Hur viktig är en unik bokidé?

Sofia Brattselius Thunfors

Förläggare på Piratförlaget

– En unik idé är bra och viktigt, men om man vänder på det: det räcker inte med en unik idé. Ett manus måste också vara välskrivet och ha en fungerande helhet.

Vad kan en lysande idé falla på?

– Att idén inte har förvaltats tillräckligt bra. Det vill säga, både intrig och stil måste hålla hela  vägen.

Lästips! Vill du skriva men saknar en historia? Misströsta inte! Här är tre steg till din bokidé!

Hur förvaltar man idén?

Annons

– Det finns inte något färdigt recept. Tänk igenom vad just du vill med din idé, arbeta igenom ditt manus ordentligt så att du verkligen känner att både gestaltning och språk fungerar genomgående. När man läser manuset ska det kännas att du som författare är säker och vet vad du vill med det du berättar.

Kan man vända sig till er redan på ett idéstadie?

– Är du en outgiven författare så räcker inte bara en idé. Ett färdigt manus är det absolut bästa för att vi ska kunna göra en så bra bedömning som möjligt.

Adam Dahlin

Litterär chef på Forum

– Jag tror att det är som med poplåtar där man brukar säga att det finns ett par tre ackordvarianter som varieras i det oändliga. Jag ser det som att författarens personliga uttryck är minst lika viktigt som en bärande idé – kanske rent av viktigare. Vi kommer ju alltid att behöva en ny låt om olycklig kärlek, som berättar om det på ett sätt som ingen gjort förut. Det är samma med romaner.

Lysande bokidéer som inte räcker hela vägen fram – vad faller de vanligtvis på?

– Många människor har briljanta bokidéer. Så vad är det som gör att vi inte kan förverkliga dem? Tid, mod, engagemang, envishet, talang, och allt det som er tidning försöker berätta om och lära ut.

Vilka teman är mest uttjatade?

Annons

– Det är ju personligt det där, men ett tag tyckte jag att böcker av alla dessa unga vilsna Lundellmän som skrev om sitt sökande blev väldigt fantasilöst. Kanske för att jag själv konsumerade så många under en period. Sen ett tag blev det väldigt många äldre poliser med miserabelt privatliv, ett tema som kändes en aning uttjatat. Sån tur då att Lisbeth Salander dök upp som en ny karaktär på spänningsarenan. Men gissa om vi sen dess både i Sverige och utomlands sett en del plågsamma Salander-försök. Just nu känner jag starkt: stoppa dem!

Lästips! Alltför många opublicerade romaner har åkt i papperskorgen av samma anledningar. Här är botemedlet mot sju vanliga åkommor.

Malena Bergroth

Redaktionschef på Forma

– Unika idéer är inte så vanliga. Det är likartade teman som tas upp men som presenteras på lite olika sätt. Varje idé behöver inte heller vara unik, men det måste finnas något speciellt med boken. Det speciella kan förstås ligga i genomförandet, vinklingen eller upplägget.

Kan man vända sig till er redan på ett idéstadie?

– När det gäller facklitteratur kan man absolut komma till oss redan på idéstadiet. Vi vill förstås se exempel på hur man skriver, kanske ett provkapitel, men hela manuset behöver inte vara klart. När det gäller skönlitteratur av en tidigare opublicerad person vill vi dock se ett ganska färdigt manus.

Vilka teman är mest uttjatade?

– Receptböcker med farmors eller mormors recept och olika beskrivningar av sjukdomar eller andra svåra perioder som enskilda personer gått igenom. När det gäller skönlitteratur för vuxna så är läsarna också ganska mätta på chic lit, vampyrer och änglar, och även om svenskar verkar omättliga på deckare så finns det redan väldigt många etablerade deckarförfattare. I ungdomsböcker så är trenden med det paranormala, till exempel vampyrer, på väg att ebba ut. Även dystopier är på väg ut. I mellanåldersböckerna är det superhjältetemat som inte längre är lika inne. Och bilderböcker på rim känns inte så modernt.

