Bild: Kim Svensson

Fyra övningar för att skriva bättre dialog

Förbluffande många aspirerande författare säger ”jag kan inte skriva dialog”. Förbluffande ofta kan de visst det. Kanske handlar det om en principiell motvilja mot dialogen som sådan. Här kommer i alla fall fyra övningar som kommer att göra dig till en grymmare författare. Sätt igång! Skriv dialog!

1. INGA KÄNSLOR HÄR

I den här övningen får du inte beskriva tonfall, ansiktsuttryck eller vart någon tittar. Det här kan vara otroligt svårt för en del. Man vill referera sina samtal som vore det en tennismatch och beskriva vartenda leende och höjt ögonbryn. Det är det som teaterfolk kallar ”undertext”. Men det går utan! Lita på läsaren! Hen är smartare än du tror!

– Försiktig med klorna. De kittlas.

– Förlåt. Det var inte meningen.

– Du får dra in dem mer. De fastnar i tyget.

Lästips! Nyckeln till sina romanpersoner hittade Helan Thorfinn i deras sätt att tala.

– Jag känner mig så klumpig.

Annons

– Men ta inte bort handen.

– Men det kittlades.

– Då får hålla hårdare. Jag går inte sönder.

Övning: Skildra en flirt utan scenanvisningar och förklaringar av vad folk tänker och känner. DU KAN GÖRA DET!!!

2. STRUNTA I VEM

Det sitter halvdussinet människor runt ett bord och diskuterar. Du ska skildra detta, skriva ett par sidors intressant diskussion, men du får aldrig någonsin nämna vem som säger vad. ”Va?” säger du. ”Hur ska man då veta vem som säger vad?” Det går. Men det kräver att du får till ett slags flöde. (Och du får inte fuska och låta folk tilltala varandra med namn eller titlar.)

– Men kan vi inte bara trolla bort den?

– Huldror är fridlysta. Vi får inte skada den.

Annons

– Men vad ska vi säga till folk? ”Vi förstår att ni blir irriterade när det kommer en huldra och stökar på villaområdets vårfest”?

Lästips! Hur viktig är egentligen dialogen för en bok? Vi frågade fyra förläggare.

– Just ”stökar?” Det kan vara årets underdrift.

– Våra väljare röstade på oss för att slippa stök.

– Det är ingen mening att göra politik av det här.

– Jag ska inte vara sådan, men bryter man verkligen mot naturvårdslagen om man trollar bort något?

Övning: Skildra ett sammanträde, ett möte i kommunen eller på Magikerkollegiet, där man ältar en fråga som tidigare varit uppe. Folk pratar lite i munnen på varandra. Det är lite irriterat, men en av de närvarande har en ny idé som alla motvilligt accepterar. DU KAN GÖRA DET HÄR OCKSÅ!!!

 

3. FATTA GENOM ATT LYSSNA

Skriv ett samtal där två specialister pratar om just det som de är specialister på. Det här är svårt därför att specialister kan sina ämnen och säger saker som att ”vi prövar en tio-grammare i låda åtta” utan att förklara ens **vad** det är tio gram av. Fällan här är att dina specialister lätt börjar förklara vad de sysslar med. Och i samma sekund som specialister berättar saker för varandra som de redan vet så är vi på Discovery. Det är informativt, men inte ett dugg trovärdigt.

– Två ulvar på tre trappor. Nilsson på dörren.

– Inga civila?

– De är i källaren allihop. Den ena ulven är en klass tvåa. Den andra är en fyra.

– Fyra? Är du säker?

– Jajamen. Två och trettio, och galet stark. Bara en tidsfråga innan den tröttnar på att vara instängd i en funkistrea och går sin väg. Rakt igenom dörren.

Lästips! Att skriva dialog som känns äkta kräver mycket träning. Följ dessa sju steg för att skapa kvalitet och klarhet i dina pratstunder.

– Då måste jag släpa med mig SLUGG-Trettio.

– Du kan nöja dig med femton. Och jag ringer SÖS och bokar en akutplats åt dig.

Övning: Skildra en intensiv diskussion mellan två eller tre specialister och försök att göra det intressant och begripligt även för läsaren. Vad är det för olika tekniker eller föremål man pratar om? Vad är det ens man pratar om? KAN DU GÖRA DET!?!?!

 

4. PRATA OM EN SAK MEN BERÄTTA OM EN ANNAN

Det här är en teknik som lämpar sig extra bra i deckare där det ofta handlar om att förmedla information. Vad har obducenten att berätta, vad har spanarna sett? Innan man vet ordet av så består ens bok av trista dragningar med lika trista följdfrågor, de flesta av dem för att läsaren ska förstå. Folk som jobbar ihop är som specialisterna ovan, de förklarar inte i onödan. Vad de däremot gör är att de pratar om allt annat än jobb. Att väva ihop rundsnack med jobbsnack blir ofta spännande. Dessutom bygger rundsnacket upp dina karaktärer. Det är ju då de pratar om sitt.

– Hittade du rapporten?

– Läser den nu. Hittade du Slemmiga Uffe?

– Är med honom nu. På Happys. Han är och köper öl.

– Ack, du lycklige. En dejt med en patolog ska nog få dig att glömma skilsmässan. Fråga om han vet något mer om kniven än det som står i rapporten.

– Uffe har fullt upp med min urringning. Han skulle inte känna igen kniven om han så fick den i pannan.

– Säker?

– Otroligt säker. Jag frågade om han visste något om peruanska obsidian-dolkar. Och han började snacka fotboll.

– Du som älskar sport.

– Exakt. Är det något mer jag ska fråga? Hur man bryter upp en bröstkorg?

– Exakt. Med handkraft. Borde få honom att sluta stirra.

Övning: Låt folk prata som de gör i ett fikarum och låt samtalet dels behandla något på arbetsplatsen och dels ett socialt fenomen. Det viktiga är att du inte fokuserar på arbetsplatsen utan på något om just samhället. DU KOMMER ATT KLARA DET!

 

Var det svårt? En bra sak att minnas är att ”bra dialog” inte nödvändigtvis innebär ”autentisk dialog”. All skriven dialog är konstlad. Och fri från alla omtag och harklingar och ”liksom”. Lyssna på folk i din omgivning. Du kommer fort att börja reta dig på saker. Lycka till!

 

Sju steg för att skriva dialog