Egenutgivning – Del 2: Så väljer du rätt väg för din bok

I föregående del i vår serie fick du en introduktion till egenutgivning och hjälp att formulera en målsättning. Nu väntar en rad viktiga beslut. Hur du går vidare beror på vem du är och vad du har för ambitioner med din bok. Vi har identifierat fem författar­typer – och vaskat fram de bästa råden till var och en av dem.

Entreprenören

Du som vill skapa en bestseller (utan att det kostar skjortan)

Du har skrivit en bok som du tror har stor säljpotential. Den har en genomtänkt dramaturgi, är välskriven och fängslande och den tillhör en genre som du vet är populär. Kanske är det en tät och driven deckare eller en klok, varm och allmängiltig mindfulnessbok. Manuset är genomarbetat så långt du kunnat på egen hand. Du måste hålla i pengarna men i gengäld har du tid och engagemang och vill satsa helhjärtat på ditt författarskap.

En bra väg för dig är:

Om du vill att din bok ska sälja finns några grundläggande krav: Den får inte vara full av korrfel, den får inte se hopplöst oprofessionell ut och den måste få en chans att hitta fram till dina potentiella läsare.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Skriva Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

Skriva Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Skriva #6 2016 (20 oktober 2016) och är skriven av .

Rekommenderas för dig