Ljudbokens succé gör det svårt för e-boken

Digitaliseringen av bokläsningen har gått långt i Sverige, men e-boken har ställts i skuggan av ljudbokens framgångar.

Ljudboken

Produkten

Företag som svenskgrundade Storytel och Spotify, en bra internetinfrastruktur och all you can eat-abonnemangen har gjort Sverige till ljudlandet nummer ett. I dag är strömmade böcker det allenarådande formatet för ljud, även hos biblioteken. Själva innehållet har förblivit sig ganska likt sedan kassettbandens tid – experiment med flera olika röster, miljöljud och annat har bara fått genomslag inom barnlitteraturen.

Publiken

Det lyssnas på fler böcker än det läses, men ljudböckerna ger mindre pengar till förlag och författare. Lyssnandet är framför allt större än pappersläsandet inom genrelitteratur som krim och feelgood. Kvinnor läser mer generellt, och inom ljud dominerar kvinnorna ännu tydligare – ungefär dubbelt så många kvinnor som män lyssnar på ljudböcker.


Tidsbegränsat erbjudande

Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!

Skriva Digital
0 kr första månaden*

Populärt!
  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

Skriva Total: tidning + digitalt
49 kr i månaden**

  • Alla artiklar på tidningenskriva.se
  • E-tidning och app
  • Chefredaktörernas fredagsbrev
  • Skrivtävlingar
  • Erbjudanden & förhandsvisningar
  • Magasinet hem i brevlådan

* Första månaden, därefter 39 kr/mån.
**Debiteras varannan månad (98 kr).
Avsluta när du vill.

Artikeln publicerades ursprungligen i Skriva #3 2024 (27 maj 2024) och är skriven av .

Rekommenderas för dig