Ska man satsa på intuition eller planering?

Det finns i huvudsak två typer av författare – intuitiva och sådana som planerar i förväg. Men oavsett vilken sort du tillhör är det bra att höja blicken ibland. Så här lär du dig att växla mellan olika skrivstrategier.

För ungefär femton år sedan lärde jag mig till slut att köra bil med manuell växellåda. I hela mitt liv hade jag undrat: Vad i hela världen får folk att välja något annat än automatväxlat? Det verkade lika onödigt som att själv springa igång bilen, som i familjen Flinta. Men idag är jag glad att jag behärskar det, för i händelse av en zombie-apokalyps kan jag numera lägga beslag på vilket tillgängligt fordon som helst när jag behöver fly.

Varför läser du om mekanisk kraftöverföring? Jo därför att det påminner förvånansvärt mycket om de två grundläggande metoder som författare använder för att skriva romaner. Ingen kan påstå att det är enkelt att skriva en roman. Det finns massor av sätt det kan gå snett på, och det som är allra lättast att sabba är nog själva planen för berättelsen, händelsekedjan, eller det som på engelska kallas för plot.

Annons

En idé är som ett barns allra första steg, men en plot ska hålla hela vägen. Skillnaden mellan George R.R. Martins Sagan om is och eld-serie (som ligger till grund för TV-serien Games of Thrones) och den ursprungliga pitchen (»Rosornas krig plus drakar«) är miljoner ord, två decennier och en kraftfull, spännande och välkonstruerad plot.

Som Martin en gång sa i en intervju i Rolling Stone: »Idéer är lättköpta. Jag har fler idéer just nu än vad jag någonsin skulle hinna skriva ner. Som jag ser det är det bara själva genomförandet som betyder något.«

FÖRFATTARENS GRUNDLÄGGANDE INSTINKTER

Alla författare kan köra fel i en historia ibland. Faktum är att du antagligen behöver göra det. Det är en del av den pågående läroprocessen som vi författare genomgår under hela våra karriärer och du lär dig ofta mer om hantverket och skrivprocessen genom dina misslyckade manus än av dina framgångar. För visst är det en magisk känsla när en text liksom bara rinner helt smärtfritt ur fingrarna, men det ingjuter inte nödvändigtvis självförtroende. Det är nämligen svårt att återupprepa ett trick du inte förstått från början.

Det bästa du kan göra när din berättelse går i baklås är därför att se till att lära dig något om dig själv som författare. Höj dig över ditt instinktiva sätt att hantera en historia och gör en litterär obduktion av ditt misslyckande. I många avseenden är skrivande nämligen just en instinktiv handling, och alla författare har olika fallenhet för olika komponenter i historieberättandet:

  • Vissa författare kan spotta ur sig stora idéer till romaner på löpande band, men har problem med att omsätta en enda av dem till 80 000 ord.
  • Vissa författare skriver trovärdiga dialoger utan att ens anstränga sig, men har svårt att få historien att röra sig framåt på ett effektivt sätt.
  • Vissa författare producerar regelbundet underbara meningar, men kämpar med att befolka sina scener med intressanta karaktärer.

Olikheterna inbegriper också vårt naturliga sätt att närma oss själva planeringen av en roman, och kanske är detta den allra viktigaste aspekten av dina instinkter som romanförfattare – om du inte kan skapa en övertygande plot spelar resten av skrivandet i slutänden ingen roll.

Lite hårdraget kan man säga att alla författare instinktivt faller in i en av två kategorier: Intuitiva författare och planerande författare.

INTUITIVT OCH PLANERAT SKRIVANDE

Om du är en planerare så lägger du gärna upp ditt skrivande ungefär som en militärmanöver: Du styr upp logistik och marktjänst i förväg, och när dina fingrar väl träffar tangenterna har du hela slaget kartlagt, steg för steg, skott för skott.

Är du däremot en intuitiv författare börjar du bara skriva och kastar dig in i historien full av dödsförakt och skaparglädje.

Inget av dessa sätt är mer rätt eller fel än det andra. För en planerare är tanken på att dyka ner i en historia utan att veta vart den leder ren galenskap. För den intuitive å andra sidan låter det olidligt tråkigt att i förväg tänka ut alla vändpunkter och överraskningar. Du har säkert hört otaliga argument som talar för både det ena och det andra sättet, men vilket som faller sig naturligt för dig kan ingen annan bestämma. Och jag vill påstå att det inte spelar någon roll. Det finns nämligen för- och nackdelar med båda.

