Konsten att skriva låttexter som stannar kvar

Hörlurar på. Vi rör oss genom staden, åker buss, köper skor. Bakom ratten. På tågstationen. Ensam i soffan efter en kväll bland högljudda halvbekanta.

Vi stänger ute omvärlden och umgås bara med rösten i våra öron. Klangen, tonen, orden. Och det känns som om den sjunger bara för, och om, oss.

De flesta av oss har låttexter som liksom definierat en särskild tid i våra liv, som har berättat vem vi är, eller vill vara, just då. En viss artist som har kunnat sätta ord på det där som skavt eller jublat på insidan. En ljudkuliss som fond till vår existens.

Ja, det låter storvulet, men så är det med lyrik.

»Förr citerade man poesi när man skrev kärleksbrev, nu citerar man rocktexter« har Peter LeMarc sagt, och visst ligger det något i det. Det är den sjungna lyriken som är störst del av vår vardag, och som vi bokstavligen bär med oss genom livet.

Vad är det då som gör att somliga sångtexter drabbar oss medan andra bara blir ord till musik? Och hur gör man själv om man vill skapa texter som får mottagarens innanmäte att vibrera? Ska man tänka att man tonsätter en dikt eller textklär en melodi, eller ingetdera?

Annons

Skriva grävde ner sig i svenska låttexter och bad tre stora svenska textförfattare berätta om hur de hittar rätt bland utnötta klichéer och smutsiga rim. Vi bad också Petter, Peter LeMarc och CajsaStina Åkerström att dela med sig av konsten att skriva en text som stannar kvar även efter att tonerna tystnat.

Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades i Skriva #5 2013 (20 augusti 2013) och är skriven av .