Det började som en snilleblixt. Fredrik Colting och hans kompis Carl-Johan Gadd ville göra en bok om filmcitat och bestämde sig för att satsa 20 000 kronor på att själva ge ut den. Det var en chansning som gick hem, och som gav mersmak. Idag, med mängder av utgivna böcker i bagaget, är deras förlag, Nicotext, känt som en förnyare i förlagsbranschen. Deras böcker ska vara mer än en bok, tycker de. Det är lika mycket en pryl – ett ting man kan läsa.
– Så har vi sett på våra böcker, och de har ju sålts i klädaffärer och presentaffärer. Vi hade en linje med tolv böcker som såldes i JC-butiker ett tag, och där har man inte sett på våra böcker som böcker, utan som modeaccessoarer, säger Fredrik Colting.
Själva förnyelsen handlade alltså inte direkt om innehållet, utan snarare just konceptet att sälja boken även i andra typer av affärer än i bokhandeln. Fredrik Colting och hans kollega tog kontakt med affärerna genom att helt enkelt köra runt i Sverige och besöka dem. De valde de butiker de tyckte var fräckast, såsom nischade presentbutiker, och någonstans där kom de att kallas för just presentböcker.
– När vi fick ut våra böcker på Designtorget så hade nästan inga böcker sålts i butiken tidigare. Plötsligt blev det succé. Ett tag var vår filmreplikbok den vara de sålde mest av överhuvudtaget. Idag är det väldigt vanligt att de säljer böcker.
Tidsbegränsat erbjudande
Du behöver vara prenumerant för att läsa vidare. Just nu: 0 kr första månaden för digitala Skriva!
Har du redan ett konto? Logga in här.