7 goda råd när du ska skriva första kapitlet

De första sidorna i en roman bör introducera huvudpersonen, etablera miljön, plantera en konflikt och cementera din berättarröst. Samtidigt ska texten inte kännas överlastad. Här är Skrivas sju vassaste tips för dig som ska skriva första kapitlet.

Dags att skriva första kapitlet? Oavsett om du gör det först eller sist i skrivprocessen, är det dags att vässa pennan nu – för betydelsen av ett bra inledningskapitel kan inte överskattas. Det är i första kapitlet som din roman möter världen – det är här som du måste fånga läsare, agenter och förläggare. (Känn ingen press!)

Tyvärr finns inget färdigt recept på ett perfekt första kapitel. Alla berättelser är olika, och alla inledningskapitel också. Men det finns vissa beståndsdelar som man hittar i de flesta lyckade förstakapitel, och som du kan använda som riktmärken när du påbörjar din egen text. Du kan också behöva gå tillbaka och lägga till några av bestånds­delarna senare, när du skriver om och redigerar.

Här följer de sju viktigaste sakerna att tänka på när du ska skriva första kapitlet.

1: Ett fantastiskt första stycke

Ahhh, det första stycket … de där korta raderna, det första intrycket som kan få läsaren att älska eller hata din bok!

Både det första stycket och den första meningen är enormt viktiga. De måste gripa tag i läsaren direkt, ta hen i handen och leda hen in i din romanvärld. Det mest effektiva sättet att uppnå detta är ofta ett tydligt och relativt enkelt öppningsstycke, som väcker läsarens intresse. Försök inte blända läsarna med en ljuvligt poetisk inledningsmening eller ett komplext första stycke med många olika nivåer. Om du överarbetar inledningen framstår den ofta som sökt, förbryllande eller rentav avskräckande.

Annons

Slösa därför inte tid i början av skrivprocessen på att försöka hitta den där magiska första raden. Gå istället tillbaka med friska ögon efter att du har satt punkt för slutkapitlet. Då kan du lägga hur mycket tid du vill på att finslipa inledningen. En teknik som många författare använder är att helt enkelt skriva första kapitlet sist, när de har kommit igenom hela berättelsen. Den roman som har kommit att bli är ju aldrig exakt den som författaren planerade från början.

Om du har svårt att få till det, låt dig inspireras av inledningsstyckena i några av dina favoritböcker.

2: En fängslande huvudperson

I en roman är karaktärerna alltid viktiga, vilken genre eller stil du än skriver i. Det är karaktärerna som får läsaren att engagera sig i texten och som driver hen att fortsätta läsa.

Oavsett om historien berättas ur ett eller flera perspektiv måste inledningskapitlet introducera en viktig och övertygande huvudperson. Det är den människan som läsarna sedan kommer att följa – den som de kommer att hålla i handen när de leds in i berättelsen.

Vilka karaktärer har du själv fångats av? Raskolnikov? Harry Potter? Karl Ove Knausgård? Pippi Långstrump? Läs första­kapitlet i några av dina favorit­böcker och se hur huvudkaraktären introduceras.

Det bästa sättet att försäkra dig om att du själv kan skapa en övertygande huvudperson är att bekanta dig med personen så mycket som möjligt innan du börjar skriva. Lär känna personens röst, personlighet och unika perspektiv, liksom hens betydelse för din berättelse. Om du lyckas förmedla allt detta i första kapitlet är du på god väg att fånga läsarna och få dem att engagera sig i din bok.

Och återigen: karaktärer liksom berättelser ändras längs vägen, de tenderar att få ett eget liv. Vänd därför tillbaka till första kapitlet när du skrivit dig i mål. Är introduktionen och den första beskrivningen av huvudkaraktären fort­farande relevant?

Annons

3: En tydlig röst

Berättarrösten är alltid viktig i en roman, men den är svår att definiera och svår att få till.

Kraftfull, övertygande, fängslande, äkta – berättar­rösten måste vara allt detta och mer därtill för att fånga läsaren. Och det är extra viktigt att du hittar en stark och tydlig berättarröst just när du ska skriva första kapitlet.

