Vinnarpitchen: Kämpa tjejer!

Här är den vinnande pitchen i den stora ljudbokstävlingen som arrangerades av Skriva och Storytel.

Hälsomagasinet Fit har länge varit det anrika förlaget Triumfs kassako, men upplagan har börjat dala. Ingen annonserar och Triumf har misslyckats att digitalisera sina magasin. Löner sänks, förmåner dras in. Redaktionen omorganiseras och flyttar till mindre lokaler. Fit går nu under namnet ”Fittan” och redaktionschefen går in i väggen.

JOHANNA, 46, rycker in som vikarie. Johanna är kraftigt överviktig och kedjeröker. Hon tror inte ett skit på Fit, men älskar att kämpa i underläge. Som tidigare utrikeskorrespondent refererar hon ständigt till tidigare jobb gjorda under vidriga omständigheter och den grävande journalistik hon fått Guldspaden för.

JOSEFIN, 27, är praktikant från JMK. Hon trodde inte journalistik var att jobba med dold reklam, träningsresor och event för att locka prenumeranter. Josefin har inte heller tränat förut, men går ändå in för jobbet. Förutom artiklar om löpning, 5:2-dieter och träningsmode måste Josefin leverera nyheter med en personlig vinkling. Hon skickas på uppdrag som ingen annan vill göra. Genombrottet blir en livesändning och tillhörande artikel om tarmsköljning.

MONICA, 39, är chefredaktör och driver redaktionen på samma sätt som hon peppar tidningens läsare: ”Kämpa tjejer!” Ett uttryck som blir allt mer förnedrande ju sämre det går för tidningen. Monica älskar allt som är gratis, från kändisfester till bjudresor. Hon är den som skapar ekonomi i Fit och sett till att de dränkts i mutor från företag och pr-byråer. När löneförhöjningen uteblir, blir Monica ännu girigare. Hon får besvär med Johanna som är henne på spåren.

Redaktionen tar till alla knep för att överleva. Josefins övar strippstångsaerobics, testar Gwyneth Paltrows vaginaspa och fajtas med MMA-gangsters. Trots skador och pinsamheter, upptäcker Josefin att hon gillar att träna och vara modell. Det är en revansch då hon som tonåring var för bred om baken för modellkontrakt. Josefins mission blir att få fler kvinnor att börja träna och att må bra.

Webbredaktören TOBIAS, 33, anställs på halvtid för att få ut innehållet digitalt. Tobias är oerhört produktiv. Kvinnorna på redaktionen inser att om Tobias kan sköta jobbet själv på halvtid riskerar de att bli överflödiga. De försöker tänka utanför boxen och brainstormar utan resultat. I brist på idéer och resurser googlar de dieter och hittar på egna. Det uppstår en kris när flera läsare testar en potatisvattendiet och blir sjuka.

Upplagan faller fritt. Johanna måste dra sitt strå till stacken och genomgå en total make-over bekostad av sponsorer. Hon ska bli helt fri från fett, cigaretter och osunt leverne. Monika ser en askungehistoria framför sig. Men Johanna fuskar och en påkostad gastric bypass-operation i samarbete med en hälsokostguru skjuts fram. Då händer det otroliga. Johannas misslyckanden blir en följetong som folk älskar. Hon får sitta i olika tv-soffor, underhållningsprogram och delta i galor. Upplagefallet bromsas. Redaktionen ser ut att ha räddat ”Fittan”.