Är det en nyhet?
För att förstå PR behöver du förstå vad en nyhet är. Nedan listas de kriterier man brukar ange för vad som gör en nyhet.
- Närhet – händelsen inträffar geografiskt, tidsmässigt eller kulturellt nära.
- Avvikelse – händelsen är ovanlig, oväntad eller dramatisk.
- Negativ händelse – dåliga händelser har högt nyhetsvärde.
- Händelsen involverar många människor.
- Händelsen får konsekvenser för många människor.
- Händelsen kan följas under en längre tid.
- Nyhetsproducenten är ensam om nyheten.
- Händelsen involverar berömda personer eller personer med inflytande över samhället.
- Det finns bildmaterial som skildrar händelsen.
Vi arbetade inte med kultur i Östersunds Fotbollsklubb för att få PR. Att sätta upp Svansjön är ett sjukt krävande jobb och inte ett PR-jippo. Men vi fick extremt mycket publicitet för vårt kulturarbete. Varför? Först och främst för att vi vann matcher. Men vi klickade också i stort sett i alla kriterier som krävs för att det ska bli en nyhet.
Närhet. Aldrig tidigare har Östersund haft en fotbollsklubb i Allsvenskan och Europa Leauge. Som dessutom jobbade med kultur, HBTQAI+-certifierade sig och stod upp för solidaritet. Östersunds FK hade som mest ett publiksnitt på 6 000 personer. I en stad med 50 000 invånare är det enormt. Lokalmedia följde varje (dans)steg Östersunds FK tog.












































