Många följare – och antagningen är klar? Nej, riktigt så enkelt är det (tack och lov) inte. Förläggarna i Skrivas enkät är överens om att kvaliteten på texten, berättelsens potential, är den viktigaste parametern. Om inte manuset eller idén håller, spelar de tusentals följarna noll roll. Och omvänt: flera förläggare understryker att en författares bristande räckvidd inte står i vägen för ett positivt utgivningsbeslut.
– En bra bok är en bra bok och ges ut i alla fall. Plattformar och följare är mer grädde på moset, säger Ordfronts förlagschef Pelle Andersson.
Det betyder inte att den egna plattformen är betydelselös. Tvärtom – den har de senaste fem–tio åren blivit allt viktigare. Den enkla anledningen: litteratur bereds allt mindre medialt utrymme och det som skrivs får allt mindre genomslag. Dessutom saknar bokförlagen till skillnad från andra massmedieföretag starka egna direktkontakter med sina kunder; förlagen kan inte likt en TV-kanal visa trailers för en kommande serie, eller som ett magasin puffa för kommande utgåvor och event.
Därför blir andra sätt att nå läsarna allt viktigare. Och ett av de bästa är om författaren har till exempel ett eget Instagramkonto med många följare, eller en välläst blogg.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.