Bokens väg till bok, del 4: Digitala format i ständig rörelse

Digitala böcker dominerar läsandet i Sverige. Men vad kan man göra för att ljud- och e-böcker ska bli – och nå ut – så bra som möjligt

Läsarna och techbolagen har rört sig snabbare än förlagen och författarna.

Det är en av anledningarna till att de flesta förlag och författare fortfarande tänker mest på pappersböcker, medan läsarna i allt större utsträckning ägnar sig åt de digitala formaten.

Sofia Falk lämnade en förläggartjänst på Storytel för att tillsammans med två kollegor starta Prolog produktion, som på konsultbasis ska hjälpa förlag med redaktionella produktioner och projektledning av exempelvis ljudboksserier. Hon konstaterar att ljudboken fortfarande för några år sedan ofta var något som hängdes på pappersproduktionen, men att den attityden ändrats snabbt hos de flesta förlag.

– I dag är ljud en jätteviktig del för författare och förlag – för många är det allra viktigast – och det kräver en egen analys och hantering. Men eftersom många förlag bantat personalen, samtidigt som den digitala utvecklingen går snabbt, är det svårt för dem att hinna med allt.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Populärt!

Skriva Digital

Få obegränsad tillgång till hela Skrivas värld!

0 kr första månaden*

  • Alla artiklar på Tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Skrivtävlingar
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Erbjudanden och förhandsvisningar
Till erbjudande

Skriva Total: tidning + digitalt

Få obegränsad tillgång till hela Skrivas värld!

Från 59 kr i månaden**

  • Alla artiklar på Tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Skrivtävlingar
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Erbjudanden och förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan
Till erbjudande

* Därefter 49 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (118 kr)

Publicerad 27 maj 2024 och uppdaterad 3 oktober 2024. Artikeln är skriven av .

Rekommenderas för dig