Tobias Regnell: »Gick våra ögon i kors ibland? You bet!«

Nu finns närmare 500 bidrag i vår romanstartstävling publicerade på Skrivas sajt.

Johanna och jag har läst hälften var, en hel del av dem flera gånger. Och de framsållade favoriterna har vi läst båda två.

Gick våra ögon i kors ibland? You bet!

Hade vi kul ändå? Absolut! För vi fick läsa så många fina bidrag, och togs med till så många olika platser och tankar.

Det är också spännande att göra en sådan här »massläsning«. Vi ser vilka genrer och ämnen som intresserar er, vi sugs med när språket och texterna flyger, och vi noterar vilka svårigheter som återkommer.

Några reflektioner:

Miljön

När författaren bottnar i en oväntad miljö, eller ger en ny blick på en alldaglig miljö, blir jag intresserad. Jag har suttit i väntrummet på en vårdcentral 40 gånger, men en text som trovärdigt skildrar vårdcentralen från läkarens stressade perspektiv blir något nytt. Och om miljön kring karaktärerna lever, så blir nästan automatiskt även karaktärerna levande.

Bidraget med tio vitklädda charkuteriarbetare som före arbetsdagens start sitter i en ring inne på »säckalagret« och doppar köttkorv i en stor skål med grovkornig senap som står i cirkelns mitt … ja, den bilden kommer att leva kvar hos mig – och gjorde mig fullständigt övertygad om att författaren vet hur livet levdes på Scan för 50 år sedan.

Här Marie Hermansons kloka guide om miljöbeskrivningar.

Tempus och tidsplan

Mitt råd: håll det enkelt. Täta tids- och tempushopp i en romanstart gör ofta läsaren förvirrad och är – tycker jag – ett tecken på att författaren inte har sorterat sitt material på bästa sätt.

Bengt Ohlsson tycker delvis annorlunda.

Närläs gärna en roman du gillar, och se hur författaren gör. För tempus- och tidshopp märks sällan när man läser »som vanligt«. I alla fall inte så länge hantverket fungerar.

Faktamängden

Framför allt tävlingens fantasystarter är verkligen fullmatade: de kickar igång med massor av spännande varelser, riken och miljöer. Därtill introduceras gärna ett särpräglat språk, inklusive påhittade eller ålderdomliga begrepp.

Men ibland fick jag för mycket för snabbt. I en »vanlig« miljö är den här risken mindre, men även spännings- och feelgoodstarterna var många gånger överlastade. Du har ju en hel roman på dig att berätta och förklara!

Så börjar till exempel Harry Potter-serien i en väldigt gripbar engelsk vardag. Trollkarlsvärldens miljöer och regler introduceras efter hand.

Läs gärna Frida Windelheds fantastikguide, bland annat om risken att vilja för mycket med den fantastiska värld man har skapat.

Tempot

Hänger delvis ihop med punkten ovan. En stark romanstart lovar ofta mer än den levererar.

Jag vet att många deckare börjar med en smäll (läs: ett mord). Men ett mord känns mer i hjärtat på mig om jag hunnit bekanta mig med offret eller gärningspersonen eller kriminalaren.

Det kan å andra sidan naturligtvis gå för långsamt också.

De bästa romanerna vecklar ut sig bit för bit. Nya fönster öppnas, ny bakgrund tillkommer, karaktärer fördjupas …

Språket

Bidragen är ofta stilsäkra, med ett varierat och personligt språk. Här dock ett litet förslag att fundera över.

 

Tydligaste trenden bland tävlingstexterna? Att väldigt få bidrag utspelar sig i nutid. Spännande! Är det för att 2020-talet hittills inte varit mänsklighetens bästa decennium? Eller för att det är lättare att få syn på de stora dragen och de viktiga händelserna i efterhand, med perspektiv?