Som Stephen King har formulerat saken i en intervju i tidningen The Atlantic:

»Berättarrösten i en roman kan jämföras med en sångares röst. Tänk på sångare som Mick Jagger eller Bob Dylan, som saknar musikalisk skolning men som vi känner igen så fort vi hör dem. När folk sätter på en skiva med Rolling Stones är det för att de vill ta del av just den speciella kvaliteten. De känner igen rösten, de älskar den och upplever djupt inom sig att de står i förbindelse med den.

Det är likadant med böcker […] Med en sympatisk röst uppnår man en intim kontakt med läsaren – och ett sådant band är mycket starkare än ett som knyts via intellektet genom en fint utmejslad stil.«

Den här sortens unika röst är något som man utvecklar med åren. Man kan inte tvinga fram den – som King påpekar är det nog bra att ha en intellektuell och »fint utmejslad« stil, men en sådan ger inte den där djupa kontakten som läsarna längtar efter. Din unika röst kommer att framträda naturligt ju mer du skriver, så se till att skriva mycket och låta din berättarröst utvecklas. Tids nog kommer en redaktör att lotsa fram och förtydliga din röst ännu mer.

4: En väl vald startpunkt

Det finns en fråga som alla författare behöver ställa sig när de arbetar med att skriva första kapitlet: Börjar texten på rätt ställe? Det finns många tänkbara startpunkter, och vilken du bestämmer dig för kan vara avgörande.

Om du är osäker på var du ska börja, fundera på vad det är som sätter fart på huvudintrigen i din bok. Din text bör börja med något som lockar och engagerar läsaren: en utlösande händelse, en viktig tilldragelse, ett mysterium eller ett problem som måste lösas.

Om du har svårt att bestämma dig, ta bara en scen som du med säkerhet vet ska vara med i boken, och pröva att använda den som inledning. Kom ihåg att du alltid kan gå tillbaka senare och lägga till, ta bort och byta plats på olika scener.

För att få en uppfattning om var man kan börja en historia, ta fram ett par av dina favoritböcker och fundera på vilka val författarna har gjort.

JK Rowling börjar till exempel Harry Potter-serien från allra första början, med den händelse som utgör grunden för hela berättelsen: dagen då den ettårige Harry besegrar Voldemort, blir Pojken som överlevde och lämnas, som det föräldralösa barn han nu är, på trappan till sin mosters och morbrors hus.

Sedan kommer kapitel två, där berättelsen hoppar tio år fram i tiden, till en tidpunkt kort innan Harry får veta att han är trollkarl. Men vid det laget har inledningskapitlet redan serverat en fängslande, mystisk och nödvändig introduktion till trollkarlsvärlden och bokens huvudperson.

I Chuck Palahniuks Fight Club börjar historien istället nästan i slutet. Den som läser boken för första gången vet naturligtvis inte om det, men första kapitlet skildrar ett avgörande ögonblick. Tyler Durden har satt en pistol mot huvudpersonens mun, och båda två befinner sig uppe på taket till ett hus som tydligen snart kommer att sprängas i luften.

Det är en fartfylld inlednings­scen som dessutom innehåller en nedräkning, vilket omedelbart drar in läsaren i handlingen. I det andra kapitlet kastas vi tillbaka i historien, till en av de händelser som ledde fram till den tillspetsade situationen i första kapitlet.

Tidshoppet, och framåt­blicken i första kapitlet, kittlar läsarens nyfikenhet, får hen att vilja ha fler pusselbitar för att så småningom kunna se hela bilden.

Var du än väljer att börja, se till att du uppnår det viktigaste: att få läsaren att vilja veta mer.

5: En autentisk miljö

Oavsett vad för slags roman du skriver är det klokt att ge läsarna en känsla för miljön redan i öppningskapitlet. De vill kunna slå upp en bok och omedelbart försjunka i den. De vill uppleva miljön med alla sina fem sinnen och känna att de är där, mitt i berättelsen.

