Om Facebook är McDonald’s så är Twitter de sociala mediernas finkrog. Ungefär så sammanfattas nätets kvittrande av DN Söndag i början av oktober.
Och visst ligger det mycket i den beskrivningen. Medan var och varannan svensk har ett konto på Facebook så har Twitter framförallt blivit en angelägenhet för mediekändisar, debattörer, politiker och nöjesprofiler.
Här – på 140 tecken – formuleras många av de åsikter som med någon dags fördröjning ska dyka upp i debattprogrammen och på ledarsidorna. Här nätverkas, diskuteras och skapas nya sociala hierarkier. Dagsaktuella frågor avhandlas i ett rasande tempo och de internskämt, de modeord och den jargong som uppstår på Twitter sprider sig snart ut på övriga nätet och in i allas vår vardag.
Med sina knappt 300 000 svenskspråkiga Twitterkonton – varav endast en mindre del är riktigt aktiva – har Twitter blivit en lika överskattad som underskattad social tjänst.
Skiljer sig från Facebook
För den som för första gången loggar in på Twitter kan det te sig ganska förvirrande. De flesta har en vana av att använda Facebook och förväntar sig att twittrandet ska fungera på ungefär samma sätt. Skillnaderna är dock stora.
Grunden i Twitter är korta meddelanden och istället för att skaffa sig vänner så följer man andra och blir själv följd. Det kan låta som semantiskt hårklyveri men innebär även i praktiken stor skillnad. Vi ska återkomma till det.
På Facebook postar de flesta normala människor maximalt några få uppdateringar om dagen, och de flesta färre än så. På Twitter är det inte ovanligt att man postar allt mellan fem och 100 tweets om dagen.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.
- Mer:
- Guide