Så blir din bok intressant för journalister

Varför recenseras vissa böcker men inte andra? Varför intervjuas vissa författare men inte andra?
I nya boken All PR är bra PR visar Karin Wahlén, en av Sveriges mest erfarna bokmarknadsförare, hur det fungerar bakom kulisserna och vad man som författare själv kan göra för att väcka intresse för sina böcker.
Skriva publicerar fyra korta kapitel ur boken – och börjar med ett exempel där en fotbollsklubb med Wahléns hjälp väckte intresse långt utanför sportsidorna.

Är det en nyhet?

För att förstå PR behöver du förstå vad en nyhet är. Nedan listas de kriterier man brukar ange för vad som gör en nyhet.

  • Närhet – händelsen inträffar geografiskt, tidsmässigt eller kulturellt nära.
  • Avvikelse – händelsen är ovanlig, oväntad eller dramatisk.
  • Negativ händelse – dåliga händelser har högt nyhetsvärde.
  • Händelsen involverar många människor.
  • Händelsen får konsekvenser för många människor.
  • Händelsen kan följas under en längre tid.
  • Nyhetsproducenten är ensam om nyheten.
  • Händelsen involverar berömda personer eller personer med inflytande över samhället.
  • Det finns bildmaterial som skildrar händelsen.

Vi arbetade inte med kultur i Östersunds Fotbollsklubb för att få PR. Att sätta upp Svansjön är ett sjukt krävande jobb och inte ett PR-jippo. Men vi fick extremt mycket publicitet för vårt kulturarbete. Varför? Först och främst för att vi vann matcher. Men vi klickade också i stort sett i alla kriterier som krävs för att det ska bli en nyhet.

Artikeln publicerades 20 september 2023 och är skriven av .

Läs vidare