Bli klar med ditt manus!

Innan du skickar in ditt manus till förlag ska det vara så genomarbetat som det bara går. ­Författaren och skrivläraren ­Anders Fager delar med sig av sina bästa råd.

Ibland intervjuas jag om mitt skrivande på ett mer praktiskt plan, och då får jag ibland frågor om vilken musik jag lyssnar på när jag skriver. Eller om jag dricker te. Eller hur min skrivarhörna ser ut. Där någonstans börjar jag alltid misstänka att den jag pratar med är mer inne på att skriva och mysa än att göra klart sina jäkla böcker.

I den här artikeln vill jag ge några råd till dig som inte bryr dig ett skvatt om Spotifylistor eller tesorter, utan som faktiskt vill bli författare. Kanske har du redan skrivit din berättelse från början till slut, eller så är du på god väg att bli klar. Du sitter där flämtande i en hög av papper och morrar: »Jaha, och nu då?«.

GRATTIS!

Du har fått ihop ett manus. Grattis! Grattis! Grattis! Det är säkert inte perfekt. Men du har gått i mål. Redan detta gör dig bättre är nittiofem procent av alla aspirerande författare. Du har nämligen bevisat att du klarar av att få ihop ett första utkast. Så vad är nästa steg?

Jo, det är nu dags förvandla det till något som går att visa upp för en förläggare. Det finns massor av patentlösningar, och även jag kommer att leverera en del tvärsäkra påståenden. Men som oftast när det gäller skapande så är de just råd. Du måste själv välja vilka metoder som passar dig och komplettera med sådant du snappat upp från andra. Var inte rädd för att pröva olika sätt att arbeta på. Det värsta som kan hända är att du slösar tid. Men även då lär du dig något till nästa gång.

LÅT DET VARA ETT TAG

Först och främst: Titta inte på manuset på några veckor. För du behöver ladda om. Tömma hjärnan på det du skrivit. Få bort närblindheten. Se till att göra något helt annat. Odla dina relationer och be dina vänner om ursäkt för att du försakat dem medan du skrev det jäkla manuset. Läs något som inte har ett skvatt med din bok att göra. Dansa. Bli kär. Sitt en vecka under en tall och andas i en påse. Vad som helst utom att peta i din bok. Vill du använda tiden till något duktigt är detta ett bra tillfälle att börja skissa på ett följebrev och fundera över vilka förlag som skulle kunna tänkas ge ut ditt verk (se sidorna 48–61 i detta nummer).

Lästips! Vad är ett riktigt bra romanslut, och hur hittar du ditt? Så här tänkte tre av våra främsta författare.

Det finns ingen regel för hur länge man ska låta ett manus ligga på jäsning. Men om du plockar fram det igen och tänker »whoa, skrev jag det där!« – ja, då är du på rätt väg.

Annons

DAGS ATT BÖRJA

Det finns massor som behöver göras innan ett manus är redo att skickas till förlag. Här gäller det att fokusera på rätt saker och göra dem i rätt ordning. Omslag och korrektur kommer långt senare och är sådant som förlaget ordnar – ditt jobb i detta skede är att få ordning på manuset och göra det säljbart. Inte att se till att vart enda komma sitter där det ska.

TEKNISKA HJÄLPMEDEL

Låt en webbsida som kollar läsbarhets­index ta en titt på din text. Har du ett LIX-tal över 40 kan det vara dags att dela upp i kortare meningar.

Passa på att kolla ordfrekvenser. Det finns sidor på nätet som kan hjälpa dig. Du vill inte ha en massa »plötsligt« eller »febrilt« i din text.

Se till att ha rättstavningsprogram och grammatikkontroll påslagna. Det finns ingen anledning att inte låta Bill Gates hjälpa dig. Det har han råd med.

