Language Log, en blogg som drivs av språkforskare, har undersökt hur många sidor i Agatha Christies böcker som fylls av människor som pratar med varandra. Resultatet: drygt hälften. I hennes senare böcker gick andelen dialog upp mot 80 procent.
Deckardrottningarnas deckardrottning är inte unik. Elmore Leonard, ofta hyllad för sin dialog, började med omkring 40 procent dialog i sina böcker och låg mot slutet av karriären runt 60 procent. Överhuvudtaget innehåller spänningslitteratur ofta mycket dialog. Men även i »litterära romaner« används verktyget flitigt. Den Store Gatsby består av närmare 50 procent dialog medan kända titlar av författare som Ernest Hemingway, Margaret Atwood och Thomas Pynchon har 15–30 procent.
Svenska författare använder generellt mindre dialog än anglosaxiska. Men när Debutantbloggens Per E Åsberg – efter att en lektör uppmanat honom att dra ner på dialogen – undersökte tre spänningsromaner av Sofie Sarenbrant, Malin Thunberg Schunke och Christina Erikson fann han att även deras dialogandel var hög: 34–51 procent. Åsberg gjorde också ett diagram över var i böckerna dialogen fanns. Det visade sig att flera partier i mitten av böckerna innehöll 80–90 procent dialog medan framför allt starten krävde mer berättande text för att etablera berättelse, karaktärer och miljö.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.