svenska e-böcker brukar ges ut i formatet epub, det är ett format som gör att texten anpassas efter den bildskärm du använder när du läser och läsaren kan ändra typsnitt och textstorlek efter önskemål.

I en e-bok har du möjlighet att länka till andra webbplatser och eventuellt extramaterial. Du kan själv konvertera till epub eller anlita företag som gör det. Om du inte är en fullfjädrad datoranvändare kan det vara lite pilligt, och det kan bli ganska fult om det inte görs på rätt sätt. En e-bok ska ha sitt eget ISBN-nummer.

I USA har många egenutgivare haft stora framgångar med just e-böcker. Hittills har dock e-boksläsandet inte tagit någon större fart i Sverige. Men i takt med att intresset för e-böckerna ökar kommer de att bli mer och mer intressanta för egenutgivare med tanke på att de innebär mycket små uppstartskostnader då man slipper tryck, porto, distribution och så vidare. Dessutom går det kittlande snabbt – ett klick och så finns din bok ute till försäljning.

 

Finnas på bibblan

BTJ hette tidigare Bibliotekstjänst och levererar medieprodukter av olika slag till framförallt bibliotek, organisationer och skolor av olika slag. Det är alltså från BTJ som biblioteken köper in sina böcker, och det gör de om boken fått en positiv recension av en lektör på BTJ. Eller rättare sagt, en bra recension är ingen garanti för att boken köps in, men det är en förutsättning för att de ska överväga det och ökar chanserna avsevärt.

För att få din bok recenserad anmäler du den till BTJ och skickar in den. Om den bedöms vara av intresse för BTJ:s kunder presenteras boken ihop med lektörsomdömet i deras katalog och kan beställas därifrån.

 

Vem ska skicka böckerna?

Det går att anlita en separat distributör för pakethanteringen efter att boken tryckts, då behöver du inte själv packa och skicka varenda bok som beställs. Det är smidigare och du slipper portokostnad för varje enskild bok, men de tar provision. Distributörerna skickar dock vanligtvis inte böckerna direkt till privatpersoner utan servar bokhandeln och nätbokhandeln. Om du vill sälja direkt till privatpersoner, genom exempelvis en egen webbshop, får du vara beredd på att själv ta hand om hanteringen.

Anlitar man en distributör så är det vanliga att man tecknar ett kommissionsavtal som går ut på att distributören har ett lager böcker och sköter försäljning och distribution, och författaren får betalt efter att böckerna sålts. Distributören kan också tillhandahålla lite statistik på vem som köper och hur mycket så att du har lite koll på dina läsare, det kan vara roligt och nyttigt om du ska ge ut fler böcker.

Sköter du bokhanteringen själv ska lagret vara rumstempererat och utan fukt. Du får fundera på om du vill ha böckerna i lådor eller direkt på pall och om du ska ha dem hemma eller hyra plats någonstans. Försök göra en deal med posten eller en fraktfirma och köp emballage i storpack för att komma ner i kostnad.

 

MARKNADSFÖRING

Först och främst – vem vill läsa din bok? Identifiera din huvudsakliga läsargrupp och fundera på hur du når den bäst.

Debutantporträtt i Svensk Bokhandel

Svensk Bokhandel är en branschtidning för bokbranschen och tre gånger varje år ger man också ut kataloger där man samlat information om aktuell bokutgivning. Katalogerna innehåller bland annat presentationer av nya debutanter, en sida för varje ny författare. Man bokar en annons i den katalog som matchar ens utgivningsdatum och skriver själv en text om sig själv och sin bok.

Webbplats

Det behöver inte vara något avancerat men det finns en poäng i att intresserade kan hitta dig på nätet. En enkel sida med information om dig själv, din bok och hur man kan köpa den räcker långt. Men utöver det kan du fylla på med vad du vill – en blogg, utdrag ur boken, filmklipp, bilder, smakprov från nya projekt. Fundera också över hur du kan använda sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram för att nå ut.

Pressmeddelande

Skicka ett mejl med en intresseväckande text om boken till de mottagare du tror kan intressera sig för den. Det kan vara smart att trycka på lite olika saker i texten beroende på vem som ska få den. Skickar du till lokalradion är kanske det viktigaste din egen lokala förankring och hur den märks i din berättelse, men om din bok handlar om sportbilar kanske en förening med fokus på det ämnet får upp ögonen bäst om du trycker på just det.