En bra princip är att börja med det övergripande innan du går in på finliret, för att inte riskera att lägga tid på detaljer som kanske ändå ryker senare. Men innan du ens börjar: Ta hand om de där stora, jobbiga sakerna som du vet behöver ändras fast du har varit för lat för att göra det tidigare. Det finns minst en sådan grej i varje manus. Du vet innerst inne att hela boken blir så mycket bättre om du gör det och har bara skjutit upp det just för att det är jobbigt. Det kan vara ett svagt kapitel, en scen som inte gestaltats ordentligt fastän du vet att den är en avgörande passage som kommer att vara med i slutversionen. Sätt i gång bara. Gör du det inte kommer du i bästa fall få problemet utpekat för dig av någon annan. I värsta fall bidrar det till att sänka helhetsintrycket på hela boken och leder till refusering. Eller så går boken till tryck fast du vet att den hade kunnat vara bättre.

LÄS BOKEN

När ditt manus fått jäsa till sig och du rett ut de uppenbara problemen är det dags att skaffa dig en helhetsbild. Läs igenom alltihopa från början till slut utan att rätta och peta för mycket. Strunta i stavning och komman, men stryk uppenbart svammel och förtydliga där det behövs. Det viktiga är att uppleva berättelsen. Håller de långa bågarna? Var tappar det i tempo? Försök att läsa med någon annans ögon och formulera gärna frågor utifrån vad du själv misstänker är svag­heter:

• Har du glömt att skriva – ­eller råkat redigera bort – stycket där du förklarar någon viktig regel eller premiss? (Det händer förbluffande ofta.)

• Tappar du bort någon tråd, eller försvinner bara ett problem eller en karaktär ur berättelsen?

Slutar dina karaktärer med vissa ovanor eller har de helt plötsligt nya egenskaper, eller byter de plötsligt hårfärg?

Annons

• Har du ordning på prylar och klockslag? Glömmer du plötsligt bort att det nyss var mörkt och regnade? I min första bok la jag ner otroligt mycket tid på en skenbart teleporterande kaffemugg som levde sitt eget liv genom ett par scener.

Lästips! Hur vet man egentligen när boken är klar och redo att skickas till förlag?

• Får saker som händer konsekvenser? Talas det om dem på nyheterna? I fikarummet? I sovrummet?

• Stämmer dina fakta? Kolla och dubbelkolla alla detaljer. I en bok lyckades jag slarva bort Slovenien. Ett helt land.

Ha ett block till hands när du läser och skriv ner alla frågor du kommer på. När du gått igenom hela manuset går du tillbaka och rättar till problemen.

SKAFFA EN KRITIKER

Nu bör du känna dig någorlunda trygg i att själva historien fungerar, du har tätat alla logiska luckor du kunnat hitta och rensat texten från de värsta irritationsmomenten. Detta är ofta ett bra tillfälle att låta det möta någon annans blick, och då gäller det att få någon som är kritisk på riktigt att läsa. Detta är svårare än man kan tro. Det ska helst vara någon du litar på och som vet mer om litteratur och dramaturgi än vad du gör. Det räcker inte med att hen har läst många böcker, slagordet »att man lär sig att skriva genom att läsa mycket« är en sanning med modifikation. Hen måste också kunna dra slutsatser av det hen läser, vara kritisk och förklara varför hen tycker att saker är dåliga – och kunna berätta hur de kan bli bättre. Hittar du en sådan läsare är du på god väg till ett bra manus. Ta till dig kritiken. Givetvis kommer det att komma punkter där du inte håller med, och i slutändan är det din bok. Men min egen erfarenhet är att min favoritkritiker oftast har rätt.

SKRIV OM

Nu har du kommit till rätta med de värsta problemen och lyssnat på din kritiker. Antagligen har du mängder av anteckningar och listor på saker som behöver fixas. Det är dags att börja skriva om. Det finns ingen annan väg. Det är bara att börja – stryk och kasta ut. Tråkigt som döden, men ett nödvändigt ont. Lyckligtvis är du på väg att bli klar och kan skriva på Facebook att du redigerar ditt manus. Det kommer att reta gänget som fortfarande diskuterar vilken musik de lyssnar på när de skriver och vilket te de dricker.

SKRIV OM IGEN

Bara gör det. Du missade säkert en del förra gången.