Planering: för- och nackdelar

Som planerare har du en stor fördel: Du känner till hela historien innan du börjar skriva. Du slipper uppleva paniken då du inser att du skrivit in dig i ett hörn och nu måste utföra världens mest komplexa litterära akrobatiknummer för att ta dig ut.

Gratis skrivtips och inspiration

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få gratis skrivtips och inspiration direkt i din mejlkorg!

Å andra sidan lämnar du inte mycket utrymme kvar för de där blixtrande ögonblicken av kreativa infall, och det finns en risk att du ignorerar problem eftersom din på förhand uppgjorda plan ger dig en falsk känsla av trygghet. Ibland kan en detaljerad synopsis också resultera i att skrivandet känns mekaniskt, vilket kan leda till livlösa scener och göra att överraskningarna och vändpunkterna känns som rutinmässiga hållplatser på vägen mot det förutbestämda slutet.

Intuitivt skrivande: för- och nackdelar

När du skriver på intuition lämnar du gott om utrymme för ditt undermedvetna att arbeta, vilket kan leda till oväntade kreativa explosioner i din historia. Detta sätt att jobba får din plot att kännas dynamisk och naturalistisk; dina kreativa lösningar är ibland lika överraskande för dig själv som för läsarna. En sådan frihet kan ibland göra själva skrivögonblicket lika medryckande som läsögonblicket.

Å andra sidan är dessa ögonblick av genialitet inte särskilt vanliga – och om den »briljanta« vändpunkt du plötsligt kom på visar sig förstöra andra aspekter av berättelsen så var den kanske inte så briljant ändå.

PLANERING FÖR DEN INTUITIVA

Du lever för dagen och allt är ett äventyr. Så här hittar du din inre chefsstrateg och lär dig älska när en plan tar form.

Planering av en roman kan kännas överväldigande stort, så börja med följande strategi när du kört fast: Skriv en enkel lista med händelser som förekommer i din berättelse. Markera sedan vilka avgörande nyckelscener som hittills finns i historien.

Alltför detaljerad planering kan vara kontra-produktivt för den intuitive författaren. Försök därför inte lista varje enskild händelse eller replik i historien. Lämna kvar vissa tomrum som du sedan får fylla med intuitivt skrivande.

När du försöker komma på nästa punkt i din historia, föreställ dig att du är huvudpersonen och fråga dig vad du skulle ha gjort i den aktuella situationen.

Om du vet i vilken riktning berättelsen behöver gå men inte vet hur, fråga dig själv varför dina karaktärer kommer dit. Fortsätt sedan att upprepa frågan, medan du arbetar dig bakåt till den punkt där du fastnade.

När du väl vet hur du ska ta dig från stället du körde fast på till nästa viktiga punkt i berättelsen, känn dig då fri att sluta planera och kasta dig tillbaka in i det intuitiva skrivandet.

ATT NÄRMA SIG BERÄTTANDET FRÅN BÅDA HÅLL

Eftersom de flesta författare av naturen dras till antingen det ena eller andra sättet att närma sig en historia, har de också en tendens att alltför lätt acceptera ett misslyckande.

Den intuitive kan till exempel se en havererad intrig som ett pris man får betala. Planeraren kanske kasserar ett helt manus eftersom det plötsligt framstår som platt och förutsägbart.

En bättre skrivstrategi är att försöka höja blicken och sluta vara så beroende av ditt instinktiva sätt att jobba. Det är faktiskt möjligt att plocka något ur båda metoderna – det planerande och det intuitiva – och använda de bästa aspekterna av dem så effektivt som möjligt.

På så sätt blir ditt hantverk både mer dynamiskt och målmedvetet.

Detta handlar inte om att du ska strunta i dina instinkter – grundprincipen för denna kombinerade strategi är att alltid följa din instinkt först. Om du har ett behov av att minutiöst planera din roman i förväg så gör det. Om du brukar drabbas av brinnande inspiration och sedan omedelbart börja skriva, kör på!

Det är först när du kör fast som det är dags att se över din strategi. Kanske din omsorgsfullt utarbetade synopsis plötsligt känns styltig, eller så har den där kittlande idén som satte igång processen plötsligt stelnat någonstans i bokens mittparti. Tricket är att inte ge upp. Byt bara taktik.

