Lisa Lindberg om boktitlar

Lätt att uttala och lätt att komma ihåg, men helst inte använd förut. Norstedts förläggare Lisa Lindberg vet vad en bok bör heta – och avslöjar vem som har sista ordet.

Vad kännetecknar en bra titel?

– Den ska säga någonting om vad det är för typ av bok. Titeln är ju ett marknadsföringsmaterial, precis som omslaget. Inom genrelitteraturen är titlarna ganska mallade, man ska verkligen se på en feelgood- eller deckartitel vad det är för slags roman. Inom den mer litterära skönlitteraturen vill man att titeln inger en känsla som speglar berättelsen eller sätter tonen. Man kan plocka ett uttryck ur själva texten och använda det som titel. Det tycker jag fungerar bra.

Blir vissa grepp trendiga?


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Skriva Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

Skriva Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Skriva #3 2022 (13 juni 2022) och är skriven av .

Rekommenderas för dig