Plötsligt talar alla om romance

Särskilt många champagnekorkar har inte smällt i Norstedtshuset på Riddharholmen i Stockholm sedan september, då Femtio nyanser av honom, översättningen av den första delen i E L James erotiska succétrilogi nådde de svenska bokdiskarna. Men egentligen finns all anledning att fira: med över 30 miljoner sålda exemplar gör böckerna ett segertåg över hela världen och även det svenska mottagandet kan beskrivas som en braksuccé.

– Vi har faktiskt inte hunnit dricka skumpa, hösten är så intensiv med bokmässorna i Göteborg och Frankfurt. Vi sa att vi skulle fira lite när den sålt över 100 000 och det gjorde vi, men annars har det varit business as usual. I december lugnar det ner sig lite för oss, då hoppas jag att vi hinner slappna av och njuta lite mer, säger Henrik Lindvall, förläggare för översatt litteratur på Norstedts och den som tog böckerna till Sverige.

Det intensiva arbetstempot till trots; det råder ingen tvekan om att Henrik Lindvall är nöjd med mottagandet. Nöjd och lite lättad. Efter att Norstedts scouter i USA och Storbritannien en dag i mars i år berättade om boken som alla pratade om gick det väldigt fort. På bara tre-fyra dagar hade förlaget vunnit budgivningen om de svenska rättigheterna.

– Det är klart att jag är glad. Själv har jag hela tiden trott på böckerna och haft höga förhoppningar, men det går aldrig att ta någonting för givet, säger Henrik Lindvall.

Förklaringen till framgångarna och det ökade intresset för romantik tror han är att tiden helt enkelt var mogen. Henrik Lindvall menar att allting går i cykler och att det var länge sedan en erotisk roman, som till exempel Grottbjörnens folk, var stor: det var helt enkelt dags nu.

Lästips! Henrik Bromander, som fått beröm för sina prestationer på området, tipsar om några författare som skapat bra sex.

Nu ser han hur många vill rida på E L James framgångsvåg, det fullständigt regnar utländska manus i samma anda över Norstedts. Många är trilogier.

Annons

– Vi håller självklart ögonen öppna och i något fall är vi nära en affär, men det är inte klart med detaljerna ännu. Jag vet att andra förlag har köpt in och under nästa år kommer vi definitivt att få svar på huruvida den här trenden kommer att bestå.

 

Finns en genusaspekt

Karin Nykvist är lektor i litteraturvetenskap vid Lunds universitet. I en artikel i Sydsvenskan den 20 juli i år ger hon sin förklaring till E L James framgångar:

”Böckerna följer den romantiska romanens regelverk till punkt och pricka: oskuld möter erfaren man med mörk hemlighet och jordskredsartad passion följer. Kvinnans kärlek förlöser mannen och han tvingas överraskat erkänna att han älskar henne och inte kan leva utan henne. I romantiksammanhang är detta berättelsens höjdpunkt och kallas för ’the glass slipper moment’, efter askungesagan”, skriver Karin Nykvist och konstaterar att det är lätt att fnysa åt den här typen av litteratur, men desto mer intressant att fråga sig varför så många vill läsa den.

– Forskning som gjordes på 80-talet visar att läsarna visste precis vad de fick ut av att läsa romantiska romaner. De förväntade sig inte att böckerna skulle lösa deras livsproblem eller berätta hur världen ser ut, utan gick in i den här världen som ett sätt att få en stund för sig själva, säger Karin Nykvist.

När nu genren vutnnit ny popularitet ser hon ständiga bevis på hur även fnysandet genast återupptas. Karin Nykvist berättar om en dansk recensent som frågade sig om alla de miljontals läsare som köpt Fifty shades of grey kunde ha fel. Hans slutsats var att det kunde de.

