Konsten att skriva en presentbok

Du har säkert stött på dem lite överallt – i inredningsbutiker, klädaffärer eller på kompisens vardagsrumsbord. De där oemotståndligt bläddervänliga böckerna som vi älskar att ge bort i present. Vi träffade pionjärerna bakom den svenska så kallade presentboken, och tog reda på hur man kan nå ut med sina mest genialiska infall till en bred publik.

Det började som en snilleblixt. Fredrik Colting och hans kompis Carl-Johan Gadd ville göra en bok om filmcitat och bestämde sig för att satsa 20 000 kronor på att själva ge ut den. Det var en chansning som gick hem, och som gav mersmak. Idag, med mängder av utgivna böcker i bagaget, är deras förlag, Nicotext, känt som en förnyare i förlagsbranschen. Deras böcker ska vara mer än en bok, tycker de. Det är lika mycket en pryl – ett ting man kan läsa.

– Så har vi sett på våra böcker, och de har ju sålts i klädaffärer och presentaffärer. Vi hade en linje med tolv böcker som såldes i JC-butiker ett tag, och där har man inte sett på våra böcker som böcker, utan som modeaccessoarer, säger Fredrik Colting.

Själva förnyelsen handlade alltså inte direkt om innehållet, utan snarare just konceptet att sälja boken även i andra typer av affärer än i bokhandeln. Fredrik Colting och hans kollega tog kontakt med affärerna genom att helt enkelt köra runt i Sverige och besöka dem. De valde de butiker de tyckte var fräckast, såsom nischade presentbutiker, och någonstans där kom de att kallas för just presentböcker.

– När vi fick ut våra böcker på Designtorget så hade nästan inga böcker sålts i butiken tidigare. Plötsligt blev det succé. Ett tag var vår filmreplikbok den vara de sålde mest av överhuvudtaget. Idag är det väldigt vanligt att de säljer böcker.

Fredrik Colting tycker att en presentbok är en bok som inte passar in i någon annan kategori.

Lästips! Dags att skicka ditt manus till förlag. Men vilket? Lugn! Vi har tagit reda på precis vad ­förlagen letar efter.

– Vad som kategoriserade vår första bok var att den var bläddervänlig. Du kunde gå in på sidan tjugo utan att ha missat något. Du behövde inte heller läsa den i ett sträck. Lite som ett magasin, säger han.

Annons

 

En typisk accessoar alltså, som inte kräver så mycket av läsaren som till exempel en roman eller en diktsamling. Egentligen är det inget nytt fenomen, Stuart Hamples och Eric Marshalls gemensamma klassiker Barn skriver till Gud gavs ut för över 60 år sedan och är en typisk sådan bläddervänlig bok som tiotusentals människor fått i present. Men Fredrik Colting vill gärna betona att det hänt väldigt mycket när det kommer till designen av dagens presentböcker:

– En present ska vara läcker, den ska tilltala visuellt och se snygg ut, säger han och förtydligar:

– Allt måste hänga ihop, såväl omslag som innehåll. Vår första bok var snygg utanpå, men inte direkt inuti. Det tänker vi på mer idag.

Hur en presentbok kommer till kan skilja sig väldigt mycket från fall till fall. Vissa av böckerna har bara bilder. Replikerna i filmcitatboken kom från en databas som de köpte in. I andra sammanhang handlar det faktiskt om att skriva en bok.

– Vi gjorde en bok som hette Listan. Där fanns inget material innan och vi fick skriva allt själva. Men vilken nivå skrivandet ligger på? Tja, vi pratar inte om en litterär nivå. Det är trots allt en presentbok.

Nej, det är knappast målet att skapa sig ett namn som författare som driver presentboksskaparna. På Nicotexts böcker finns inte ens något namn på upphovsmannen, bara förlagsnamnet och själva konceptet. Det är idén som står i fokus, inte texten. Precis som de flesta förlag får Nicotext också in många förslag men endast ett fåtal blir böcker. De har märkt att det är de böcker som är baserade på egna idéer som har fungerat bäst, även om de sedan har en stab frilansare som hjälper till att förverkliga dem, berättar Fredrik Colting. Och trots allt är det ju det de brinner för mest – de egna idéerna.

 

I andra änden av presentbokshyllan finns Malmöbaserade förlaget Roos & Tegnér. Där Nicotext gör små accessoarer som enkelt följer med till stranden, gör Roos & Tegnér presentböcker i coffeetable-format som gärna ligger kvar hemma på soffbordet.

Annons

– För oss är en presentbok en bok som vi kan sälja inte bara genom bokhandeln. Vårt förlag inriktar sig också mycket på att sälja specialutgåvor till företag, säger vd Michael Tegnér.

Lästips! Så gott som varenda författare har blivit refuserad. Skriva har undersökt den del av författarprocessen som det sällan talas om.

Han ger ett exempel: förra året gav de ut en bok som heter Ute blir inne, om hur man inreder sina terrasser, balkonger och uteplatser. Den riktar sig till personer som vill göra just det. Men det finns en finess – boken kan också fungera som en present utan att gå via bokhandeln och den vanliga konsumenten; företag som vill bli förknippade med den typen av bok kan köpa in ett större parti av Ute blir inne, och sedan ge bort den till sina kunder.

– Dessa böcker är alltså intressanta för mig som förläggare ur två perspektiv, dels för att bokhandeln kommer att sälja många exemplar, men också för att många företag kan vara intresserade av att köpa större upplagor, säger han.

