Hur fick du idén till Dödsmässa?
– 2003 invaderade USA Irak på oklara grunder och jag tänkte att jag ville skriva om det där, men visste inte hur. Jag kunde ju inte bara placera nån svensk stackare i Bagdad och skriva en deckare om det. Jag måste hitta ett indirekt sätt att berätta om det här kriget, som jag egentligen trodde handlade om att USA ville säkra tillgången på olja. Det ledde till att jag började fundera kring oljan och hur det gick till när vi blev så beroende av denna snabbt sinande energikälla. Och så hittade jag en historisk parallell i andra världskriget – det var någonstans där som vårt extrema oljeberoende började, och det var faktiskt bland annat för att komma åt oljekällorna som Hitler bröt pakten med Sovjetunionen. Och då tänkte jag att någonstans i det förflutna kunde man ha varit på väg att lösa gåtan med att ersätta oljan. Och sen kom andra världskriget, och slog sönder allting.
Så idén började med ett krig, och ledde till ett annat?
– Ja. Och så fick jag idén att det någonstans fortfarande finns en formel för alternativet till oljan, som stormakterna vill få tag på eller hålla hemlig. Det ledde in på kalla kriget och historien förvandlades plötsligt till någon sorts spionroman. Så det blev en alternativ berättelse där Irakkriget bara finns med indirekt, det ligger där i bakgrunden och kokar. Och det är så en idé kan utvecklas hos mig. En bra idé är någonting som det liksom strålar ut nya idéer från. Den är inte färdig, utan mer en känsla av att det i det här finns någonting bra, en källa som det kan födas andra idéer ur.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.