Konsten att skriva en presentbok

Du har säkert stött på dem lite överallt – i inredningsbutiker, klädaffärer eller på kompisens vardagsrumsbord. De där oemotståndligt bläddervänliga böckerna som vi älskar att ge bort i present. Vi träffade pionjärerna bakom den svenska så kallade presentboken, och tog reda på hur man kan nå ut med sina mest genialiska infall till en bred publik.

Det började som en snilleblixt. Fredrik Colting och hans kompis Carl-Johan Gadd ville göra en bok om filmcitat och bestämde sig för att satsa 20 000 kronor på att själva ge ut den. Det var en chansning som gick hem, och som gav mersmak. Idag, med mängder av utgivna böcker i bagaget, är deras förlag, Nicotext, känt som en förnyare i förlagsbranschen. Deras böcker ska vara mer än en bok, tycker de. Det är lika mycket en pryl – ett ting man kan läsa.

– Så har vi sett på våra böcker, och de har ju sålts i klädaffärer och presentaffärer. Vi hade en linje med tolv böcker som såldes i JC-butiker ett tag, och där har man inte sett på våra böcker som böcker, utan som modeaccessoarer, säger Fredrik Colting.

Själva förnyelsen handlade alltså inte direkt om innehållet, utan snarare just konceptet att sälja boken även i andra typer av affärer än i bokhandeln. Fredrik Colting och hans kollega tog kontakt med affärerna genom att helt enkelt köra runt i Sverige och besöka dem. De valde de butiker de tyckte var fräckast, såsom nischade presentbutiker, och någonstans där kom de att kallas för just presentböcker.


Vi beklagar, men du har gått in i väggen. Dessbättre är det bara en betalvägg.

Merparten av vårt material är öppet bara för våra prenumeranter (som gör det möjligt för oss att existera). Nu hoppas vi på dig också!

Som prenumerant får du:

  • Sveriges mest prisbelönta magasin i brevlådan varannan månad.
  • Fri tillgång till alla nummer digitalt samt färska artiklar som bara publiceras på hemsidan.
  • Fri bindningstid.

Dessutom får du rabatt i vår webbshop och inbjudningar till releasekvällar samt förhandsvisningar av både film och teater.

Klart jag ska bli prenumerant!

Fakturaprenumerant?

Klicka här för att aktivera ditt konto

För dig som redan är prenumerant är det bara att logga in och botanisera i vårt digitala arkiv.

Glömt lösenord?


Rekommenderas för dig

Artikeln publicerades i Skriva #6 2013 (20 oktober 2013) och är skriven av .