Proffsigt foto

Ordna ett snyggt foto på dig själv som du kan använda på din webbplats och eventuellt på bokens omslag eller insida. En selfie i badrumsspegeln kan funka om det är i linje med ditt projekt, men vill du ge ett professionellt intryck kan det vara idé att anlita någon som kan fotografera. Se till att ha rättigheter att använda bilden obegränsat men ange alltid fotografens namn i samband med bilden.

I krig, kärlek och bokutgivning är allt tillåtet

Ställ till med releasefest, ordna boksignering, gå loss i sociala medier, annonsera, skriv ett föredrag, åk snålskjuts på något annat event, ordna en tävling med din bok som pris. Vill du att folk ska få upp ögonen för din bok kan det krävas lite kreativitet i starten.

 

Inlagan

Inlagan är allt det där mellan pärmarna, alltså själva innehållet i din bok. Att göra det läsbart och layoutat kallas ”att sätta inlagan”.

Bra att tänka på när du pillar med detta:

Typsnitt med serifer, alltså bokstäver med klack, anses mer lättläst än de utan. En lång text där man spexat till det med ett annorlunda typsnitt kan bli tröttsam att läsa.

Ofta använder man ett typsnitt i rubriker och ett annat i brödtext. I rubriker använder man ofta sans-serifer, alltså bokstäver utan klack.

Storleken på texten hör ihop med radlängden som hör ihop med radavståndet och marginalerna. Detta sammantaget gör din bok lättare eller svårare att läsa. En lagom radlängd brukar sägas vara någonstans mellan 50 och 70 tecken, och då räknas även mellanslag och skiljetecken.

Undvik att ett nytt stycke inleds med en ensam rad längst ner på ena sidan, eller att ett kapitel slutar med en ensam rad högst upp. Dessa lösa hästar kallas för ”horungar” i redigerarkretsar.

Marginalen i mitten kallas ”bunten” och ska vara större än på ytterkanten, eftersom en del av den försvinner in i bindningen.

 

ISBN – 13 magiska siffror

ISBN betyder International Standard Book Number, och är en 13 siffror lång kod som fungerar som ett identifikationsnummer för boken. Varje enskild bok har sitt eget ISBN och det beställs kostnadsfritt från Svenska ISBN-centralen vid Kungliga biblioteket. På deras webbsida kan du läsa mer om hur det används och ansöka om det. Bokens ISBN gör den sökbar för bibliotek och bokhandlare. Det innebär inget upphovsrättsligt eller juridiskt skydd men krävs för att du ska kunna sälja boken.

 

Länktips

Egenutgivarna. Intresseorganisation för alla som skriver och ger ut böcker på egen hand i Sverige.
www.egenutgivarna.se

NOFF. Nordiska oberoende förlags förening, branschorganisation för små och medelstora oberoende bokförlag.
www.noff.se

BUS. Bildkonst Upphovsrätt i Sverige, för frågor runt bilder och hur de får användas. www.bus.se

Illustratörcentrum. Sveriges största förmedlare av illustratörer och grafiska formgivare. www.illustratorcentrum.se

Sveriges Författarförbund. Facklig organisation för verksamma författare.
www.forfattarforbundet.se

Verksamt. Ett samarbete mellan Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket som riktar sig till den som vill starta och driva företag. Här finns en massa information om bolagsformer, affärsplaner, moms och liknande godsaker. Du kan också söka på ett företagsnamn för att se om det är upptaget.
www.verksamt.se

 

Ge ut på eget förlag

Att ge ut sina böcker ”på eget förlag” betyder inte nödvändigtvis att du har startat ett bolag i vilket böckerna ges ut. Du kan ägna dig åt egenutgivning som hobbyverksamhet och då betyder det främst att du är din egen förläggare och ansvarig utgivare och äger upphovsrätten till dina verk. Men tänker du ha en omfattande utgivning kan du starta ett företag som ger ut din bok. Det ger dig möjlighet till F- eller FA-skattsedel hos Skatteverket. Då har du rätt att dra av kostnader du haft för böckerna och vikta dem mot intäkter. Du kan också momsregistrera ditt företag så att du kan dra av momsen när du köper saker till företaget.

Det är viktigt att fundera på vilken bolagsform som passar dig eftersom de fungerar på olika sätt vad gäller krav på startkapital och i vilken mån du som privatperson är ekonomiskt ansvarig. Kanske går det att kombinera utgivning av böcker med någon annan verksamhet som du redan har igång i ett existerande bolag?