Kerstin Aronsson

Förlagschef på Kabusa böcker

– Unika litterära idéer kan delas upp i innehåll, form och språk. Om alla tre verkligen är unika är oftast texten oläsbar. En unik berättelse är värdelös om den inte formas berättartekniskt och språkligt efter det den vill berätta. En unik formidé faller ofta till marken om det inte finns en intressant berättelse i botten. Båda förutsätter att språket och gestaltningen lever. Jag tror mindre på unika idéer och mer på att hitta sin egen berättelse, textens form och sitt språk.

Hur förvaltar man sin idé?

– En lysande idé förvaltar man genom att börja arbeta med texten. Att skriva, testa berättarperspektiv, tidsplan, tempus, rytm och många andra varianter för att hitta den form som passar ens berättelse bäst. Om berättelsen finns, formen och språket är väl genomarbetat, men texten ändå inte lyfter – då är det ofta engagemang som saknas. Det är för lite hjärta och känsla ingjuten i texten. En text måste ”kännas” när man läser den, beröra. Det är mindre viktigt på vilket sätt den berör, men den måste träffa läsaren någonstans under huden. Och det gäller alla genrer. Detta gäller inte minst till synes enkla texter som vibrerar av skäl som inte går att peka på – de blir ofta världslitteratur.

Vilken typ av teman skulle du aldrig orka läsa en till variant på?

Lästips! Använd den här 4-stegsmetoden för att utveckla dina bästa bokidéer till deras fulla potential.

– Allt kan berättas på ett nytt sätt, där är form och språk utvecklingsbara i oändlighet.

Håkan Bravinger

Förläggare för skönlitteratur på Norstedts

– En idé kan vara allt ifrån handling, romangestalt eller språk. Men viktigt är det. För att finna ett manus så pass angeläget att man vill ge ut det krävs originalitet.

Finns det unika idéer?

– Självklart finns det unika idéer. Men det krävs också språk och gestaltning i utförandet, annars betyder inte en bra idé så mycket. De kan också falla på trist dramaturgi. Om genomförandet är väldigt bra så brukar idéerna också hålla.

Hur förvaltar man en bra idé?

– Man läser många böcker och ser hur andra har löst det. Testar olika sätt att skriva en scen, i första person, tredje person, imperfekt och presens. Tänker mycket på var berättarrösten är placerad och varifrån historien berättas.

Vilken typ av berättelse skulle du aldrig orka läsa en till variant på?

– Polismannen som väcks av ett telefonsamtal mitt i natten för att bege sig till en brottsplats där hans yngre kvinnliga kollega möter upp.

Vad skulle ni vilja se mer av?

– Förlag är alltid intresserade av berättare och författare som utmanar språket.

Janina Rak

Lästips! Kommer du ingen vart? Har du kört fast en gång för mycket. Då kanske du ännu inte har hittat din grej!

PR Brombergs förlag

– Det är viktigt. Det ges ut så mycket böcker så det gäller att kunna presentera en ny idé eller ett nytt grepp. Detta gäller framför allt facklitteratur. När det handlar om skönlitteratur är det fortfarande den gamla konsten, att kunna berätta en historia, som är bärande. Visst kan det vara trevligt med en ”udda historia”, men om språket eller tonen inte funkar faller den ändå platt.

Kan man vända sig till er redan på ett idéstadie?

– Vi vill helst se att personen ifråga kan hantera språket och måste få läsa mer än innehållsförteckning och ett synopsis. När det gäller romaner är det ett måste att ha skrivit klart så vi ser om berättelsen håller hela vägen. Fackböcker behöver inte vara helt färdiga för att vi ska kunna bilda oss en uppfattning om det är något för oss att ge ut.

Vilka teman är mest uttjatade?

– Historier ur livet och kriminalromaner.