Skriv boken i sommar

Sommaren innebär för många en efterlängtad paus från vardagen. Det betyder vila, men också en chans att lämna våra vanliga rutiner, bryta loss och ägna lite extra tid åt det vi går och längtar efter resten av året. Med andra ord är det läge att ta tag i den där bokdrömmen. Men hur undviker du risken att bli sittande där med ett tomt dokument och för höga ambitioner medan värdefulla semesterdagar tickar förbi? Vi samlade redaktionen för ett rådslag, gick tillbaka till de författarintervjuer vi gjort, de handböcker vi plöjt och de många berättelser vi fått ta del av från er läsare. Här har vi sammanfattat några av de viktigaste lärdomarna vi fått ta del av genom åren: En överlevnadsguide för dig som verkligen vill komma någonvart med skrivandet i sommar. Lycka till på sommarens viktigaste resa!

1. RENSA KALENDERN

Börja med att eliminera så mycket som möjligt av det som brukar komma mellan dig och din bok: alla små rutiner och plikter, möten, tvättider och tv-serier. Många författare har berättat hur avgörande det varit för dem att ibland få skapa en egen bubbla att gå in i, där allt fokus ligger på skrivandet. Vill du verkligen komma in i ditt skrivprojekt är det nog det allra bästa du kan göra. Men det kräver planering, och inte sällan ett visst mått av förhandling. Du vet hur det är: Ju närmare de där eftertraktade semesterdagarna kommer, desto mer påträngande blir det faktum att sommaren är kort. Du ska hinna bada också, och snickra fågelholkar, hänga i parken och spöa svärföräldrarna i minigolf. Kom då ihåg: Att skapa tid till skrivandet handlar inte om att prioritera något du vill göra framför något du inte vill. Det handlar om att prioritera skrivandet framför sådant du också vill.

Här handlar det om att bestämma sig. Först när du själv tar ditt skrivande på allvar kan du förvänta dig att din omgivning ska göra det.

Försök vara både ambitiös och realistisk: Även om du inte kan lägga hela semestern på ditt skrivande så kanske du kan öronmärka en vecka. Boka in den i kalendern. Förbered din omgivning på att du är otillgänglig under den perioden. Se sedan till att du också är det.

 

Annons

2. UPPRÄTTA ETT BASLÄGER

Det allra bästa är om du kan åka bort. Det måste inte vara en strandvilla med havsutsikt och en mil till närmsta granne, men någonstans där du kommer bort från alla dina vanliga ursäkter för att inte skriva.

Morgan Larsson, författare till Radhusdisco och Det opålitliga hjärtat, har berättat att han helst väljer en så meningslös plats som möjligt när han reser bort för att skriva. Det är själva stiltjen och tristessen som stimulerar hans berättarhjärna.

Med andra ord: Vart du åker för att hitta skrivro spelar antagligen mindre roll. Här är det romanen och inte resan som är målet. Kanske kan du låna kompisens torp en vecka? Eller bytlåna lägenhet med en kompis som bor i en annan stad.

Och om du ändå inte kan släppa tanken på dig själv i solnedgången, lättjefullt sippandes på ett glas rödvin medan du skriver ner några odödliga rader på en servett, fundera då ett varv till över själva syftet med din resa: Är du där för att verkligen skriva? Eller är det en inspirationsresa du är ute efter? Eller semester?

”Det är nog en bra idé att tala om för folk att du vill bli författare. Ta ett allvarligt snack med dig själv och dina nära – hur kan du frigöra tid till skrivandet? Res bort och skriv då och då. Jag brukar åka iväg och gå in i en sån där skrivkokong en vecka i sträck med jämna mellanrum. Och när du har något klart, våga utsätta dig för risken att bli refuserad.”   Susanna Alakoski i Skriva 1 2011

3. VÄLJ RÄTT UTRUSTNING

Oavsett om du hamnar i en fjällstuga i Abisko, på en husvagnscamping eller i ett studentrum i Skövde så är det bra att planera för en så okomplicerad tillvaro som möjligt när det gäller dina basala behov. Att komponera avancerade middagar att lägga ut på instagram kan du göra någon annan gång. Ladda upp med nödproviant istället. Fyll frysen med micromat du snabbt kan tina upp eller leta upp ett lagom opretentiöst stamhak i närheten. Ta med kläder som du är bekväm i, och tillräckligt många ombyten så att du slipper tvätta.