Du bör också ha i åtanke att dina intäkter inte är skattade och därmed inte kan spenderas till sista kronan, Skatteverket ska ha sin del av kakan. Spara alla kvitton kopplade till verksamheten och bokför noggrant.

Tänk över vad företaget/förlaget ska ha för namn och om det ska ha någon logotyp som ska tryckas på bokomslagen.

 

Slarva inte!

En bok full av stavfel, särskrivningar och allmänt slarv gör ingen läsare glad. Har du råd så kan du köpa en läsning från en professionell korrekturläsare. Har du inte möjlighet till detta så kan det vara klokt att be någon språkkunnig vän att hjälpa dig med korrekturläsningen. Även om du själv har ett skarpt språköga så är det stor risk att du hunnit bli blind för dina eventuella felskrivningar.

 

hur mycket ska du ta för Boken?

Att sätta en prislapp på ditt verk kan vara lite klurigt. Å ena sidan vill du värdera din produkt i enlighet med vad den kostat dig i tid, kraft och pengar. Å andra sidan ska publiken känna att det är en rimlig summa att hosta upp för en bok. Det första du behöver lära dig är att det är skillnad på f-pris och konsumentpris (även kallat a-pris). F-pris står för förlagsnettopris och anges utan moms, det är vad återförsäljare betalar för boken när de köper den från dig eller ditt förlag. Konsumentpris är vad den vanliga läsaren köper boken för i slutändan och anges med moms. Momsen är 6 procent för böcker. Bokhandeln lägger på en mellanskillnad för att tjäna pengar på försäljningen och a-priset kan vara dubbelt så högt som f-priset, men det där varierar. Återförsäljarna räknar också som regel med att få rabatt på det satta f-priset. F-priset ska registreras hos Bokrondellen.

För att bestämma dina priser behöver du tänka över:

Vad blev kostnaden per bok om du väger in tryck, formgivning, eventuell lektörsläsning och så vidare?

Hur mycket tror du att din målgrupp är beredd att betala för boken?

Vad brukar liknande böcker kosta?

Vad är viktigast – att många har råd att köpa boken eller att priset signalerar att det är en exklusiv produkt?

Vad kostar boken att skicka?

Hur mycket vinst vill, eller måste, du ha?

OBS! Att en bokhandel beställer boken av dig innebär inte att du sålt den, de lånar boken till sitt sortiment och kan returnera den om den inte blir såld.

 

VILKA ALTERNATIV FINNS

Hybridförlag

Ett hybridförlag har, precis som ett traditionellt förlag, en antagningsprocess där manuset läses och bedöms av lektörer. Om manuset antas inleds ett samarbete mellan förlag och författare där man bearbetar texten, formger boken och planerar för tryck och utgivning. Skillnaden är att på ett hybridförlag tar författaren själv den ekonomiska risken och betalar utgivningskostnaden. Tanken är att en större del av vinsten också ska gå tillbaka till författaren, om boken säljer. Om du ges ut på hybridförlag äger förlaget upphovsrätten till din bok.

Köp hjälpen

Det finns en hel del aktörer på marknaden som på flera sätt kan agera likt ett ”vanligt” förlag gentemot dig, förutsatt att du betalar för det. De kan hjälpa till med sättning och formgivning, hålla kontakt med tryckeriet, ha boken i lager och sköta distribution. De kan ha den till försäljning, registrera den i Bokrondellen, skicka pliktexemplar, ordna ISBN-nummer, se till att boken finns i nätbokhandeln, ta beställningar och fakturera åt dig. En del kan också göra en författarhemsida där du kan marknadsföra dig och ditt skrivande. Till skillnad från traditionella förlag och hybridförlag behåller du upphovsrätten till ditt verk.

Ofta kan du köpa ett helt paket med all hjälp, eller välja att köpa utvalda delar. Kanske behöver du ett proffs som gör formgivningen av ditt omslag men vill sköta försäljningen själv. Kanske får du rysningar av tanken på att ringa runt och deala med tryckerier men får lyckorus av tanken på att skapa pr-event runt din egen produkt. Du väljer och vrakar, och väger nytta mot kostnad.

Klickat och klart

Det finns tjänster där du själv lägger in färdig text och bilder på nätet och i princip bara klickar ”beställ bok”. Sajterna brukar ha instruktioner i olika steg där du väljer format, boktyp och så vidare och du kan direkt se vad det kommer att kosta.

Mycket av den här informationen är hämtad ur boken #författarboken – från idé till releasefest av Kristina Svensson, där finns ännu mer tips och erfarenheter för dig som vill ge ut din bok på egen hand.