Genom att blanda författarporträtt med konkreta skrivarguider, krönikor och mer lättsamt och livsstilsbetonat material har Skriva snabbt slagit igenom på den svenska tidningsmarknaden.
»Det finns massvis av tidningar om allt från trädgård till foto och bilar men det har tidigare inte funnits en enda tidning om skrivande. Det är tydligt att det funnits ett uppdämt behov av en tidning som denna« säger Per Adolfsson, chefredaktör.
Trots obefintlig marknadsföringsbudget sålde första numret slut på de flesta håll i landet och antalet prenumeranter fördubblades på mindre än en månad.
De största författarna
I första numret av tidningen Skriva bjöd författare som Torbjörn Flygt, Susanna Alakoski, Åke Edwardson och Marie Hermanson på sina bästa tips. I nya numret är det bland andra Jan Guillous och Katarina Wennstams tur att dela med sig av sina erfarenheter till läsarna.
»Till skillnad från många andra tidningar sätter vi inte författarna på piedestal, som någon man passivt ska beundra, utan ger dem mer rollen av inspiratör och lärare. Hos oss är det läsaren som står i centrum. Därför har vi också valt att inte placera några författare på omslaget« säger Per Adolfsson, chefredaktör.
- Mer:
- Reportage