Sara Lövestams tre första manus blev till utan synopsis, med fjärde manuset valde hon att använda sig av ett synopsis.
Det manuset blev antaget. Själva synopsiset var inte enda anledningen till att det faktiskt blev en bok, men Sara tror att det definitivt var till hjälp. Sedan dess jobbar hon alltid med synopsis.
– Men inte på det sätt som många tror. På mina skrivarkurser märker jag att folk tror att synopsis är en begränsande detalj i skrivandet, men det är tvärtom.
För Sara är det en översikt av det hon håller på med – och när hon tappar orienteringen går hon tillbaka till sitt synopsis. Det är ett levande dokument där hon funderar på vad som kan hända härnäst, hur en sak leder till en annan och hur hon ska koppla ihop olika idéer. Om hon får en idé till något som kan hända senare i boken skriver hon också det i sitt synopsis.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.