– Någonstans i allt detta finns ett förakt. E L James recenseras förvisso, men de flesta andra böcker inom genren gör inte det. Jag tycker det är nödvändigt att lägga på en genusaspekt: att vara kvinna och skriva om kvinnor för kvinnor, det är så lågt du kommer på statusrankningen. Det är klart att det finns ett stort kvalitetsspektrum inom romance, men det gör det även inom kriminallitteraturen – skillnaden är att där är läsekretsen blandad och därför kritiseras den genren inte alls lika hårt.

 

Annons

Mammaporr och tantsnusk

Lästips! »Det finns så mycket kvinnohat i vårt samhälle. Inte minst inom populärkulturen. Kvinnor styckmördas, våldtas och bortförs slentrianmässigt, som underhållning.«

Föraktet för kvinnors läsning är flera hundra år gammalt, säger Karin Nykvist och tar Gustave Flauberts kända 1800-talsroman Madame Bovary som exempel. Där blir den uttråkade Emmas romanslukande till slut hennes död. På 80-talet myntade Jan Myrdal begreppet ”tantsnusk” om böcker av bland andra Jackie Collins och Judith Krantz.

”Ordet antyder att äldre kvinnor både har dålig smak när det kommer till böcker och att de är sexuellt frustrerade på ett lite oläckert vis”, skriver Karin Nykvist i Sydsvenskan.

Efter att ordet ”mammaporr” första gången användes om E L James trilogi tog det inte lång tid förrän det anammades och blev synonymt med böckerna.

– De här begreppen har ingenting med innehållet att göra utan syftar helt på läsarna; det finns någonting lite läskigt med mammor som känner sexuell lust, säger Karin Nykvist.

Samtidigt säger hon sig se en subversiv kraft i hur miljontals kvinnor struntar i kritikernas nedvärderande omdömen och läser de här böckerna ändå.

– Jag tror att vi kommer att få se många fler svenska författare som skriver romance framöver. Chick lit skrevs inte heller i Sverige tidigare och det är en lukrativ genre i dag. Här finns massor av pengar att tjäna.

 

Vill ge ut svenska författare

Några andra som tror på romantikens potential i litteraturutbudet är nystartade förlaget Fenix, som ingår i Bonnierkoncernen. Fenix ger ut böcker inom de fyra områdena romantik, historiska böcker, spänning och urban fantasy. Stefan Henriksen är förlagschef.

Detta är romance

Till skillnad från i Sverige är romancegenren oerhört stor i framför allt USA och Storbritannien. I USA står romance för hälften av pocketförsäljningen och utgör 15 procent av den totala bokmarknaden. Där finns branschorganisationen Romance Writers of America, som definierat de två viktigaste huvudingredienserna i den moderna romanceberättelsen:

1. En central kärlekshistoria
Två personer blir kära i varandra och kämpar för att få förhållandet att fungera. Kring detta tema kan författaren baka in vilka bihistorier som helst, så länge kärlekshistorien fortfarande är det centrala.

2. Ett lyckligt slut
Det ska sluta positivt och på ett känslomässigt tillfredställande sätt. Kärleksparet, som sätter allt på spel i kampen för varandra och sitt förhållande, får sin rättvisa belöning i form av villkorslös kärlek.

I övrigt kan handlingen utspela sig i vilken miljö eller historisk tid som helst, och tonen spänner från det sockersöta till ångande erotik. Alltifrån historiskt drama till thriller, vampyrroman och science fiction inryms i genren.

Lästips! Att skriva för ljud är att överrösta lokaltrafikens brus och vara sällskap vid diskhon. Är du redo för ljudboksboomen?

– Innan vi startade tog vi givetvis tempen på marknaden, genomförde våra egna undersökningar och pratade med massor av människor. Romantiken var helt klart det segment som stack ut mest.

Det stora affischnamnet för Fenix är Nora Roberts, den amerikanska bästsäljarförfattaren som enligt Albert Bonniers förlag har sålt över 400 miljoner böcker över hela världen, varav närmare tre miljoner bara i Sverige.

