Bokens väg till bok, del 4: Digitala format i ständig rörelse

Digitala böcker dominerar läsandet i Sverige. Men vad kan man göra för att ljud- och e-böcker ska bli – och nå ut – så bra som möjligt

Läsarna och techbolagen har rört sig snabbare än förlagen och författarna.

Det är en av anledningarna till att de flesta förlag och författare fortfarande tänker mest på pappersböcker, medan läsarna i allt större utsträckning ägnar sig åt de digitala formaten.

Sofia Falk lämnade en förläggartjänst på Storytel för att tillsammans med två kollegor starta Prolog produktion, som på konsultbasis ska hjälpa förlag med redaktionella produktioner och projektledning av exempelvis ljudboksserier. Hon konstaterar att ljudboken fortfarande för några år sedan ofta var något som hängdes på pappersproduktionen, men att den attityden ändrats snabbt hos de flesta förlag.

– I dag är ljud en jätteviktig del för författare och förlag – för många är det allra viktigast – och det kräver en egen analys och hantering. Men eftersom många förlag bantat personalen, samtidigt som den digitala utvecklingen går snabbt, är det svårt för dem att hinna med allt.

Fortsätt läsa
– gratis i en månad!

Därefter 49:-/månad.

Testa nu

Har du redan ett konto? här.

Publicerad 27-05-2024 och uppdaterad 3-10-2024 Artikeln är skriven av .

Rekommenderas för dig