Skriv först, tänk sedan – hur viktigt är det med ett synopsis?

Skrivlärare och förläggare tjatar om vikten av att skapa detaljerade synopsis och dramaturgiska kurvor. Men hur kul är det? Skriva sökte upp författarna som hellre kastar sig ut.

Jeanette Bergenstav kände att nu fick det vara nog. Det hade gått tre år sedan hon gav ut Syndoffer – en spänningsroman med journalisten Jennifer Sundin i huvudrollen – och sedan dess hade hon skrivit ytterligare två böcker i serien. Mottagandet kunde hon inte klaga på, ett flertal recensenter hade kallat Syndoffer »årets bästa deckardebut« och hyllat även uppföljarna. Och barnböckerna – hunddeckarna som hon började ge ut 2015 – hade sin trogna läsarkrets. 

Men det var det här med tempot.

Jeanette hade gravt missbedömt hur lång tid det skulle ta att slutredigera den första vuxendeckaren, vilket ledde till att hon hamnade i tidsnöd när den andra boken, Nattrov, skulle skrivas. Inför tredje delen – Havsgrav – äskade hon därför mer tid från förlaget.

Inte idealt i en bransch som ställer krav på hög produktionstakt. Särskilt snabbt ska det gå för deckarförfattare, som i stor utsträckning läses i ljud – en uppföljare bör ges ut innan lyssnarna och algoritmerna glömmer föregångaren. Dessutom hade Jeanette vid två tillfällen tvingats tacka nej till spännande samarbeten med andra författare på grund av att hon höll på att drunkna i det egna arbetet.

Fortsätt läsa
– gratis i en månad!

Därefter 49:-/månad.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Publicerad 22-07-2024 och uppdaterad 20-09-2024 Artikeln är skriven av .

Rekommenderas för dig