Istället teleporterades Johanna och jag till Göteborgs 1970-tal, brittisk andra världskrigs-miljö, vikingatiden, Stockholms skärgård på 1990-talet, svenskt bondeliv i början på 1900-talet, förhistorisk fantasytid …

Omedelbart efter bidragsläsningen bestämde vi oss därför för att anlita en av våra vassaste skribenter för ett reportage på temat »Att fånga en tid«. Flera författarintervjuer till den texten är redan bokade. Färdigt resultat i en kommande Skriva.

 

Veckans …

… depp

Alice Munros död. Jag älskar de författare som gör guld av grus. Som inte behöver några spektakulära miljöer eller karaktärer för att fånga mig. Men spektaktulära händelser, som vände upp och ner på en grå vardag, använde sig Munro förvisso gärna av.

Sven Olov Karlsson skrev en fin text om just detta och om Munros noveller häromdagen.

Naturligtvis finns nobelpristagaren också med i Skrivas lilla guide »12 böcker som stimulerar ditt novellskrivande«.

… vinnare

Du som skrev något av de 500 romanstartsbidragen och vågade skicka in och publicera dig. Läs gärna några andra bidrag för att bilda dig en uppfattning om hur andra skriver, och vad du finner bra och mindre bra. Sedan kan du kanske titta på din egen text med nya ögon.

Sprid gärna texterna till andra som kan vilja läsa. Allt är upplåst!

… juryvånda

Om du tycker att juryn har valt fel vinnare så är felet mitt. Och Johannas. För det är vi som är juryn. Den här gången.

Skrivas tävlingar har nämligen olika juryer. Ibland är juryn extra ämneskompetent, som i vår barn- och ungdomstävling. Ibland är den helt extern, utan någon representant från Skriva. Ibland består den av sex personer, ibland två. Några gånger läser juryn allt, ofta gallras bidragen av en eller flera lektörer.

Varför då alla dessa olika metoder? Jo, även om en jurymedlem ska hålla sig öppen för olika genrer och teman, så är det en människa med tycke och smak som läser – precis som på ett förlag. Vi tycker att det blir mer rättvist om många olika ögon möter de inskickade bidragen.

Den här gången gjorde vi det svårt för oss. Att bedöma en hel och färdig novell på 5 500 tecken är lättare än att ta ställning till en romanstart som ska utgöra 1–2 procent av författarens färdiga text. För oss har det naturligtvis också varit omöjligt att veta vem som har spelat ut sina bästa kort redan i tävlingsbidraget. Så vi försökte hålla oss till tävlingsanvisningarna: »Juryn söker inte en färdig berättelse, utan de bidrag som väcker mest nyfikenhet på fortsatt läsning.«

De fem författare och bidrag som vi har valt att lyfta lite extra presenteras i Skrivas nya nummer, som når prenumeranternas brevlådor med start måndag 27 maj.

… enmansjury

Nu publicerar vi en ny intervju med Stig Larsson. Om litterära smaklökar och böcker som »gör att världen blir objektivt sett bättre«.

… uppmaning

Mycket bra bland romanstartsbidragen alltså. Men bra kan alltid bli bättre. Skicka gärna in högst 6 000 tecken (exempelvis ditt tävlingsbidrag) till vår tidningsvinjett »Trimma din text«, där författaren och skrivläraren Therése Granwald ger förbättringsförslag. Therése återkopplar till dig i förväg om hon vill ta upp just din text till behandling. Texten ska vara så färdig som möjligt och åtföljas av ett par rader som förklarar vad det är (novell, start på relationsroman…)

Mejla redaktion@tidningenskriva.se.

… Babel-överraskning

Följde på Facebook Louise Halvardsson då hon under 40 dagar kring sin 40-årsdag satt 40 minuter på en bänk i Berlin. Inte trodde jag då att den förra Skrivapraktikantens lilla projekt skulle sluta med bok och Babel (34.05 in i programmet).

Louise mest minnesvärda Skriva-text? För min del: när hon fick ett vistelsestipendium till en ödslig vecka i Alltidhult.

Trevlig helg!
Tobias Regnell

Publicerad 17 maj 2024.
Tobias Regnell, Tidningen Skriva
Annons