Erik Titusson
Förlagschef, Lilla Piratförlaget
– På samma sätt som med all litteratur som vill nå läsare: texten måste beröra och få läsaren att känna att hen vill tipsa vidare om den. Bortom det svaret finns mer konkreta saker. Vi har till exempel ett särskilt imprint för våra ungdomsböcker, Gilla Böcker, och där har vi fans som följer utgivningen och som vet att om det står Gilla Böcker på boken, så är det en bok för dem!
Några framgångsrika exempel?
–Trilogin Fula tjejer, Jobbiga tjejer och Svaga tjejer – skrivna av Johanna Lindbäck, Lisa Bjärbo och Sara Ohlsson – har blivit ett fenomen! Böckerna har verkligen nått fram till sina läsare. Jag tror att framgången ligger i att det är vardagsnära berättelser som utspelar sig på ett vanligt gymnasium, men utvecklas till rena rama spänningsromanerna. Böckerna har också tre huvudpersoner som författarna växlar mellan, vilket gör att vi får tre olika perspektiv att identifiera oss med.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.