Foto: Sara Mac Key

John Ajvide Lindqvist om att skriva om att skriva

I sin nya bok tar John Ajvide Lindqvist ett annorlunda grepp på skriv­handboken och går i dialog med anteckningarna till sina sju romaner.

Hur föddes idén att dina romananteckningar skulle bli en bok om skrivande?

– Jag har ofantliga mängder text – runt 1500 sidor – som har fungerat som arbetsmaterial när jag skrivit mina böcker. Vid någon punkt läste jag om anteckningarna och såg att det här och var fanns kul grejer om skrivandet i allmänhet. Samtidigt blev det ganska obegripligt. Men om jag dessutom kommenterade mina anteckningar i nutid så fick jag två stycken röster: mitt yngre jag som resonerar kring skrivandet, och mitt äldre jag som resonerar kring mina egna resonemang. Väldigt meta!

Vad har du själv lärt dig genom att anteckna under dina skrivprocesser?

– Hur mycket man kan tänka och resonera sig fram till sådant man egentligen inte har en aning om. Med Lilla Stjärna provade jag till exempel för första gången att skriva en hel roman om ett ämne som jag egentligen inte kan så mycket om: unga tjejer. Vad visste jag om hur det är att vara en tolvårig tjej? Vilka bitar av mig själv kunde jag använda? Antecknandet landade till slut i en form av sanning. Många yngre tjejer säger till mig att de tycker väldigt mycket om just Lilla Stjärna, vilket gläder mig enormt.

Var det något som slog dig särskilt när du läste om anteckningarna?

– Den stora överraskningen var hur många alternativa vägar och historier jag laborerat med under skrivandet av mina romaner. På samma sätt som jag blev förvånad över hur vilse jag ibland gått blev jag förvånad över att jag uteslutit saker som kanske borde fått vara med. Flertalet bilder och idéer som jag initialt trodde skulle bli bärande i böckerna ekar i slutändan bara i en liten passage. 

Annons

John Ajvide Lindqvist

Född: 2 december 1968 i Blackeberg, Stockholm.

Bor: I Roslagen, Norrtälje kommun.

Aktuell med: Misslyckas igen, misslyckas bättre: Anteckningar om skräck och skrivande och filmen Gräns, årets svenska Oscarsbidrag som bygger på en skräcknovell med samma namn.

Då har du kanske en liten godispåse med användbara bitar till framtida texter.

– Ja, det växte till och med fram en ny novell ur ett gäng idéer jag glömt bort från Hanteringen av odöda. Det är en stor praktisk behållning med anteckningarna. När jag skrev Människohamn tog jag fram ett stort papper att sätta upp på väggen för att inte glömma bort idéer, eftersom det är så svårt att bläddra fram och tillbaka i dokumenten på datorn.

I boken öppnar du dörren till din skrivprocess på vid gavel. Finns det någon risk att du avmystifierar dina berättelser eller avslöjar för mycket?

– När jag skrev Rörelsen, där huvudpersonen är trollkarl, ansträngde jag mig verkligen för att inte avslöja hur olika trolleritrick går till. Med skrivandet känner jag absolut inte på samma sätt. Jag är inte den där äldre typen av manlig författare som skrockar »oj, lilla stumpan, författande är inget man tar lätt på!« Här håller jag med Stephen King som har ett väldigt handfast, praktiskt förhållningssätt till skrivandet. Det är inget jävla tjafs. Det rör sig om en liten mängd begåvning och en större mängd arbete. Nej, jag har aldrig varit särskilt mystiskt lagd.

Kommer denna djupdykning i dina egna anteckningar att påverka ditt skrivande framöver?

– Nu håller jag på att skriva min nästa roman, Vänligheten, och anteckningarna till den är precis likadana som alltid. Jag har hållit fast vid min metod som går ut på att jag måste skriva tre sidor om dagen. Men i övrigt är det häpnadsväckande hur lite man lär sig ändå. Arbetar man exempelvis som svarvare förmodar jag att man blir säkrare och säkrare på sitt verktyg. Så är det inte riktigt med skrivande. För att jämföra med svarven är varje ny bok en ny maskin man tvingas lära sig. Nästa gång är det en krånglig borrmaskin. När det gäller noveller kan jag möjligen känna att jag lärt mig någonting, själva berättandets hantverk har med åren kommit till mig väldigt naturligt och snabbt. Men romaner … det är alltid en ny maskin.

Annons