Är det en nyhet?
För att förstå PR behöver du förstå vad en nyhet är. Nedan listas de kriterier man brukar ange för vad som gör en nyhet.
- Närhet – händelsen inträffar geografiskt, tidsmässigt eller kulturellt nära.
- Avvikelse – händelsen är ovanlig, oväntad eller dramatisk.
- Negativ händelse – dåliga händelser har högt nyhetsvärde.
- Händelsen involverar många människor.
- Händelsen får konsekvenser för många människor.
- Händelsen kan följas under en längre tid.
- Nyhetsproducenten är ensam om nyheten.
- Händelsen involverar berömda personer eller personer med inflytande över samhället.
- Det finns bildmaterial som skildrar händelsen.
Vi arbetade inte med kultur i Östersunds Fotbollsklubb för att få PR. Att sätta upp Svansjön är ett sjukt krävande jobb och inte ett PR-jippo. Men vi fick extremt mycket publicitet för vårt kulturarbete. Varför? Först och främst för att vi vann matcher. Men vi klickade också i stort sett i alla kriterier som krävs för att det ska bli en nyhet.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara medlem för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.
- Mer:
- Guide