Det händer inte särskilt mycket, ändå är det stor dramatik. Hur funkar det?
– Jag tänker att det är så livet är för de flesta, och det var viktigt att försöka skildra de här personerna på ett sätt som kändes sant. De lever rätt statiska, trygga liv och samtidigt pågår en flyktingkatastrof på medelhavet. Fruktansvärda saker händer nära inpå dem och det ville jag ställa i förhållande till den här lilla familjetillvaron. Hur förhåller de sig till det? Eller hur förhåller de sig inte till det? Istället för att konfronteras med katastrofen rent fysiskt eller se den på nära håll, får de ställas inför sin oförmåga att handskas med det och sitt dåliga samvete över att de egentligen inte bryr sig. För så tycker jag ofta att det är, särskilt i en priviligierad medelklass. Människor lever ofta i en väldigt sluten tillvaro.
Du placerar spänningen på det inre planet?
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.
- Mer:
- Intervju