Så lyckas du på Twitter

Om Facebook är McDonald’s så är Twitter de sociala mediernas finkrog. Ungefär så sammanfattas nätets kvittrande av DN Söndag i början av oktober. Och visst ligger det mycket i den beskrivningen. Medan var och varannan svensk har ett konto på Facebook så har Twitter framförallt blivit en angelägenhet för mediekändisar, debattörer, politiker och nöjesprofiler. Här – på 140 tecken – formuleras många av de åsikter som med någon dags fördröjning ska dyka upp i debattprogrammen och på ledarsidorna. Här nätverkas, diskuteras och skapas nya sociala hierarkier. Dagsaktuella frågor avhandlas i ett rasande tempo och de internskämt, de modeord och den jargong som uppstår på Twitter sprider sig snart ut på övriga nätet och in i allas vår vardag. Med sina knappt 300 000 svenskspråkiga Twitterkonton – varav endast en mindre del är riktigt aktiva – har Twitter blivit en lika överskattad som underskattad social tjänst.

Skiljer sig från Facebook


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges enda tidning för skrivande människor i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till vår webbplats med över 850 artiklar som hjälper dig utveckla ditt skrivande.
  • Möjlighet att delta i alla våra tävlingar.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?