Fundera också över vilka föremål du kan ha särskild nytta av. Bara för att du åkt bort från din vanliga miljö betyder det inte att du måste byta livsluft helt och hållet. Sätt ihop ett kreativt överlevnadskit med det som vanligtvis brukar få igång din skrivlust: Anteckningsböcker med gamla idéer och plats för nya, en låtlista med musik du gillar att skriva till, handböcker om skrivande, bilder som inspirerar dig eller har någon koppling till känslan i din berättelse, romaner som väcker din skrivlust, pennor, papper, din dagbok, dina löparskor, din bästa tänkarkeps…

Annons

”Har du inga pengar kanske du kan låna någons hus. Själv brukar jag åka ensam ut på landet och sätta mig. Då finns det inga regler, det ligger kläder på golvet och jag äter dåligt och gör precis som jag vill.”  Sara Kadefors i Skriva 6 2012

4. GÖR UPP EN FÄRDPLAN

En roman skriver du ett ord i taget. Det är viktigt att komma ihåg när du väl stationerat dig på din tillflyktsort och faktiskt sitter där framför datorn, för det är väldigt lätt att bli fullständigt förlamad av själva vidden av dina föresatser. Försök att formulera ditt mål lite tydligare än att du ska ”jobba på din bok” eller ”skriva en roman”.

Kanske har du som mål att råskriva ett första utkast? Att testa om din idé håller och om du kan hitta framåtrörelsen i din historia?

Försök inte veta allt på förhand, men ha gärna en aning om ungefär vart du ska.

Har du en luddig romanidé skulle du till exempel kunna försöka besvara följande frågor innan din skrivarvecka börjar:

Vad ska hända i historien?

Vad vill min huvudkaraktär?

Vilka är de viktigaste vändpunkterna?

Kom ihåg att det inte är en färdig plan eller en mall du är ute efter här, utan snarare en vägkarta som du är fri att ta avstickare från och utforska efterhand.

”Var inte rädd för att vara melodramatisk och patetisk i början av processen. För inuti det där kan du hitta det som är intressant. För mig själv är just sådana grejer nästan som ett kodspråk. Det där är jätteviktigt.”  Monika Fagerholm i Skriva 3 2013

5. SE DIG INTE OM

Det kanske viktigaste rådet vi fått kommer från Monika Fagerholm: Våga vara dålig!

Du kommer krokna av skam över mycket du skriver och ett bra tips är att helt enkelt låta bli att läsa det – åtminstone till en början. Alldeles för många romanförsök har nämligen fastnat redan vid den första oerhört ambitiösa starten (visst är den viktig, men inledningen är något du kommer att få hundratals tillfällen att skriva om senare). Har du begränsat med tid och vill komma in i berättelsen är en bra strategi istället att hela tiden hålla farten uppe och fortsätta framåt.

Just Monika Fagerholm har gjort detta till en metod. Varje gång hon påbörjar en ny roman, och oavsett hur mycket hon på förhand vet om handlingen, skriver hon hela första utkastet på 30 dagar, från början till slut. Det är ett intuitivt skrivande som samtidigt kräver att hon följer vissa regler slaviskt: Fyra veckor, 6-7 sidor om dagen, och aldrig läsa igenom det hon skrev igår. Sedan har hon en historia, ett par hundra sidor från början till slut, som hon kan jobba vidare med i flera år.

”Jag måste lura mig själv i starten varje gång. Jag säger till mig själv att det här ska ingen läsa, det är helt privat, du behöver inte vara rädd att det här har upprepningar och motsägelser och dåligt språk, skriv på bara. Det kan vara korta scener utan kronologi, dialoger där man knappt vet vilka som pratar, miljöer utan människor. Jag öser på och försöker att inte kritisera det.”  Marie Hermanson i Skriva 2 2015

6. FOKUSERA PÅ UPPGIFTEN

För många är det just starten på ett romanprojekt som är den känsligaste fasen. Innan man kommit in i berättelsen, hittat styrfart och riktning – när de där lösa fragmenten och bilderna som finns i huvudet första gången ska kläs i ord.

