
Sedan första numret av Skriva kom ut i slutet oktober 2011 har antalet prenumeranter vuxit för varje nummer. Tidningen trycks idag i en upplaga på 18 000 exemplar och når 27 000 läsare (Orvesto 2014:helår). I mitten av mars lanserades även kursportalen Skrivarkurser.nu som redan efter ett par veckor har över 150 registrerade användare.
– Tidningen Skriva har gått över all förväntan och det har gett oss det ekonomiska utrymmet att satsa på två helt nya titlar som verkligen ligger i tiden. Att utöka antalet titlar kommer också att ge många goda synergieffekter som, uttryckt i lekmannatermer, kommer att ge det hela en jädra snurr, säger Per Adolfsson, chefredaktör på Skriva, Skreva och Skruva.

Bland annat kommer man att använda det goda renommé som byggts upp med Skriva för att marknadsföra de nya titlarna. På Tidningskungen har Skriva till exempel betyget 4 av 5 stjärnor baserat på över 1 100 kundomdömen. Och vid sidan av sina 1 000 återförsäljare i hela landet har Skriva även byggt upp en fantastisk digital räckvidd.
– Vi har idag över 22 000 fans på Facebook vilket gör oss till ett av de största magasinen i alla kategorier i Sverige. Dessutom har vi ett nyhetsbrev med 14 000 mottagare, 18 000 unika besökare per månad på vår hemsida, snart 1 000 följare på Instagram och nästan 4 000 följare på Twitter. Det skulle ju vara själva fan om inte detta räckte till att prångla ut dessa nya tidningar, säger Per Adolfsson.
Att det finns ett underlag för Skreva och Skruva tror inte Per Adolfsson att det råder någon tvekan om.
– När vi startade Skriva hade vi med oss att var tredje svensk drömmer att skriva en bok. Men hur många är det inte som skrevar? Säkert fem av tio. Och hur många skruvar? Det skulle inte förvåna mig om det handlar om så många som åtta av tio. Säg att vi fångar hälften av dessa som prenumeranter. Det skulle betyda att vi skulle få över 2,2 miljoner prenumeranter på Skreva och över 3,5 miljoner prenumeranter på Skruva. Och det tror jag är lågt räknat, säger Per Adolfsson.
Vad gäller innehållet i de nya titlarna så kommer det precis som i Skriva att vara handfast, konkret och inspirerande. Och precis som Skriva lockar såväl etablerade som aspirerande författare så kommer Skreva och Skruva att rikta sig till både proffs och nybörjare.
– Ambitionen med Skriva är att hjälpa våra läsare att utveckla sitt skrivande och även att öka sina chanser att bli utgivna. Därför samarbetar vi med Sveriges främsta författare, förläggare och skrivlärare. Detta koncept kommer vi att föra över till de nya titlarna. I Skruva intervjuar vi kanske en riktigt skicklig hantverkare och i Skreva någon som är väldigt vig i ljumskarna. Ja, ni fattar ju. Det här kan bli hur stort som helst.
För mer information kontakta
Per Adolfsson
Chefredaktör & ansvarig utgivare
per@tidningenskriva.se
Martin Karlsson
Vd Skriva förlag
martin@tidningenskriva.se
Malin Linneroth
Redaktör Skriva, Skreva och Skruva
malin@tidningenskriva.se