Även Roos & Tegnér började med en specifik bokidé för ungefär sju år sedan, en bok som hette Min plats i Skåne, men som de fick rådet av ett förlag att ge ut på egen hand. Michael Tegnér och hans kollega Anders Roos gjorde boken på sin fritid, och lyckades sälja en stor upplaga till företag och bokhandlare redan innan boken gick i tryck. På så sätt var de säkrade rent ekonomiskt. Överskottet gick till att köra igång förlaget och båda två sa upp sig från sina tidigare anställningar.

 

Precis som för Nicotexts designade presentböcker, lägger Roos & Tegnér ett stort fokus på layout. Väldigt stor.

– Det är superviktigt och vi har anställda formgivare för det. Det vi gör är ofta stora böcker med mycket vackra bilder, praktiska och pragmatiska, säger Michael Tegnér.

Han berättar att förlaget får in mängder av manus. 99,9 procent av dem blir ingen bok.

– Men vad vi vill ha är en allmän beskrivning av boken, en idé och ett synopsis. Sedan vill vi ha ett cv på varje person som står bakom. Den som lyckas sälja in en idé får jobba tillsammans med en redaktör med texten. Vi jobbar i ett team med författarna, och samarbetar kring allt. Så den författare som helst går ned i källaren och gömmer sig är inte en författare för oss.

Roos & Tegnér ger ut sparsamt med böcker, men åtminstone en bok varje säsong är av en ny författare. Nicotext däremot, ger ut mängder av böcker, kanske för att deras presentböcker just är accessoarer, och som sådana är de beroende av mode och trender.

Nyhetens behag falnar snabbt?

– Jag vet inte om det är så för kunden, men för oss är det på det viset, säger Fredrik Colting.

– Ta filmcitatboken. Den säljer ingenting idag, men sålde jättebra i flera år. Det finns kanske inget intresse för filmcitat idag. Man får känna efter grafiskt och innehållsmässigt vad som är aktuellt, eller kul. Fast det går inte lika fort som mode – en säsong och sedan slut. En bok håller lite längre.

 

Lästips! Vilken typ av manus letar förlagen efter och vad letar de INTE efter? Vi bad fyra förläggare rannsaka sig själva.

Så här gör du

Du har en unik bokidé som varken är poesi, roman eller faktabok. Kanske är det en typisk presentbok? En sådan som en prylbutik skulle kunna sälja massvis av?

Kontakta förlag

  • Skaffa dig kunskap om läsarunderlaget. Du kan till exempel starta en blogg om ämnet. Presentboken Skäggboken startade till exempel just som en populär blogg. En blogg kan ge dig siffror, feedback och kommentarer att ha i ryggen när du säljer in idén.
  • Läs på förlagets hemsida – ger detta förlag ut den typen av bok som du vill göra?
  • Ring och presentera dig. Fråga hur de vill ha din idé presenterad. Vissa vill ha så mycket som möjligt för att ta ställning – som ett mer eller mindre fullständigt manus. Andra vill bara se synopsis. Åter andra vill se exempel på hur ett par sidor skulle kunna se ut. Följ förlagets önskemål.
  • Glöm inte att skicka ett utförligt cv, både på dig själv och andra som du tänkt ska vara inblandade i produktionen, till exempel fotografer, illustratörer och formgivare.

Layout och koncept

  • En present ska vara något som någon vill ge bort till någon. Den ska tilltala visuellt.
  • Omslag och innehåll måste gå ihop med konceptet. En rolig bok med torr text ska ha torra bilder. En faktabok om katter ska ha bedårande bilder på katter. Testa dig fram på den tänkta målgruppen.
  • Lägg pengarna rätt. Dyr och påkostad design måste inte innebära succé, men en billig produkt i research och skrivstadiet kan sälja bra tack vare genomtänkt paketering.
  • Presentböcker följer trender. Layouten kan snabbt bli förlegad och konceptet bli uttjatat. Se till att vara lyhörd för bruset.

Ge ut på egen hand

  • Det är kostsamt, så tänk igenom ekonomin ett varv extra.
  • Skaffa ISBN hos Kungliga biblioteket.
  • Leta upp en erfaren layoutare, gärna någon med kontakter inom tryckeribranschen.
  • Leta efter den print-on-demand-lösning som passar dig.
  • Anmäl boken till Bibliotekstjänst och Bokrondellen. Kontakta bokinköpare och bokkedjor (Adlibris, Bokus med flera). Hitta små bokhandlare, berätta att du gjort en bok och skicka den till dem.
  • Se till att komma till presentationsmöten och bokkedjornas inköpsmöten, som sker tre till fyra gånger om året.
  • Din bok om tavlor med fula djur kanske kan säljas på ett konstmuseum? Din bok om opera kanske funkar i operahusen. Tänk utanför boxen.

Marknadsföring

  • Det är ditt koncept som säljer, inte ditt okända författarnamn. När ditt förlag fått ut fler böcker kan även förlagsnamnet vara säljande.
  • Skicka recensionsex till tidningar du tror på. Lägg tid på synopsis och pitch.
  • Handlar din bok om misslyckade fotografier på julafton? Se till att boken kommer ut lagom till jul, och inte på våren.
  • Blogga, twittra, facebooka – låt alla få veta att du gör en bok.
  • Press ger uppmärksamhet – utnyttja ditt eget nätverk. Ställ upp när du får chansen.