Att få vara avskild med ditt skrivande kan därför vara extra betydelsefullt om du står i begrepp att kasta dig in i något helt nytt. Ta vara på de knep och ritualer som du märker funkar för dig. Se till att handskas varsamt med den bubbla du kliver in i. Den här fasen kan också vara mentalt och känslomässigt krävande. Är du beredd på det?

Ställ dig frågan: Sitter du här för att du vill skriva en roman eller ha lite mysigt?

Det är okej att drömma om att bara rå om sig själv i en stuga på landet, men vill du verkligen få något skrivet är det en bra idé att ändå betrakta det som ett arbete, i ordets viktigaste bemärkelse. Undvik att fantisera om de där grillfesterna och havsbaden du försakat för att kunna sitta där du sitter. Kör ditt pass framför datorn även om du inte verkar ha något särskilt att säga. Sitt kvar. För de flesta författare är begrepp som inspiration och flow något ganska sällsynt, men ju fler skrivpass, desto större chans att det kommer.

Kom ihåg att gratulera dig åt ett gott dagsverke även de dagar det inte infann sig. Sedan får du gå och bada.

»Jag tycker att man ska gå dit man attraheras, eller dit där det bränns. Att skriva handlar ibland om att gräva fram något med hjälp av språk. Att bejaka en ton eller någonting som bär genom texten och att hitta textens rytm och musikalitet.«  Arne Sundelin i Skriva 1 2014

7. UPPTÄCK NYA STIGAR

Att du är målinriktad och disciplinerad betyder å andra sidan inte att du ska drabbas av tunnelseende.

Att fritt disponera över dagarna ger dig också möjlighet att experimentera. Hur kan du bäst hitta lekfullheten i skrivprocessen när du kört fast för länge? Det där som får dig att uppslukas av ditt påhittade universum och glömma bort allt annat? Flyt med i din berättelse och var inte rädd att undersöka sidospår, ta en avstickare och se vart det leder. Ofta kan en bihandling visa sig vara själva kärnan i historien fastän du inte visste det från början.

Att lägga undan dina vanliga verktyg för en stund kan också ge oväntade ingångar till dina kreativa flöden: Testa att skriva för hand. Prova att berätta din roman högt för dig själv. Improvisera. Kliv in i din huvudpersons hjärna och håll monologer för dig själv. Växla perspektiv, gräla med andra karaktärer eller tala om för dem hur mycket de betyder. Spela in dig själv när du gör det och lyssna i efterhand. Blir du fångad av historien? Hur skulle den vara som teaterpjäs? Som dikt eller serieroman? Rita din berättelse. Gör den till en låttext och sjung den. Plocka upp det du hittar och fortsätt framåt!

”Och så skriver du, och plötsligt har det gått tre timmar och du är hungrig. Och var har du varit? Jo, det har hänt någonting! Det finns ett värde och en glädje i att sitta där som slår det andra med hästlängder. Och det är början.” Stewe Claeson i Skriva 3 2015

8. FIRA!

Få belöningar kan mäta sig med känslan av att faktiskt ha fått ihop en text. Men blev det inget mästerverk så behöver det inte vara ett misslyckande ändå.

Återigen: Våga vara dålig!

Att skriva handlar för de allra flesta författare om att producera mängder av text som aldrig någonsin blir publicerat. Ibland kan det viktigaste man kommer fram till vara att den där bokidén du gått med under året inte var någon bok. Även det är ett resultat – en viktig slutsats i det undersökande arbete som skrivandet faktiskt är. Och en nödvändighet för att komma vidare.

Nästa gång du sätter dig ner för att skriva har du ett bättre utgångsläge. Det viktigaste är att du försökte, och att du fortsätter försöka.

Att börja se ditt skrivande som en prioriterad post i livspusslet är antagligen ett mycket viktigare steg till författarskapet än ett lyckosamt skov av inspiration i sommarnatten. De kommer ibland, men bara om du skapar utrymme för det. Och att skapa utrymme åt ditt skrivande är precis vad du just har gjort.