Kartlägg din intuitiva vildmark

Om du började skriva på intuition och utan en tydlig plan, och plötsligt har tappat tråden i din historia – fortsätt inte mala på tills du tappar lusten helt och hållet. Gå istället tillbaka till romanens början och analysera den plot som du redan har skrivit dig fram till. Med andra ord, planera historien retroaktivt. När du når fram till den punkt du hittills kommit till, fortsätt då att planera de närmast följande stegen, tills du känner att du vet vart du ska. Växla sedan tillbaka till ditt intuitiva läge. Upprepa om det behövs.

Testa okända stigar

Om du å andra sidan jobbat utifrån en noggrant strukturerad synopsis och den börjar kännas en aning oinspirerande, eller mer osammanhängande än den först verkade, är det dags att introducera lite uppfriskande intuitivt skrivande. Gå tillbaka till den senaste passagen i din historia som fortfarande känns spännande. Hitta sedan på något, vad som helst! Glöm dina anteckningar, glöm din plan – glöm din plot och skriv helt spontant en stund. Även om det du skriver inte är bra så kommer det att leda dig i riktningar som du inte hade kunnat upptäcka på annat sätt. När du väl känner att du kan se vart du är på väg igen, gör en plan för din nya vision och fortsätt därifrån.

Att förena planering och intuitivt skrivande handlar helt och hållet om att vara flexibel. Ju fler verktyg och strategier du har tillgång till, desto mer sannolikt är det också att du kommer att nå fram till en samling ord som liknar en roman istället för, ja, bara en samling ord.

Slutligen, ditt sätt att jobba med synopsis, skrivande och redigering är helt och hållet ditt eget. Du kanske är född till intuitiv författare, eller så är du en planerare djupt in i själen, men oavsett vilket kan skrivandet gå på tomgång ibland. Att då kunna växla kan vara skillnaden mellan att bli klar med den där romanen eller att lägga ytterligare en punkt till listan med oavslutade projekt.

På precis samma sätt som förmågan att köra med manuell växellåda kan vara skillnaden mellan att överleva apokalypsen och att bli zombielunch.

INTUITIVT SKRIVANDE för PLANERAREN

En värld av ren fantasi är en skrämmande plats, och du föredrar att ha en plan. Men planer kan spricka, och när de gör det har alla goda planerare en utväg. Så här kan du på ett smärtfritt sätt göra din intuition till en plan B.

Det okända kan verka hotfullt, men nyckeln till intuitivt skrivande är att inte oroa dig över resultatet. Börja bara skriva!

Kom ihåg att det inte är ovanligt att kasta bort merparten, eller rentav alltihop, som du skriver på det här sättet. Poängen är inte att skriva färdig text utan att hitta nya öppningar, även om orden som leder dit inte går att använda.

Var öppen inför att omvärdera de partier av din roman du redan skrivit »klart«. Ibland kan det intuitiva skrivandet uppenbara helt nya alternativ till sådant du trodde var oumbärligt för berättelsen. Döda de älsklingarna.

Intuitivt skrivande är inte magi. Det är en teknik, precis som planering är det. Avsätt därför gott om tid till experimenterande och vänta dig inte omedelbara underverk.

Om du verkligen inte klarar av att koppla på intuitionen hela vägen genom ett manus, prova då att fokusera på den övergripande historien, ungefär som om du skrev en synopsis. Med andra ord, skriv inte 30 000 ord utan sammanfatta vad dessa ord skulle kunna handla om. Detta gör det mycket snabbare och enklare att testa alternativa vägar i historien.

Prova att växla strategi

Saker blir inte som man tänkt sig. När en strategi inte funkar – även om den alltid har fungerat förut – måste du acceptera faktum och prova något nytt.

Den här strategin kan tillämpas i vilken fas som helst – till och med efter att du skrivit klart ett helt utkast.

Ibland är det du behöver åtgärda inte en brist på avgörande scener och händelser i historien, utan sammanhanget i den händelsekedja du redan har.

Lär dig växla fram och tillbaka mellan planering och intuitivt skrivande. Använd ett sätt när saker flyter på, växla tillbaka till det andra när du stöter på problem – och växla sedan igen när situationen kräver det.

Att du känner till slutet på en roman garanterar inte att du hittar vägen dit, att växla strategi kan hjälpa dig att upptäcka den vägen.

Artikelförfattaren Jeff Somers har skrivit nio romaner och medverkar regelbundet i vår amerikanska systertidning Writer’s Digest.

Översättning: Per Adolfsson