Inför din lansering
Det är lätt att tro att marknadsföring kommer sist, när boken redan är färdig. Men du som siktar på att nå många läsare ska låta detta löpa som en röd tråd genom hela din arbetsprocess. Som mest intensivt brukar det bli när boken släpps, och månaderna efteråt, men du bör tidigt ha en plan färdig för hur din bok ska nå läsarna.
Som egenutgivare har du inte samma möjligheter att nå ut som ett stort förlag men du har en fördel: uthålligheten. Du kan marknadsföra din bok så länge du vill och orkar.
Bygga ditt författarskap
Steg ett är att formulera vem du som författare är och hur du vill uppfattas. Inom den traditionella förlagsvärlden pratar man om att bygga ett författarskap och i marknadsföringssammanhang handlar det om att vara ärlig, tydlig och tänka långsiktigt. Även om du längtar efter att bli uppmärksammad, och kanske inte har så värst många intervjuer eller föreläsningstillfällen att välja på, ska du ändå leta efter sammanhang där du känner dig bekväm och har någonting att bidra med.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.