Katarina Sülau vann Skrivas och Storytels pitchtävling.
Tävling / Nyheter

Hon skrev den vinnande pitchen

I februari utlyste Skriva en stor ljudbokstävling tillsammans med Storytel.  Nu har vinnaren utsetts! Katarina Sülaus pitch var full av starka känslor och oväntade vändningar, och hon får nu chansen att utveckla sin idé till en ­ljudboksserie åt Storytel.

Katarina Sülau springer mycket, och lyssnar alltid på något under löppassen. Ofta ljudböcker. Men vilka berättelser som funkar extra bra som ljud, det hade hon inte funderat på. Så när hon skulle skriva ihop sin pitch till Skrivas och Storytels tävling, fick hon börja med att läsa på:

– När jag gjorde det kände jag igen mig: att det är bra med mycket dialog och att man gärna ska komma framåt i historien lite snabbare … det kändes som mitt sätt att skriva.

Katarinas bidrag heter För oss som ska dö innan midsommar, och handlar om fyra personer som möts i en Flash­back-tråd med samma namn. Ett par av dem avser att ta sitt liv medan en tredje känner igen händelser som nämns, miss­tänker att han vet vem skaparen av tråden är och frågar sig hur länge det är okej att låtsas som om han inte vet vad som möjligen är på väg att hända.

– Det började med att jag snubblade in på ett nätforum för människor med självmordstankar. En mening fastnade: »Så länge min pappa lever, lever jag.« Den meningen finns ordagrant i min pitch, den satte igång något hos mig. Jag börjar ofta tänka i bilder, berättelserna blir som en film i mitt huvud. Men det är långt ifrån allt som blir till text.

Särskilt på senare tid är det inte mycket som blivit till text, i alla fall inte till skönlitterär text. Hemma har Katarina småbarn och på arbetet har hon »nog jobbat mer än dubbelt så mycket som vanligt«. Katarina är kommunikatör på Östra Göinge kommun och har nu ansvar för kriskommunikationen runt coronapandemin. Det är nationella riktlinjer som ska spridas på lokal nivå, och information som ska sammanställas om de konsekvenser som uppstår: om att »gymnasieelever på Göinge Utbildningscenter kan hämta ut matpaket från Restaurang Tranan i Sibbhult« och att »alla aktiviteter för seniorer ställs in, till exempel Håll dig igång-kurs, promenadgrupp och teknikcafé«.

– På ett sätt kan jag ha nytta av mitt jobb i det skönlitterära skrivandet. Jag möter väldigt många människor, hör många historier. Jag har vanan inne att skriva också, det gör jag hela dagarna. Men i jobbet använder jag ju inte ett skönlitterärt språk, och just för att jag sitter framför en skärm hela dagarna är jag inte alltid sugen på att sätta mig framför en annan skärm på kvällar och helger.

Men ibland skriver hon. Ett av Katarinas manus ledde fram till ett möte om en barnbok med B. Wahlströms bokförlag, ett mer udda spår var de begravningstal som Katarina skrev för en talskrivarsajt (»jag slutade direkt när någon köpte ett tal av mig, jag tyckte det var så fruktansvärt sorgligt att en människa behövde mitt tal till en verklig situation«). Oftast blir det dock små skildringar av den egna vardagen, skrivna för den egna skrivarglädjen.

– Min mamma har alltid ­stöttat mitt skrivande. Hon gav mig en prenumeration på Skriva i julklapp och när jag såg tävlingen tänkte jag att »det här hinner jag«. Det var befriande att skriva något som inte var coronarelaterat, pitchen skrev sig nästan av sig själv.

Med stöd av prissumman på 10 000 kronor ska Katarina Sülau nu utveckla pitchen till ett fullödigt synopsis som Story­tel sedan kommer att ta ställning till. Om svaret blir positivt får Katarina 40 000 kronor i förskottsroyalty för att skriva en hel ljudboksserie.

– När jag fick besked om att jag hade vunnit, jublade jag. Sedan tänkte jag: »Åh nej!«. Jag vet ju hur mycket jag har att göra. Men det är klart att det ska bli spännande. Det är det här jag drömmer om: utveckla karaktärer, hitta på, kunna leva på att skriva skönlitterärt. När jag väl kommer igång finns det inget roligare. Och vad gäller För oss som ska dö innan midsommar är både slutscenen och flera andra scener redan ganska färdiga i mitt huvud.

– Jag gillar att ha en del klart för mig när jag skriver, men samtidigt ge karaktärerna utrymme att överraska mig.

Juryns vinnarmotivering:
»En välskriven pitch som fångade juryns intresse direkt. Tunga ämnen
som sorg och ångest hanteras av författaren med en övertygande trygghet
som får oss att vilja läsa vidare. Det är spännande, mycket spännande.«

KATARINA SÜLAU

Ålder: 41 år.

BOR: Villa i Viby i Kristianstad.

GÖR: Arbetar som kommunikatör på Östra Göinge kommun. Journalistutbildad vid Pacific Lutheran University utanför Seattle, USA, med skrivande engelska som biämne. Har tidigare bland annat arbetat som informatör och webbredaktör på Högskolan Kristianstad och Finja Betong.

FAMILJ: Gift med Johan. Mamma till Junia, 6, och Elsa, 4.

INSPIRATION FÖR SKRIVANDET: »Världen omkring mig och böcker, musik och film. Håkan Hellströms melankoliska stråk känner jag igen mig i, och jag tycker att han får in mycket känsla i en kort text. Jonathan Tropper är något helt annat men tilltalar mig för att han får sagt mycket på ett enkelt sätt, det behöver inte vara så tillkrånglat. Quentin Tarantino är fantastisk när han fokuserar på dialogen, True Romance är min älsklingsfilm. Och Jeffery Deaver, honom läser jag alltid på engelska. Dialekterna, beskrivningarna … det känns som om man verkligen befinner sig i hans miljöer och berättelser. Det måste ju vara målet.«

Övriga pristagare bland cirka 275 deltagare: Emma Lindgren, Frida Gråsjö, Viktoria Thurfjell, Elin Ax, Britt-Louise Berndtsson/Christina Malmbom, Therése Sandberg, Annika Munter, Malin Järkås och Jennie Larsson belönas med hörlurar från Urbanears.