Så lyckas du på Twitter

Om Facebook är McDonald’s så är Twitter de sociala mediernas finkrog. Ungefär så sammanfattas nätets kvittrande av DN Söndag i början av oktober.
Och visst ligger det mycket i den beskrivningen. Medan var och varannan svensk har ett konto på Facebook så har Twitter framförallt blivit en angelägenhet för mediekändisar, debattörer, politiker och nöjesprofiler.
Här – på 140 tecken – formuleras många av de åsikter som med någon dags fördröjning ska dyka upp i debattprogrammen och på ledarsidorna. Här nätverkas, diskuteras och skapas nya sociala hierarkier. Dagsaktuella frågor avhandlas i ett rasande tempo och de internskämt, de modeord och den jargong som uppstår på Twitter sprider sig snart ut på övriga nätet och in i allas vår vardag.
Med sina knappt 300 000 svenskspråkiga Twitterkonton – varav endast en mindre del är riktigt aktiva – har Twitter blivit en lika överskattad som underskattad social tjänst.

Skiljer sig från Facebook

För den som för första gången loggar in på Twitter kan det te sig ganska förvirrande. De flesta har en vana av att använda Facebook och förväntar sig att twittrandet ska fungera på ungefär samma sätt. Skillnaderna är dock stora.
Grunden i Twitter är korta meddelanden och istället för att skaffa sig vänner så följer man andra och blir själv följd. Det kan låta som semantiskt hårklyveri men innebär även i praktiken stor skillnad. Vi ska återkomma till det.
På Facebook postar de flesta normala människor maximalt några få uppdateringar om dagen, och de flesta färre än så. På Twitter är det inte ovanligt att man postar allt mellan fem och 100 tweets om dagen.

Lätt att drunkna

Många användare på Twitter följer flera hundra personer. Det gör att twitterflödet kan få karaktären av ett dånande vattenfall där nya inlägg hela tiden rullar fram. En aktuell händelse kan avhandlas på några få timmar och den som kommer för sent på bollen uppfattas som hopplöst efter.
Det höga tempot gör att det man skriver lätt kan drunkna i mängden och det är svårt att sticka ut. Till skillnad från Facebook gör Twitter heller inget urval av vad som dyker upp i ens flöde. Det gör det mindre överskådligt men mer rättvist. I Twitters ögon är dina tweets exakt lika mycket värda som Henrik Schyfferts eller Annika Lantz. Det är användarna som avgör vilka tweets som får stor spridning, vilka konton som får stort inflytande.
I stället för att skaffa sig vänner, skaffar man sig följare. Och till skillnad från på Facebook behöver detta följande inte vara ömsesidigt.
Man kan säga att man på Facebook överför sitt existerande sociala nätverk till internet, medan man på Twitter bygger nya relationer.
Har man ingen privat relation till Henrik Schyffert så skulle det kännas lite genant att skicka en vänförfrågan till honom på Facebook. Förmodligen hade han också avslagit denna förfrågan. På Twitter finns inga sådana begränsningar. Man kan följa precis vem man vill och den personen behöver inte ge sitt samtycke.
Det här systemet innebär å andra sidan att den du följer inte automatiskt ser dina inlägg. Henrik Schyffert har alltså ingen aning om vad du skriver på Twitter om han själv inte bestämmer sig för att börja följa dig.
Har du inga följare så är ingen som ser dina inlägg.

Kända människor gynnas

I praktiken gynnas människor som redan har status, makt och ett känt namn. Ytterst få stora Twitterkonton innehas av människor utanför denna krets och de bygger i samtliga fall på målmedvetet och tidskrävande twittrande.
Som ny, mindre namnkunnig twittrare, kan det ibland kännas som att man skriker ut i ett enda stort tomrum där ingen lyssnar, svarar eller tar notis om ens existens.
Twitter handlar dock till stor del om att bygga upp relationer med andra twittrare. Det är egentligen inte konstigare än att skrika ut i vilken folksamling som helst. Störst chans att få svar har du från de människor som du redan känner.
Men samtidigt ska man inte sticka under stol med att kommunikationen på Twitter ibland kan verka såväl elitistisk som löjeväckande ryggkliande. Tonen kan vara hård och stämningen bitvis hätsk. Här förs också en fåfäng jakt på status och nya följare som inte alltid känns helt sympatisk. Men det förs också många fantastiska diskussioner och i de bästa stunderna är Twitter ett lysande verktyg för att knyta nya kontakter och hänga med i samhällsdebatten och dramatiska nyhetsskeenden.
För den som lyckas etablera sig kan Twitter vara en väg att nå tusentals kända och okända människor och genom de inbyggda funktionerna kan det du skriver på Twitter blixsnabbt spridas till ytterligare tiotusentals människor.
Men även i mindre skala kan Twitter vara ett bra verktyg för att knyta kontakter med folk som annars hade varit svåra att nå.

Annons