Hur inleder man sin roman för att fånga läsarnas intresse? Bild: Kamil Porembiaski

9 sätt att inleda romanen

Det är inledningen som ska väcka läsarens intresse, skapa nyfikenhet och locka fram en lust att läsa vidare. Det är också inledningen som kan avgöra om förlagen över huvud taget läser din bok. Här är 9 klassiska sätt att inleda en roman.

1. Inled romanen in medias res – mitt in i stor dramatik

”Pekfingret var kapat exakt mitt i andra leden.”
Jan Guillou, Vendetta

2. Inled romanen med något allmängiltigt

”På en bilskrot kan man uppleva de tiotusen tingen men det är inte säkert man drar rätt slutsatser för det.”
Stewe Claeson, De tiotusen tingen

Annons
3. Inled romanen med en personbeskrivning

”En man går på en gata i regnet. Han går ganska hastigt och har inget mål för sin vandring; händerna i fickorna och kragen på den slitna gula rocken uppslagen.”
Anna-Karin Palm, Målarens döttrar

4. Inled romanen med en sammanfattning

”De var unga, välutbildade och oskulder båda två den här kvällen, deras bröllopskväll, och de levde i en tid då ett samtal om sexuella problem var en absolut omöjlighet.”
Ian McEwan, På Chesil Beach, övers. Maria Ekman.

5. Inled romanen med minnes-berättande

”Det ska handla om Det Fruktansvärda, detta som jag nu ger mig in på, det ska det naturligtvis …”
Håkan Nesser, Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö

6. Inled romanen med en dialog

-Vad säger du?

-Jag säger att jag ska ta dem med. Det gör dem gott att komma bort ett tag …

-Men när då?

Anna Gavalda, Jag älskade honom, övers. Maria Björkman.

7. Inled romanen med presentation av tid och flera personer

”Vivan Fallenius första dag som hembiträde hos herrskapet Gylfe i åttarumslägenheten på Boulevardsgatan råkade infalla på den första årsdagen av den ensamma och halvdöva tjänsteman Eugen Schaumans mord på den ryske generalguvernören Bobrikoff.”
Kjell Westö, Där vi en gång gått

8. Inled romanen med ett starkt subjektivt perspektiv

”Tidig november. Klockan är nio. Talgoxarna smäller mot fönstret. /…/ Jag vet inte vad jag har som de vill ha.”
Per Pettersson, Ut och stjäla hästar, övers. Jan Verner-Carlsson

9. Inled romanen med en miljöbeskrivning eller panorering

”Väldig utan gräns och blå som evigheten spände kvällshimlen sin vinge över jorden, över land och vatten och över svenska motorseglaren ”Clewer” som låg som ett ihärdigt dunkande havets hjärta långt nere i södra Öresund.”
Olle Länsberg, Käre John