Försök att bygga en robust och förståelig värld, oavsett vilken genre du skriver i. Ta första kapitlet i George Orwells 1984, till exempel. Redan den första meningen ger en hel del information om romanvärlden: »It was a bright cold day in April, and the clocks were striking thirteen.«

Vi ser det klara ljuset, vi känner kylan. Vi antar att vi befinner oss på jorden eftersom månaden april nämns – men inte på den jord vi känner, för klockan slår aldrig tretton!*

I resten av det första kapitlet beskriver Orwell miljön mer i detalj, samtidigt som han presenterar sin huvudperson, bygger upp spänningen och får läsaren att vilja veta mer om hur den här märkliga världen är funtad.

Du ska dock ta det lite för­siktigt med världsbyggandet i inledningskapitlet. Det är en sak att ge en känsla för miljön, en annan att grotta ner sig i detaljer som tynger läsningen – ett misstag många författare gör. Kom ihåg att du har hela resten av boken på dig att fortsätta beskriva miljön och få läsarna att känna sig hemma­stadda i din romanvärld. Det första kapitlet bör ge precis lagom med detaljer för att väcka intresse och få romanvärlden att kännas autentisk.

* I Thomas Warburtons svenska översättning av 1984: »Det var en klar kall aprildag, och klockorna visade tretton.« De svenska läsarna blir alltså en smula snuvade på Orwells finess, eftersom vi är vana vid att klockan faktiskt kan visa tretton.

6: En spirande konflikt

Berättelser drivs av konflikter, så när du ska skriva första kapitlet bör du redan där plantera någon form av konflikt. Det betyder inte att du till varje pris måste börja med ett slagsmål eller en strid eller en stor katastrof (men du kan göra det om du vill!).

Som ett minimum måste åtminstone löftet om en konflikt finnas med i början – en underliggande känsla av att många intressanta problem väntar runt hörnet, och att dessa kommer att driva historien framåt.

För att introducera den känslan i öppningskapitlet, fundera lite på vilken konflikt – eller vilka konflikter – som är viktigast i din bok. Du måste inte nödvändigtvis presentera huvudkonflikten genast, men det är lämpligt att börja bygga upp mot den i första kapitlet, eller åtminstone låta den återspeglas på något litet sätt.

Som den amerikanske författaren Chuck Wendig skriver:

»Börja boken med en konflikt. Stor, liten, fysisk, känslomässig, vad som helst. Konflikter rubbar jämvikten. Konflikter betyder drama. Konflikter är framför allt intressanta. Det första kapitlet i din bok är inte en rak, horisontell linje. Det är en knagglig väg som leder upp på ett mörkt berg – och i skuggorna lurar massvis av faror.«

7: En krok som fångar din tänkta läsekrets

Ett inledningskapitel bör alltid innehålla en krok. Vad finns det i din romanidé som kan få människor att läsa vidare? Vad kan dra in dem i historien och övertyga dem om att de kommer att gilla den här boken? På vilket sätt skiljer sig din bok från alla andra i samma genre? När du ska skriva första kapitlet behöver du veta vilken sorts krok det ska innehålla, och se till att den fungerar på just din tänkta läsekrets.

Skriver du fantasy? Se då till att kapitel ett genomsyras av magi. Skriver du deckare? Se till att det dyker upp, eller åtminstone anspelas på, ett brott eller en brottsling.

Inledningskapitlet måste också avspegla tonen och inriktningen på den fortsatta historien. Det duger inte att ha ett fartfyllt, spännande, actionpackat första kapitel om romanen där­efter glider över i en kontemplativ, poetisk stil och nästan helt saknar intrig. Du kommer i så fall bara att stöta bort dina rätta läsare och dra till dig fel läsare, som sedan blir besvikna när resten av boken inte alls liknar inledningskapitlet.

Håll fast vid din genre och lita på din stil, din ton och din röst, särskilt i första kapitlet. På så sätt lägger du en fast grund för den fortsatta historien, och kommer att locka de läsare du vill locka.

Översättning: Johan Nilsson

Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades i Skriva #2 2020 (06 april 2020) och är skriven av .