Hur avgörande är karaktärerna?

Är alla romaner karaktärsdrivna? Och hur viktigt är det i så fall med unika romanfigurer som sticker ut från mängden? Vi frågade fyra förläggare vilka litterära figurer de går igång på.

Helena Ljungstörm

Förläggare, Albert Bonniers 

– En gestalt behöver inte vara unik eller färgstark för att fungera bra i en text, det handlar snarare om att lyckas gestalta sin person på ett trovärdigt sätt, oavsett om hen är slätstruken (Meursault i Främlingen) eller excentrisk (Pippi Långstrump). Som författare har man allt att vinna på att skapa sina gestalter från grunden: börja med att stolpa upp varje persons bakgrundshistoria, personlighet, karaktärsdrag, favoritmat, älsklingsmusik, tics och egenheter, och ha detta i bakhuvudet när man sedan skriver sin berättelse. Det finns så många sätt att gestalta sina karaktärer på, det gäller att utnyttja den möjligheten när man skriver och exempelvis inte fastna vid att enbart beskriva personens yttre.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades i Skriva #4 2016 (20 juni 2016) och är skriven av .