Din guide till en lyckad pitch

Att skriva en ljudboksserie skiljer sig på många sätt från att skriva traditionella romaner. Bland annat ställer det andra krav redan på idéstadiet. Vi bad Jesper Ersgård, författare till succéserierna Svart Stjärna och 1986, att dela med sig av sina främsta råd.

TÄNK PÅ DRAMATURGIN

En ljudboksserie är inte en roman, något du bör ha i bakhuvudet redan från början. Det är ungefär som skillnaden mellan en TV­serie och en film, vilket innebär att din historia måste kunna rymma tre olika drama­ turgiska bågar som löper parallellt:

  • En övergripande tråd som löper genom hela huvudberättelsen, det vill säga seriens samtliga säsonger.
  • En mer avgränsad historiebana för den aktu­
ella säsongen.
Sista avsnittet 
ska innehålla någon form av tillfredsställande slut men lämna tillräckligt många frågor öppna 
för en eventuell 
fortsättning.
  • En dramaturgisk båge för varje avsnitt så att varje del blir som en liten historia i sig med en brygga till nästa avsnitt.

HÅLL TEMPOT

Din grundidé bör vara så pass fyllig att du kan plantera vändpunkter och nyckelscener i varje enskilt avsnitt.
I en bok kan du använda flera kapitel till att lägga grunden för historien, presentera karaktärerna, men det har du inte tid till i en serie. Här måste du redan i första avsnittet skapa så mycket dramatik att lyss­ naren fortsätter lyssna på nästa del, och nästa. Det innebär ett högre tempo genom hela historien, kortare transportsträckor och mindre tid för karaktärsuppbyggnad och beskrivningar i början. Sådant får istället portioneras ut över hela serien.

VAD ÄR EN PITCH?

Egentligen är en pitch mycket kortare än
3 000 tecken. Man brukar tala om några rader som beskriver en hel historia i väldigt övergripande termer, typ så här: »En man i ekonomisk knipa vill sälja sitt hus, kommer hem och upptäcker att det har brunnit ner till grunden. Han saknar försäkring, hamnar på gatan och drivs allt längre bort från samhället. Tills han en dag …«

Men den typ av pitch vi söker här är en något längre sammanfattning av den berättelse du skulle vilja skriva om du vann tävlingen och fick utveckla en hel serie.

En pitch är däremot inte ett synopsis, det ska alltså inte vara indelat i avsnitt med redogörelse för vad som händer i varje del. Det kommer i ett senare skede och det är detta vinnaren får en ersättning på 10 000 kronor för att utveckla.

RENSA SPRÅKET

Som författare till en ljudboksserie har du inte riktigt samma utrymme att fördjupa dig i ditt fantastiska språk med långa poetiska beskrivningar och sidospår som i en traditionell roman. Det är storyn som kommer först och du som författare är lite mer sekundär. Å andra sidan har du den stora förmånen att ha en inläsare som kommer att ge texten en ytterligare dimension. Det gäller inte minst personbeskrivningar, där inläsaren utformar sin egen »rolltolkning« av varje karaktär. Då blir det snarare ett hinder om du som författare gett alltför utförliga beskrivningar i texten.

HA ROLIGT!

Ljudboksserier är fortfarande ett nytt medium. De ger en ny ingång till litteraturen och breddar möjligheterna att berätta historier. Utnyttja det! Här kan lite udda och helt galna idéer få en chans de inte har på traditionella förlag. Så istället för att försöka bygga om din gamla insomnade deckare – unna dig att ha riktigt roligt. Våga tänka nytt!

STRÄVA EFTER:

  • En dramaturgi som håller, i varje enskilt avsnitt och för flera säsonger.
  • Ett slut som blickar framåt.
  • En idé som utnyttjar formen och tar vara på chansen att göra något nytt.

Text: Jesper Ersgård