– Hon är ett fenomen i hela världen, men det pratas och skrivs alltid om henne enbart ur den synvinkeln, det är egentligen ingen som pratar om hennes böcker, säger Stefan Henriksen.

Han menar att romantisk litteratur sålde väldigt bra i Sverige på främst 70- och 80-talet men att den sedan dess levt en ganska undanskymd tillvaro i skuggan av spänningslitteraturen som är den genre som tar för sig bäst.

– När den vällde in trycktes mycket annat bort. Romantikläsarna har hittat andra vägar, som till exempel noveller i veckotidningar. Intresset har legat där och puttrat men böckerna har inte synts så bra.

Ser du att attityden gentemot romantikgenren har ändrats nu?

– Jag vet faktiskt inte. Det jag kan säga är att intresset för underhållningslitteratur i stort har ökat. De människor som läser böcker tar till sig både högt och lågt.

Än så länge har Fenix främst givit ut översatt litteratur, enligt Stefan Henriksen på grund av att det arbetssättet varit lättare att hantera för det nystartade förlaget. På sikt vill han dock gärna ge ut svenska namn.

Skulle du vilja få in fler manus från svenska romanceförfattare?

– Absolut. Det är för få som skriver i genren i dag. Vår affärsidé är att ge ut det bästa inom alla de fyra områden som vi arbetar med och vi vill gärna ha in fler namn för att inte missa bra saker.

Inte heller Henrik Lindvall har sett särskilt många svenska manus i den stora skörd som rasat in till Norstedts i E L James fotspår.

– Men jag tror att det kommer. Det har ju inte gått så lång tid sedan hon slog igenom här och det tar ju trots allt ett tag att skriva en bok.

 

Lästips! Just nu befinner sig det svenska reportaget i förvandling, och suget efter dokumentära berättelser bara växer.

Efterfrågan ökar

Även det förlag som kanske allra mest förknippas med romantisk litteratur, Förlaget Harlequin, skulle gärna se att den ökade exponeringen leder till fler svenska romanceförfattare.

– Självklart vore det roligt, även om vi för närvarande bara ger ut översatta böcker, säger vd Anette Ekström.

– För några år sedan tog vi emot nordiska manus och det kom massvis, men vi insåg att vi just då inte hade resurserna att granska och redigera demska vi göra det vill vi göra det bra.

När det överallt pratas om en romantiktrend inom litteraturen vill Anette Ekström nyansera bilden. Hon menar att det länge har funnits såväl utbud som efterfrågan inom genren, men att det inte pratats om böckerna tidigare.

– Sedan finns det givetvis en gradskillnad. Det intresse som Fifty shades of grey-trilogin fört med sig för erotica och det vi kallar ”spicy romance” är ju delvis nytt, där märker vi att efterfrågan ökat. Det är ju en viss skillnad mellan E L James böcker och den gängse relationsromanen.

Känner du en irritation över att det som ni har sysslat med så länge nu plötsligt lyfts fram och kallas för en trend?

– Tvärtom! Jag är bara glad. Vi har alltid stått väldigt nära våra läsare och har aldrig känt oss undanskuffade. Att genren nu får uppmärksamhet är jättespännande, det kan i förlängningen förbättra för läsarna. Kärlek och romantik är något som jag tror att alla människor på ett eller annat sätt vill att livet ska innehålla.

Nu har romantik blivit mer rumsrent, men det har alltid funnits de som skrattat lite åt böcker som ”syftar till att få människor att må bra”, säger Anette Ekström. Hon känner även igen kritiken mot den syn på män och kvinnor som Harlequins utgivning sägs representera.

– När man kritiserar våra böcker för att ha mossiga könsroller tror jag att man många gånger utgår från titlar som är tio till tjugo år gamla. När jag läser dem kan jag hålla med om att det finns inslag som inte passar in i dagens samhälle. Vår utgivning förändras i takt med att världen gör det; jag hade ingen mobiltelefon när jag var liten, och på samma sätt som teknikutvecklingen går framåt så gör jämställdheten det – och då hänger vi med.