SKRIV OM

Och igen. Tänk att du slipar en diamant. Om och om igen. En löjlig men adekvat liknelse.

SKONINGSLÖS CHECKLISTA RÖRANDE FÖRLAG

Är förlaget verkligen ett förlag och inte någon slags hobby­verksamhet?

Kommer förlaget att ge dig pengar och inte tvärt om?

Känner du någon pålitlig som jobbat med förlaget? Betalar de som de ska? Har de ordning på sina papper? Tjafsar de om struntsaker?

Brukar förlaget ge ut böcker i din genre? Och verkar de förstå sig på din genres publik?

Hur gör förlaget reklam för en ny bok i din genre?

Har förlaget funnits några år? Inget krav men en bonus.

Lästips! Trots att de flesta känner till vikten av ett väl genomarbetat manus, börjar många redigeringen i fel ände. Här visar vi hur du städar ditt manus från grunden.

SKONINGSLÖS CHECKLISTA RÖRANDE VEM SOM SKA LÄSA DITT MANUS

Säger X saker som »det här är verkligen obegripligt«? »Här står det helt still« eller »den här karaktären är verkligen tråkig«? BRA!

Säger X någon gång »det var väl bra« om någonting? NEJ!

Har du en relation med testläsaren? Kan funka! (Men glöm inte att nio av tio riktigt dåliga böcker fick tummen upp av någon anhörig!)

Säger X »men vilket skräp« om något du skrivit för att alla i din skrivkurs skulle gilla det? BRA!

LÄS HÖGT

Vid det här laget bör du ha ett avsevärt bättre manus än innan. Nu är det dags att läsa hela din bok högt för någon lycklig eller noggrant fastbunden lyssnare. Detta är mitt favorittrick för att det verkligen ska bli bra. För högläsning är bra. Du hör sinanya grejer när texten »kommer in genom örat«. Det viktigaste är kanske att ordföljder som inte funkar avslöjas. Och du hör själv när din text trampar vatten. Glöm inte att med jämna mellanrum fråga din lyssnare vad hen tycker. Hen är inte där för att vara imponerad eller nyfiken på vilka låtlistor du använt. Lyssnaren säger »jag tyckte att det blev många ›jag sa‹ i det här kapitlet« och i bästa fall har du fattat det själv. Notera alla synpunkter och fortsätt att läsa.

Har du ingen lyssnare kan du låta Google translate eller ­någon annan digital tjänst läsa din text. Det kan kännas lika tragiskt som att vara kompis med SIRI, men det är bättre än ingenting. Själv kör allt jag skriver genom olika hjälpmedel just för att få höra texten. Det är inget fel med det. Jag lever på att skriva.

SKRIV OM – IGEN!

Samla alla saker du upptäckte när du läste högt. Skriv om. Ja, det är tråkigt att skriva ibland. Men bit ihop. Det är så här det blir bra på riktigt. Jag vet inte hur många gånger jag läst färdiga böcker och tänkt »det där hade du fixat om du varit noggrannare«.

Här någonstans börjar nog ditt manus likna en bok.

Och så här i efterhand kan du vara ärlig mot dig själv: Ditt manus var en skakigt genomförd idé, men nu har det blivit något riktigt bra! Dags att skicka in det.

Och börja ta itu med att skriva nästa bok.

LÄR AV MISSTAGEN

Jag säger det igen. Alla sådana här artiklar är fulla av tips och förslag, men det finns inga givna regler för kreativitet. Vad som däremot är viktigt är att du börjar förstå din egen process. Att du försöker hitta en metodik som passar dig. Och som sagt: att välja fel metod, misslyckas och sedan pröva något annat är inget nederlag. Det är en erfarenhet långt mer användbar än tips om vilket te som passar till vilken låtlista. Och så att jag slipper den frågan igen: jag har ingen skrivarhörna. Jag går upp, tar på mig ett par byxor och sätter på kaffe. Sedan sätter jag mig vid min dator – och skriver.

Lycka till.

Rekommenderas för dig

Lästips! Hur vet man när manuset är redo att skickas till förlag? Vi frågade fem förläggare.